Evropský Orange a Vodafone blokují telefonování přes internet

V uplynulých týdnech se na internetu objevovaly zprávy o tom, jak některé evropské pobočky operátorů Vodafone a Orange brání provozování internetové telefonie ve svých sítích. Jednak se to týkalo zakázání VoIP služby Truphone (čtěte např. ZDE), dalším bodem jsou úpravy operátory prodávaných telefonů, které znemožňovaly používání VoIP skrze protokol SIP (týkalo se to konkrétně Nokie N95). Do konfliktu s právem Evropské Unie se Vodafone dostal tím, že přes svoji síť zakázal přístup na webové stránky VoIP operátorů (Skype a někteří další), žalující stranou je již zmíněný Truphone.

Zodpovědná místa Vodafonu se brání tím, že lze do takto upravených mobilů stáhnout alternativní softwarové klienty, nebo je pro VoIP použít ve spojení s počítačem. To je však chabá náhrada za plně integrovanou aplikaci přímo od Nokie. Ta například umožňuje vytáčení hovorů vedených přes Wi-Fi rovnou z telefonního seznamu. Problémem je také způsob zacházení programů třetích stran s energií. Inženýři Nokie integraci internetové telefonie věnovali stovky hodin práce, což univerzální programy prostě dohnat nemohou.

Pokud si popsané kroky přeložíme do srozumitelné češtiny, Vodafone a Orange internetové telefonování nezakázali, jen svým zákazníkům znepříjemnili a zkomplikovali jeho používání.

V souvislosti s českým Vodafonem, ani nejbližší, tedy slovenskou pobočkou Orange jsme podobné stížnosti nezaznamenali.

Témata článku: Orange, Operátoři, Ostatní, Telefonování, Vodafone, Voda, Internet, Telefon, Blok