Rušení, respektive zánik smluv po zesnulých příbuzných se často neobejde bez komplikací. I když úmrtím účastníka smlouva zaniká, pozůstalí se mohou dostat do problémů. A právě v tomto ohledu požadoval Český telekomunikační úřad (ČTÚ) změnu všeobecných podmínek po Telefónice O2. O kauze úmrtí účastníka jsme se poprvé dozvěděli loni v listopadu na konferenci Digitální výzvy, mluvil o ní Jan Ševčík, ředitel sekce státní kontroly elektronických komunikací na ČTÚ.
Dle jeho slov regulátor požadoval úpravu všeobecných podmínek a poskytl operátorovi určitou lhůtu. Ta už v době konání semináře (10. listopadu 2011) vypršela, a tak ČTÚ zahájil s O2 správní řízení o uložení pokuty, jelikož operátor nerespektoval rozhodnutí regulátora a požadované změny neprovedl.
Problémy s O2 měla Paní Marešová - kvůli nezrušené smlouvě po zemřelém manželovi.
Více v pořadu ČT Černé Ovce, kde spotřebitelům radí i Jan Ševčík z ČTÚ
V jakém je kauza stádiu, zda už byly požadované úpravy ze strany O2 provedeny a jakou pokutu operátor dostal, jsme se proto nyní zeptali přímo regulátora. Za ČTÚ odpovídal tiskový mluvčí František Malina:
„Termín úpravy všeobecných obchodních podmínek, který byl stanoven na 19. září 2011, nebyl ze strany O2 splněn. Společnosti byla proto zaslána výzva s tím, aby nedodržení lhůty vysvětlila. O2 ve své odpovědi ze dne 20. prosince 2011 uvedla, že o úpravě bylo rozhodnuto 15. prosince 2011, a to s účinností od 1. ledna tohoto roku.“
„Úprava stanoví, že s úmrtím spotřebitele smlouva zaniká. Český telekomunikační úřad nicméně s ohledem na nesplnění rozhodnutí k příslušnému datu přistupuje k zahájení správního řízení. Jeho výsledek a výši případné pokuty nelze samozřejmě předem předikovat.“
Zásadní tedy je, že změny ve prospěch spotřebitelů byly provedeny a s O2 bylo zahájeno správní řízení. Kauzu budeme sledovat, jelikož jistě nejsme sami, koho zajímá rozřešení kauzy, případně výše udělené pokuty.
Aktualizováno:
Možnost vyjádřit se ke kauze dostal také operátor. Za Telefóniku O2 mluvil Hany Farghali:
„V současnosti odpovídají Všeobecné podmínky požadavkům Českého telekomunikačního úřadu. Požadovaná úprava se zpozdila kvůli administrativní chybě a poté byla provedena v rámci první změny Všeobecných podmínek následující po vydání rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu. Telefónica Czech Republic respektuje pietu a rozhodně nechce pozůstalým způsobovat žádné komplikace.“