Duel nejlepších: Garmin Nüvi 660 vs. TomTom Go 910

Patří do nejvyšší třídy, mají velmi podobné funkce, prodávají se za stejnou cenu. Čím se liší a která navigace je lepší? Garmin Nüvi 660 nebo TomTom Go 910?

Nüvi 660 a Go 910 jsou nejvyšší modely dvou velkých konkurentů – americké firmy Garmin a nizozemského TomTomu. Jsou to přenosné navigace určené do automobilu a v obou dvou případech se jedná o nejvyšší třídu. Mají velmi podobné funkce, takřka stejnou cenu. Zřejmě se tedy mezi nimi bude také často vybírat a jsou proto ideálními adepty na duel – vzájemné srovnání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo Garmin Nüvi 660, vpravo TomTom Go 910 (u něj se omlouvám za nažloutlé fotografie)

Jaká jsou pravidla? Budu postupovat podle logických celků, které používáme v katalogu navigací. U každé sekce porovnám v tabulce parametry obou dvou přístrojů a přidám slovní komentář. V něm se budu snažit navigace srovnat a víc při tom postihnout vlastnosti, které nelze vyjádřit v tabulce, například pohodlí při používání konkrétních funkcí.

Při psaní tohoto článku nevzpomínám, jak vypadají navigace, které jsem kdysi testoval. Obě mám před sebou a své dojmy ověřuji. V případě TomTomu jde sice o nižší model Go 510, ten se ale od nejvyšší navigace Go 910 liší jen drobnostmi. Má méně paměti, používá paměťové karty místo pevného disku, jsou v něm jen mapy ČR a blízkého okolí a nepodporuje funkci text-to speech. Ostatní vlastnosti jsou úplně stejné.

Něco málo k ceně

Co je nejdůležitější? Samozřejme cena. Garmin a TomTom od sebe dělí 136 Kč. Někdy víc, někdy méně, záleží na konkrétním prodejci. V obou případech se pohybujeme v cenové kategorii mírně nad šestnáct tisíc korun a Nüvi s Go tak patří mezi nejdražší přenosné navigace na trhu. Cena je ale shodná, takže ji ze srovnání s klidným srdcem můžeme vykrátit.

TomTom Go 910 se začal prodávat před prázdninami, Garmin svůj model představil až v září a do prodeje se dostal v listopadu. Součástí Nüvi 660 je mapa západní Evropy a samostatně k tomu ještě kvalitní Česká republika. Více na východ jsou až na výjimky (Polsko) jen hlavní silnice. U TomTomu dostanete také Evropu, jejíž součástí je podrobná Česká republika. Východ je zpracovaný podobně jako u Garminu.

Go 910 obsahuje navíc mapu Severní Ameriky – USA a Kanady. Drobnou nevýhodou je, že jejím dodavatelem je Tele Atlas, jehož mapy americká média věnovaná navigaci celkem kritizují. V každém případě je to ale lepší než nic, do Garminu by tyto mapy bylo nutné dokoupit.

Základní informace
model Garmin Nüvi 660 TomTom Go 910
typ navigace přenosná navigace přenosná navigace
testovaná softwarová verze 2.60 6.250
testovaná verze map ČR Topo Czech v1 Western_and_Central_Europe v650.1052
oficiální představení navigace  září 2006 březen 2006
cena 16 257 Kč 16 121 Kč
obsažené mapy ČR, západní Evropa ČR, západní Evropa, severní Amerika

Hardware: když přenosná, tak přenosná

Přestože má Garmin větší displej než TomTom, je výrazně menší. V tabulce porovnejte hlavně tloušťku: 23 ku 66 milimetrům. Velký rozdíl je také ve hmotnosti a TomTom Go 910 z těchto důvodů není příliš přenosná navigace. Garmin je pěkně plochý, vejde se do každé tašky a neutrhne kapsu. Řekl bych, že uživatelé svůj TomTom Go asi častěji nechávají v autě. V obou případech ale jde o zhýčkané domácí mazlíčky, které nelze pustit vyběhnout, protože déšť by jim neudělal dobře. Pro použití na motocyklu mají oba výrobci speciální produkty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Garmin a TomTom vedle sebe

Instalaci do automobilu zvládne každý. Spočívá jen v upevnění přísavky na čelní sklo a zapojení napájecího kabelu. Jeho součástí je u Garminu přijímač dopravních informací RDS-TMC, jehož anténa se dalšími přísavkami přilepí na sklo. U TomTomu je možné kabel dokoupit a anténu připojit. V obou dvou případech je skvělé, že se napájecí kabel připojí k držáku. Přístroj do něj potom stačí upevnit a hned se začne nabíjet. Kabel RDS-TMC je u Garminu tenčí a navíc jsou na něm dvě přísavky pro pohodlné upevnění na sklo. U TomTomu je kabel tlustší a s jedinou přísavkou je jeho připevnění složitější.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Garmin Nüvi v držáku

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
TomTom Go 910 a držák

Garmin i TomTom lze provozovat i bez externího napájení. Oba mají vestavěné baterie typu Li-Ion. U TomTomu oceňuji mnohem rychlejší start; stačí mu deset sekund, zatímco Garmin potřebuje téměř půl minuty.

Obě navigace používají citlivý GPS přijímač Sirf Star III, signál často chytí i v místnosti. Garmin dovolí zapnout zpřesnění pozice pomocí technologie WAAS, u TomTomu je ale možné, že je zapnutá standardně, protože GPS čip ji podporuje. TomTom tento parametr ale nikde neuvádí a v autě je tato funkce stejně celkem zbytečná.

U Nüvi 660 oceňuji, že lze GPS přijímač vypnout, resp. zapne se až po vyklopení antény. To u TomTomu není možné. Obě navigace mají vestavěný reproduktor a srovnatelný zvuk. Dají se k nim připojit sluchátka.

Hardware
model Garmin Nüvi 660 TomTom Go 910
rozměry 124 × 74 × 23 mm 112 × 81 × 66 mm
hmotnost 190 g 340 g
zvýšená odolnost ne ne
instalace do vozidla
použití ve více vozidlech ano ano
typ instalace uživatelská uživatelská
napojení na systémy auta ne ne
ochrana proti zlodějům ano ne
provozní teplota od 0 °C do +60 °C od -10 °C do +55 °C
instalační úhel libovolný libovolný
napájení
vestavěný akumulátor ano, Li-Ion ano, Li-Ion 2 200 mAh
výměnný akumulátor nebo baterie ne ne
udávaná výdrž na baterie 3–7 h 4 h
napájení z elektrické sítě ano ano
napájení z autozapalovače ano ano
GPS přijímač
čipset Sirf Star III Sirf Star III
počet kanálů 20 20
podpora WAAS/EGNOS ano ne
typ standardní antény výklopná vestavěná
možnost připojení externí antény ano ano
možnost samostatně vypnout přijímač GPS ano ne
audio
vestavěný reproduktor ano ano
audiovýstup ano, jack 3,5 mm ano, jack 3,5 mm


Srovnání pokračuje v další kapitole: displej, paměť, systém, ovládání, mapy, POI

Témata článku: , , , Nejrychlejší trasa, Uživatelská podpora, Externí napájení, Vzájemné srovnání, Cyklotrasa, Běžný displej, Softwarová verze, Velká kapacita, Velký konkurent, Psací stroj, Tom, Paměťová kapacita