Tak 2,30 je samozřejmě nesmysl, aspoň tedy ne po plyšáku, kdy ses tam pravděpodobně dostal. Pod dolar za galon jsi se dostal sotva, a dolar býval kolem 30 Kč, čili nějakých 7 Kč/l přinejmenším! Jednu dobu býval dolar také za 40, před cirka 8 lety, pod dvacku se dostal teprve až nedávno. Asi tak ve stejnou dobu, kdy začala stoupat cena ropy, a Amíci si začali zvykat postupně na 2 dolary za galon, pak na 3 a v té špičce před zhruba půl rokem dokonce na 4! Takže dolar byl v tu dobu sice za 15, jenže benzín za 4 dolary za galon znamenal cenu přes 15 Kč/l. Pravda, u nás byl víc než 2x dražší, ale nikdy to nebylo tak, že by Amíci kupovali benzín levněji 10x!
P.S. Spotřební daň na benzín v rozumné výši (a ta evropská mi rozumná přijde) považuji za jednu z mála daní, která má přímo pozitivní účinek sama o sobě. Nebo řekněme jako externalitu ke klasickým rozpočtovým důvodům... Amíci tankují do svých aut mnohem více než my, s ropou šetří mnohem méně než my, a jsou pak vystaveni mnohem větším cenovým šokům. On je totiž zatracený rozdíl mít zdraženo z 25 na 40, nebo ze 7,50 na 22,50. V tom našem případě je zdražení o polovinu (přesněji 60 %), v případě Amíků to byl ovšem trojnásobek! Čili 5x vyšší nárůst cen než u nás (ono to ovlivňuje mj. i inflaci, protože ropa je dnes prakticky ve všem). My jsme na vyšší cenu zvyklí, a tak nám neudělá pak výkyv trhu takový průvan v peněžence, protože celkové navýšení (v absolutních hodnotách za litr) je na světě zhruba všude stejné. To relativní pak ale samozřejmě dělá psí kusy...
A to samozřejmě nepočítám ekologické vlivy, kde je přeci jen rozdíl, zda spálím na 100 km litrů 5 či 10. Pravda, u nás se ale zas jezdí na mnohem méně šetrnou naftu, kterou Amíci kromě autobusů či náklaďáků prakticky neznají...