dTest vyzval ČTÚ, aby napravil pokřivená pravidla „barevných linek“

dTest vyzval ČTÚ, aby napravil pokřivená pravidla „barevných linek“

Stále více firem používá jako kontaktní telefony takzvané bílé nebo modré linky. To jsou telefonní čísla, která začínají osmičkou, ale volání na ně nejenže není zdarma, ale navíc se ani nezapočítává do volných minut v tarifech operátorů. Řadu lidí pak při pohledu na účet za telefon čeká šok. Časopis dTest vyzval Český telekomunikační úřad, aby přijal opatření k nápravě.

Telefonní čísla začínající osmičkou mohou být takzvanými zelenými (800), modrými (81, 83, 843, 844, 845, 846) či bílými (840, 841, 842, 847, 848, 849) linkami. Pro spotřebitele často bývá problém se ve spletité džungli specifických telefonních linek vůbec vyznat.

„Lidé obvykle nevědí, že modré a bílé linky jsou zpoplatněné. Společnosti je hojně využívají ke kontaktu se zákazníky a veřejností, ale nemají přitom povinnost uvádět u takového telefonního čísla informaci, jaká je sazba volání u toho kterého operátora,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. „Chceme systémovou změnu a rychlou nápravu situace. Jako první krok jsme vyzvali Český telekomunikační úřad k příslušným opatřením, včetně cenové regulace.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Bezplatné je pouze volání na telefonní čísla začínající „800“ (zelené linky), u ostatních čísel začínajících osmičkou platí zvláštní pravidla. Více v článku Nespalte se, poznejte barevné a audiotextové linky.

Řada společností přestala své kontaktní linky provozovat jako bezplatné na zelené lince z důvodu vysokých provozních nákladů a přesunula je na čísla modrých nebo bílých linek. „V naší poradně se v důsledku toho často setkáváme s klienty, kteří jsou rozhořčení údajně nesprávným vyúčtováním volání na číslo začínající osmičkou. Ovšem reklamace mnohdy není na místě,“ konstatuje Zelený.

Jak se správně platí bílé a modré linky

Smyslem bílých linek je existence jediného čísla platného po celé České republice. Provozovatel tohoto čísla platí svému operátorovi za přidělení čísla a zajištění související infrastruktury. Spotřebitel by měl tudíž podle dTestu platit stejnou cenu jako za volání na pevnou linku.

U modrých linek jsou náklady sdílené. Provozovatel platí svému operátorovi za přidělení čísla včetně zajištění související infrastruktury i za každý jednotlivý hovor. Spotřebitel by měl tedy platit cenu nižší než při volání na pevnou linku.

„V současné době jsou však ceny účtované operátory za tyto hovory významně vyšší a pro spotřebitele velmi netransparentní, protože se u jednotlivých operátorů liší. Navíc obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání,“ kritizuje stávající stav Zelený.

Témata článku: Operátoři, Virtuální operátoři, ČTÚ, dTest

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Hubi12 29. 1. 2015 18:51:53
    Jíž jsem zkoušel podávat stížnost. Bohužel ČTU mi odepsalo ve stylu že...
  • radim 29. 1. 2015 14:15:53
    "Navíc obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání" – To by...
  • sonix 29. 1. 2015 9:48:36
    Kdyby aspoň na těchto linkách nebyl hlasový automat! Když už se člověk...
Určitě si přečtěte

Týden mobilně 389: Naděje a zklamání z aukce i z QWERTY

Týden mobilně 389: Naděje a zklamání z aukce i z QWERTY

18.  6.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 12

Velcí operátoři nechtějí, virtuálové nemohou. Aukce dTestu s cenami nepohnula

Velcí operátoři nechtějí, virtuálové nemohou. Aukce dTestu s cenami nepohnula

** Velcí síťoví operátoři se aukce nezúčastnili ** Virtuální operátor Mobil od ČEZ vysoutěžil dva ze čtyř tarifů ** Na volání je nabídka skvělá, na data nikoliv

17.  6.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 67

dTestu se podařilo v aukci vysoutěžit pouze dva nejnižší tarify. O ostatní nebyl zájem

dTestu se podařilo v aukci vysoutěžit pouze dva nejnižší tarify. O ostatní nebyl zájem

** Aukce tarifů dTestu skončila neslavně ** Velcí operátoři se vůbec nezapojili ** O dva vyšší tarify neprojevili zájem ani virtuálové

13.  6.  2017 | Láska Jan | 61

Operátoři napadli kampaň dTestu za výhodnější tarify. Virtuálové však nabídky poslali!

Operátoři napadli kampaň dTestu za výhodnější tarify. Virtuálové však nabídky poslali!

** Operátoři zaútočili na NEZISKOVÝ dTest, že chce VYDĚLAT ** Argumentaci Vodafonu rozbil dTest, argumentaci O2 vlastně samo O2 ** Vítězem je T-Mobile, který se mediální přestřelky raději nezúčastnil

10.  6.  2017 | Kůžel Filip | 92

V zahraničí jsou to gigabajty, my jsme loni prosurfovali bídných 521 MB

V zahraničí jsou to gigabajty, my jsme loni prosurfovali bídných 521 MB

** V průměru voláme pod 1 Kč/min. Méně přecházíme, virtuálové živoří ** Loni jsme přenesli 88 petabajtů dat, což je jen 521 MB na hlavu ** Na 10,5 mil. obyvatel připadá 14,1 mil. SIM karet, M2M tarifů bylo 0,8 mil.

24.  5.  2017 | Pospíšil Aleš | 29