Navigaci prostřednictvím mobilních telefonů se do budoucna předpovídá velký úspěch. Nebude to zrovna kvůli funkčnosti. Mobil má ale každý a mobilní navigace proto může zapůsobit silou.
Prohlédněte si výsledky prodejů mobilních navigací v Evropě pro druhé čtvrtletí letošního roku, které pocházejí od společnosti Canalys. Celkem se prodalo 257 tisíc těchto softwarových produktů, což je o 12 % více než v prvním čtvrtletí.
Z toho 62 % zaujímají tzv. off-board navigace, tedy programy, které stahují mapy z internetu. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím narostl jejich prodej o 40 %. Nejznámějším příkladem tohoto typu navigace je u nás Wayfinder (O2 Navigace). Navigací on-board, které všechna data ukládají na paměťové kartě, se prodalo 38 % a jejich podíl ve srovnání s prvním čtvrtletím o 16 % klesl.
Můžeme porovnat i podíly jednotlivých programů v obou těchto skupinách. Většinu z těchto produktů asi neznáte, protože se u nás neprodávají.
Mobilní navigace off-board |
Produkt |
Q1 2006 |
Q2 2006 |
Jentro |
61 % |
46 % |
Telmap |
13 % |
23 % |
Wayfinder |
22 % |
16 % |
Webraska |
2 % |
8 % |
ostatní |
2 % |
7 % |
Mobilní navigace on-board |
Produkt |
Q1 2006 |
Q2 2006 |
Route66 |
43 % |
41 % |
TomTom |
26 % |
16 % |
Gate5 |
13 % |
14 % |
ALK |
7 % |
– |
Navicore |
6 % |
16 % |
ostatní |
5 % |
13 % |
Podrobně se můžeme podívat na programy, které se prodávají i v Česku. Podíl Wayfinderu se trochu snížil. Mám pocit, že před prázdninami trochu polevil; nebylo o něm moc slyšet a O2 Navigace malého středoevropského operátora to nespraví. Route66 se drží svého podílu, který v off-board navigacích zatím nemá konkurenci. Klesl TomTom, který se soustředí hlavně na své hardwarové produkty a na softwarové navigace hodně zapomíná. Velkého úspěchu zato dosáhl Navicore, který se ve druhém čtvrtletí dotáhnul na TomTom.