Ekonomické výsledky výrobců mobilních telefonů

Nokia kráčí v čele, Motorola drží druhé místo, korejci pokulhávají a černým koněm roku 2006 je Sony Ericsson.

V redakční poště se sešly výsledky hospodaření pěti významných výrobců mobilních telefonů. Pokusili jsme se poodhalit mlhu ekonomické terminologie, obejít kosmetické kličky tiskových zpráv a postavit je tváří v tvář.

LG Electronics

Elektronický gigant celosvětového významu zaznamenal za poslední čtvrtletí pokles tržeb o 8% na 4,48 miliard euro. Podržely jej však přidružené zámořské společnosti a celý koncern si tak polepšil o 9,8%. Dařilo se divizi mobilní komunikace. Zaznamenala tržby ve výši 1,91 miliardy euro, což je čtvrtletní nárůst o 2,3% a meziroční pokles o 12,3%. LG za poslední tři měsíce prodalo 17 milionů telefonů. Z toho bylo 8,9 milionu pro sítě CDMA (ještě v roce 2005 bylo LG světovou jedničkou co do počtu prodaných kusů), 6,2 milionu GSM a 1,8 milionu pro WCDMA.

Do nového roku 2007 si LG věří. Hodlá navýšit prodeje o celých 22% na 78 milionů jednotek (oproti 68 miliónům prodaným v roce 2006).

Motorola

Motorola prožila úspěšné tři měsíce a povedl se vlastně celý rok 2006. Čtvrtletní tržby v porovnání se stejným obdobím roku 2005 vzrostly o 17% na rekordních 8,98 miliardy euro. Na dosud nejvyšší hodnotu dosáhly také celoroční tržby: 32,7 miliardy euro (pro srovnání v roce 2005 utržila Motorola 26,9 miliardy).

Pokud budeme mluvit pouze o segmentu mobilních zařízení, zaujímá Motorola přibližně 23,3% celosvětového trhu, což ji staví do role světové dvojky. V posledním čtvrtletí prodala 65,7 miliónu kusů mobilních telefonů (meziroční nárůst 4,7%) a utržila 5,9 miliardy euro, což představuje meziroční nárůst o 19%.

Zajímavý je údaj o téměř 50% poklesu zisků. Důvodem je fakt, že Motorola vstoupila do cenové války, snížila prodejní ceny a svoji marži. Povedlo se jí tak získat větší podíl světového trhu. Pěkně to vystihuje neuvěřitelný úspěch legendárního veterána Motorola Razr. Za celou dobu jeho působení na trhu se prodalo 50 miliónů kusů, ale po rapidním zlevnění se během jediného kvartálu na konci roku 2006 prodalo dalších 25 miliónů kusů.

Motorola za poslední čtvrtletí uplynulého roku představila 10 GSM a 5 UMTS telefonů. Do budoucna hodlá pokračovat v nastoleném trendu, dočkáme se několika modelů s operačním systémem (Linux a pravděpodobně ještě jeden další). Bez významu pro mobilně-komunikační průmysl není ani výrazná angažovanost divize síťové infrastruktury ve výstavbě sítí WiMAX. Motorola je lídrem v této oblasti a momentálně se účastní 20 pilotních projektů po celém světě.

Nokia

Kdysi jednoduchá firma Nokia, výrobce mobilních telefonů, přerostla v obří a spletitou strukturu nadnárodní společnosti se 70 000 zaměstnanci. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2006 si celá firma na obratu polepšila o 13%, divize mobilních telefonů dokonce o 14% na konečných 7,1 miliardy euro. Za celý rok 2006 se obrat Nokie zvýšil o 20% a mobilních telefonů o 24,8 miliardy euro. V roce 2006 získala Nokia 36% světového trhu s mobilními telefony a ještě více tak posílila svoji pozici jasné světové jedničky.

Také Nokia dosáhla svého absolutního rekordu v počtu prodaných mobilních telefonů. Za rok 2006 se toto číslo vyšplhalo až na 367 miliónů kusů.

Velice efektně vypadají údaje, podle kterých se Nokia pasovala na největšího světového výrobce fotoaparátů (140 mil. ks.) a hudebních přehrávačů (70 mil. ks.). Jedná se samozřejmě o moduly vestavěné do multimediálních mobilních telefonů.

Samsung

Samsung Electronics může být s posledními třemi měsíci spokojený. Divize mobilních telefonů je jen jednou z pěti hlavních částí obrovského gigantu (128 000 zaměstnanců v 57 zemích) a také jí se podařilo vylepšit si celosvětovou pozici. Od začátku října do konce prosince se prodalo celkem 32 miliónů mobilů Samsung, což je pro korejskou značku čtvrtletní rekord.

Úspěch lze připsat zejména populární řadě Ultra Edition. Celoroční prodeje dosáhly 118 miliónů prodaných kusů, což s rezervou překonává stanovené cíle. Jedinou kaňkou na ekonomických výsledcích je pokles marže a příjmů, ale podle vrcholného managementu firmy to byl nutný ústupek pro získání většího tržního podílu. Také to svědčí o tom, že Samsung prodával zejména levnější mobily.

V letošním roce hodlá Samsung na tyto úspěchy navázat. K tomu by měla posloužit až třicítka nových modelů s technologií WCDMA. Dále bude také pokračovat integrace multimediálních funkcí, a to i do nižších pater cenového spektra.

Sony Ericsson

Údaj, kterým se pyšní švédsko-japonská společnost, je 61% nárůst prodaných mobilních telefonů v porovnání čtvrtých kvartálů posledních dvou let. Rostoucí tržní podíl potvrzuje také 51% celoroční navýšení prodejů oproti roku 2005.

Na rozdíl od výše jmenovaných značek se Sony Ericsson nezapojil do cenové války, na svého zákazníka útočil jinými zbraněmi: kvalitou, výbavou, designem. Ani image značek Walkman a Cyber Shot rozhodně nebyla na škodu. Není tedy divu, že rostoucí prodejní čísla přiměřeně následoval také obchodní obrat. Hudebních mobilů se prodalo 60 miliónů kusů (80% z celkového počtu), z toho 17 miliónů pod značkou Walkman.

Sony Ericsson může být nejspokojenějším výrobcem roku. Pokud se mu i v letošním roce podaří zopakoval loňský úspěch, možná si splní své tajné přání: stát se trojkou světového trhu s mobilními telefony.

Tržby a počty prodaných mobilů v číslech

 4. čtvrtletí 2006meziroční nárůst oproti 4. čtvrtletí 2005rok 2006meziroční nárůst oproti roku 2005
Nokia    
Tržby7,08 mld. €+14%24,8 mld. €+19%
Prodané mobilní telefony106 mil. ks+26%367 mil. ks+31%
Motorola    
Tržby5,94 mld. €+19%21,6 mld. €+32%
Prodané mobilní telefony50 mil. ks+47%165 mil. ks+49%
LG    
Tržby4,48 mld. €-11%18,4 mld. €-3%
Prodané mobilní telefony17 mil. ks64,4 mil. ks
Samsung    

Tržby

4,31 mld. €-7%13,01 mld €-4%

Prodané mobilní telefony

32 mil. ks+18%118 mil. ks+18%

Sony Ericsson

Tržby

3,78 mld. €+64%10,96 mld. €+51%

Prodané mobilní telefony

26 mil. ks+61%74,8 mil. ks+46%
Diskuze (29) Další článek: V New Yorku chtějí zajistit bezpečnost fotomobily

Témata článku: LG, Motorola, Nokia, Samsung, , Motorola Razr, Mobilní telefon, MOBI, Telefon, Loňský úspěch, Nutný ústupek, Mobil, Ekonom, Celá firma, Rostoucí prodej