Google utahuje opasky. Chce trvale ukládat vaše aktivity z webu a aplikací

Google utahuje opasky. Chce trvale ukládat vaše aktivity z webu a aplikací

Věděli jste to? Během léta došlo u Googlu ke zpřísnění monitoringu dat, která mu vědomky i nevědomky poskytujete. Pro většinu uživatelů to mělo za následek „otravnou“ informační tabulku, která na vás vyskočila před hledáním ve webovém rozhraní Googlu. Ti otrlejší rozhodnutí odkládali co nejdéle, nakonec však pro používání služeb stejně museli zakliknout souhlas.

Kdo z uživatelů však nově aktualizované podmínky četl? Změny se na veřejnost dostávají postupně a je jasné, že Google chce trvale vědět o vašich mobilních a webových aktivitách. Můžete mu to však nějaký způsobem omezit či své sledování úplně zakázat?

„Drobná“ úprava podmínek

Žádné převratné změny ohledně identity uživatele nečekejte, pozorujeme spíše jen drobnější úpravy, jejichž cílem je postupné spojování informací ze služeb Googlu. Mezi to patří zejména spojení dat z Gmailu a vyhledávání, které se mohou dostat do reklamní služby DoubleClick. To znamená, že se od zájmových reklam posouváme někam, kde inzerenti budou vědět, nejen vaše zájmy a koníčky, ale také vás budou moci identifikovat dle získaných osobních informací.

Google dříve spojování informací ze soukromého a reklamního sektoru vylučoval, s poslední úpravou podmínek však do pravidel přidal větu, že „v závislosti na nastavení vašeho účtu může být vaše aktivita na jiných stránkách a v jiných aplikacích spojena s vašimi osobními informacemi“. Jako důvod je uváděno zlepšení služeb a relevance reklam, které jsou Googlem distribuovány.

Klepněte pro větší obrázek
Drobná změna Uživatelských podmínek pro soukromí se sice tváří jako volitelná položka, nové účty ji však mají již od počátku automaticky aktivní. Řeč je přitom o cíleném spojování vašich osobních dat s poskytovanými reklamami

Google sice toto spojení soukromých a reklamních dat udává jako volitelnou součást, ovšem u všech nových účtů je tato funkce automaticky zapnutá. A jaké procento z nových uživatelů tuší, že jsou jejich soukromé údaje spojovány s nabízenými reklamami? Zřejmě jen nepatrný zlomek.

Pokud máte toto nové „sledování“ aktivní, může Google nabízet osobnější reklamy spjaty s vaším jménem. Google vás bude moci sledovat na webu a vzorec vašeho chování si pravidelně ukládat. Získané údaje pak budou nadobro svázány s vaším Gmailem. Pokud si „sledování“ vypnete (nebo alespoň sami nezapnete), budete Googlu dále poskytovat informace jen pomocí cookies vašeho počítače, které spadají do portfolia anonymních dat.

Klepněte pro větší obrázek
Stránka, kde lze sledování vypnout. Google k celé situaci dodává, že k cíleným reklamám zatím nepoužívá klíčová slova z e-mailů v Gmailu. To se ale může postupem času změnit. Sběr dat pak může probíhat i tehdy, když zrovna nejste připojeni k internetu

Funkce nese název Aktivita na webu a v aplikacích a najdete ji na stránce Ovládací prvky aktivity po přihlášení k vašemu Gmailu. Selektivně můžete také zaškrtnout volbu Zahrnout historii prohlížení Chrome a aktivitu na webech a v aplikacích, které využívají služby Google. Jaké jsou mezi oběma položkami rozdíly?

Když zapnete Aktivitu na webu a v aplikacích, může Google sbírat data ohledně:

  • vyhledávaní z vyhledávače a Google Map
  • vaši IP adresu
  • detaily o připojení, tj. polohu, jazyk a informaci, zda využíváte aplikace nebo internetový prohlížeč
  • výsledky vyhledávání na základě informací v zařízení, tj. např. i kontakty v zařízení, i z dalších služeb Googlu

A pokud zaškrtnete i položku Zahrnout historii prohlížení Chrome a aktivitu na webech a v aplikacích, které využívají služby Google, může Google navíc sbírat:

  • historii prohlížení v prohlížeči Chrome
  • informace o webových stránkách a aplikacích, které používáte, a data, která jsou sdílena s Googlem
  • aktivitu na webech a aplikacích využívající služby Google (např. vložené mapy či vyhledávací pole)

Témata článku: Google, Chrome, Soukromí, Aktivita, Nový uživatel, Web

10 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Petr Korbélyi 2. 11. 2016 21:55:00
    Nejsem paranoidní, ale telefon navržený v Číně včetně softwaru prostě...
  • Aladin Policak 2. 11. 2016 0:07:55
    Předpokládám, že autor chtěl napsat, že Google utahuje šrouby. O utahování...
  • bosto2 1. 11. 2016 20:11:03
    Hlavně nebýt paranoidní.
Určitě si přečtěte

Prohlížeč Chrome má už devět let. Jak za ty roky rozdupal všechnu konkurenci?

Prohlížeč Chrome má už devět let. Jak za ty roky rozdupal všechnu konkurenci?

** Chrome slaví deváté narozeniny ** Jak se dnes daří jeho konkurenci? ** A proč má Microsoft takové problémy s MS Edge?

10.  9.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub | 4

Týden mobilně 399: Povedený Note a nepostradatelné čtečky

Týden mobilně 399: Povedený Note a nepostradatelné čtečky

27.  8.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 3

Soumrak čteček otisků? Jejich konec by nás hodně bolel

Soumrak čteček otisků? Jejich konec by nás hodně bolel

** Čtečky otisků prstů přinesly nenápadnou bezpečnostní revoluci ** Za pouhé čtyři roky fungují dokonale a jsou i v levných mobilech ** Co bude dál? Čtečka v displeji, nebo 3D rozpoznání obličeje?

27.  8.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 28

Jak bezpečně používat smartphone

Jak bezpečně používat smartphone

** Bezpečnost má ve spojitosti s mobilem mnoho podob ** Bakterie, baterie, viry, zloději, děravá paměť... ** Někdy je řešení jednoduché, jindy prakticky neexistuje

13.  8.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 15

Hlavně ostražitost. Kdo a jak útočí na váš mobil

Hlavně ostražitost. Kdo a jak útočí na váš mobil

** O peníze vás může připravit prostý zmeškaný hovor ** Útoky vedou přes SMS, messengery, mail či aplikace ** Ochránit vás může pouze váš vlastní mozek a ostražitost

29.  7.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 15


komerční sdělení

Komerční sdělení