ČTÚ vyšetřuje O2. Kvůli nucenému dokupování dat

Regulátor zahájil s O2 hned dvě správní řízení, nelíbí se mu automatický dokup dat a že si operátor účtuje peníze bez ptaní. O2 s ČTÚ pochopitelně nesouhlasí...

Vodafone a následně O2 zavedli automatický dokup dat. Oba operátoři tvrdí, že myslí hlavně na dobro zákazníků a jejich pozitivní zkušenost s daty, ale mnohým se toto jednání nelíbí. Stížnosti proto dostává i tuzemský regulátor, který už na konci května rozhodl, že obecně vzato jde o agresivní obchodní praktiku a Vodafonu uložil pokutu jeden milion korun. Ten se proti rozhodnutí odvolal.

Výše pokuty je pro firmu velikosti nadnárodního mobilního operátora úsměvná a můžeme si klást otázku, proč ČTÚ neudělil pokutu v maximální výši 10 milionů. Jde ale spíše o precedens do budoucna. Kdyby Vodafone zaplatil, uznal by, že se svými zákazníky hraje nečistou hru.

ČTÚ zahájil s O2 dvě správní řízení

ČTÚ nyní publikoval monitorovací zprávu za srpen, kde říká, že na základě podnětů účastníků a také na základě vlastních zjištění zahájil v měsíci srpnu s O2 správní řízení z moci úřední pro podezření ze spáchání deliktu spočívajícího v porušení zákazu užití nekalé obchodní praktiky. Problém je v tom, že O2 (stejně jako Vodafone) si po vyčerpání standardního limitu účtují data dál bez ptaní.

Pravda, deaktivace a návrat k původnímu schématu zpomalení je možné, ale o to tady nejde. Jde o to, že další peníze jsou účtovány automaticky, aniž by o to zákazník sám žádal.

Vtípky z Twitteru, narážka na správní poplatek ve výši 100 Kč:

O2 toho má „na triku“ víc, ČTÚ s operátorem zahájil ještě další správní řízení pro spáchání správního deliktu spočívajícím v nedodržení zákonem stanovené informační povinnosti týkající se předmětné změny smlouvy, kterou bylo do smluvních podmínek implementováno automatické obnovení objemu dat.

V daném případě má ČTÚ za to, že se jedná o změnu podstatné náležitosti smlouvy, jež vede ke zhoršení postavení účastníků. Společnost O2 tak měla dle regulátora povinnost účastníky informovat o jejich právu smlouvu bez sankce ukončit v případě, že by změnu neakceptovali. Což se nestalo...

O komentář k výše uvedenému jsme požádali i tiskové oddělení O2, obsáhle se vyjádřila Kateřina Mikšovská:

Naši zákazníci byli o nové možnosti používat datovou službu i o vyčerpání FUP opakovaně informováni jak ve vyúčtování, tak i formou SMS. Součástí informace bylo i vysvětlení, jak budou data nad rámec FUP zpoplatněna. Zákazník si nyní nejen z webového portálu, ale i přímo z mobilu může jednoduše nastavit, jak bude data čerpat. O průběhu čerpání dat je zákazník informován prostřednictvím SMS. Zákazník tak má plně pod kontrolou, zda bude datovou službu za stanovených podmínek čerpat či nikoli a ke svému rozhodnutí má všechny potřebné informace. Správně nastavený informační proces i jednoduchou možnost ovládání potvrzuje jak minimální počet stížností, tak rostoucí zájem o „znovuzapnutí“ automatické obnovy dat.

Statistiky nám po čtyřech měsících potvrzují, že obnova dat se ve skutečnosti týká jen velmi malé části náročných zákazníků – zhruba čtyř procent. Tři čtvrtiny z nich patří do věkové skupiny do 35 let a 83 procent jich vlastní chytrý telefon vyšší kategorie. Pro většinu ostatních lidí se tak nic nemění, protože jim stačí základní objem dat v jejich tarifu. Náročným uživatelům jsme naopak přinesli možnost surfovat bez omezení rychlosti například uprostřed sledování videa.

Rozšíření možností čerpat služby je logickým důsledkem rozvoje odvětví a naše společnost již obdobnou změnu v minulosti několikrát uskutečnila, například při plošné aktivaci roamingu. Správnost tohoto postupu přitom potvrzuje i rozhodnutí kontrolních úřadů. Podstatné bylo, že samotná aktivace roamingu byla zdarma a zákazník za něj platí až ve chvíli, kdy skutečně využil nějakou službu v zahraniční síti. Obdobně funguje i obnova dat - zákazníkům se čerpaná data na faktuře objeví až ve chvíli, kdy je skutečně využijí, samotné zpřístupnění možnosti data i po vyčerpání FUP dále čerpat samozřejmě zpoplatněno není.

4% menšina

Můžeme si klást otázku, proč operátor nastavil automatickou obnovu všem, když ony zhruba 4 % zákazníků jsou očividně ti, kteří vědí, co dělají a o službu by si jistě zvládli nastavit sami, ale to nechť si vyhodnotí každý sám.

Samozřejmě budeme kauzu sledovat a očekávat rozhodnutí regulátora. Také nás bude zajímat, jakou sankci ČTÚ případně udělí. Dle § 118 Zákona o elektronických komunikacích (odst. 22, písmeno b), který upravuje správní delikty, to může být až 10 milionů korun.

Jaký máte názor na automatický dokup dat?

Diskuze (28) Další článek: Chystaný Samsung Galaxy View byl certifikován Bluetooth asociací

Témata článku: , , , , Minimální počet, Rostoucí zájem, Porušení zákazu, Deaktivace, Počet stížností, Správní poplatek, Dok, Kateřina Mikšovská, Náročný zákazník, Náročný uživatel, Informační povinnost, Omezení rychlosti, Náležitost