Jak se T-Mobilu dařilo v roce 2005 - hospodářské výsledky

Tisková zpráva

V roce 2005 dosáhl T-Mobile dvou prvenství. V prvním pololetí porazil dosavadní jedničku na českém trhu v počtu aktivních SIM karet a 19. října spustil první síť UMTS v České republice. Důraz na zvyšování efektivity se projevil ve výrazném zlepšení klíčových finančních ukazatelů, jako je růst tržeb (o 6 %) a EBITDA (o 5,3 %). Stále více se prosazuje zájem o využívání nehlasových služeb, jejichž podíl na celkových příjmech na jednoho zákazníka dosáhl 21 %.

Počet zákazníků se ve srovnání s rokem 2004 zvýšil o téměř 6,3 % na celkových 4,634 mil. Výrazně vzrostl počet tarifních zákazníků, a to na celkových 1,288 milionu, což v meziročním srovnání představuje nárůst o více než 16 %. Předplacené služby Twist využívalo ke konci roku 2005 více než 3,347 mil. zákazníků. V roce 2003 oznámil T-Mobile svůj záměr stát se během následujících čtyř let jedničkou na českém trhu mobilních komunikací, a to jak v počtu zákazníků, tak ve finančních ukazatelích. „V loňském roce jsme dokázali, že jsme připraveni tento cíl splnit,“ říká Roland Mahler, generální ředitel T-Mobile Czech Republic. „Výsledky roku 2005 potvrzují, že jsme na dobré cestě.“

V roce 2005 T-Mobile dosáhl vynikajících výsledků: celkové tržby přesáhly 27,9 miliardy, čistý zisk překonal hranici 4,9 miliardy a důležitý ukazatel EBITDA (zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) ve srovnání s rokem 2004 vzrostl o 5,3 % na celkových 12,2 miliardy. Finanční výsledky tedy jasně ukazují, že snaha o zvyšování efektivity se vyplatila a má pozitivní dopad na celkové finanční ukazatele.

T-Mobile se v roce 2005 zaměřil na rozvoj datových služeb. Služba T-Mobile EDGE byla na konci roku dostupná ve více než 1000 městech a obcích, takže její výhody může nyní využívat více než polovina české populace. Devatenáctého října 2005 T-Mobile spustil první síť na bázi technologie UMTS v České republice. Služba Internet 4G založená na standardu TDD nabízí na území Prahy internetové připojení srovnatelné s internetem přes ADSL, a navíc svým uživatelům přináší mobilitu. Spuštěním služby T-Mobile reaguje na současný trend narůstající obliby datových služeb. Například objem měsíčně přenesených dat se ve srovnání s rokem 2004 více než zdvojnásobil. Jednou z inovativních služeb představených v roce 2005 je DVB-H „Televize v kapse“, která přináší do mobilů první digitální televizi s interaktivními prvky.

„V roce 2005 jsme se snažili zákazníkům ukázat, že naše mobilní síť může plnohodnotně nahradit pevné linky, ať už jde o hlasové nebo datové služby,” říká Roland Mahler a dodává: „Velký zájem našich zákazníků o službu Pevná+ a datové služby potvrzuje, že naše strategie je správná.”

Počet firemních zákazníků využívajících služby T-Mobile v roce 2005 nadále rostl. Mezi nové zákazníky největšího mobilního operátora v České republice patří mimo jiné Všeobecná zdravotní pojišťovna, ABB, Ministerstvo pro místní rozvoj, Řízení letového provozu, Baťa, TCHAS-SERVIS a.s., LINDE GAS a.s. (dříve Linde Technoplyn), Policie ČR - Správa hlavního města Prahy, ČSAD Ostrava a.s., Pfizer s.r.o. nebo SCANIA CZECH REPUBLIC s.r.o.

Penetrace (%) 111,2 102,8
Počet zákazníků (´000) 4 634 4 360
Tarifní zákazníci 1 288 1 105
Twist zákazníci 3 347 3 255
Noví zákazníci* (´000) 274 413
Tarifní zákazníci 183 216
Twist zákazníci 91 197
Celkové tržby (mil.Kč) 27 915 26 347
Tržby ARPU včetně zahraničních zákazníků    25 841    24 636
Čistý zisk (mil. Kč) 4 967 4 398
EBITDA (mil. Kč) 12 232 11 615
EBITDA marže – celkové tržby (%) 43,7 44
EBITDA marže – tržby ARPU (%) 47,2 47,1
ARPU vč. zahraničních zákazníků (Kč) 482 503
Podíl nehlasových služeb na ARPU (%) 21 20

Neauditované finanční výsledky podle IAS/IFRS.

Témata článku: Mobil