Navitel Eastern Europe: ruská navigace pro Badu [test]

Otestovali jsme navigaci Navitel Eastern Europe na platformě Bada. Jaká úskalí na vás čekají?

Platforma Bada v portfoliu Samsungu v současné době tahá za kratší konec a vše směřuje k jejímu přerodu na operační systém Tizen, který Samsung vyvíjí spolu s Intelem. Do redakce se nám přesto dostala offlinová navigace pro Badu 2.0, kterou jsme vyzkoušeli na Samsungu Wave III a v tomto článku se podělíme o naše zkušenosti. Mimo Badu je aplikace dále podporována, s většími či menšími funkčními a designovými odlišnostmi, i na platformě Android.

Klíčové vlastnosti

  • kvalitní navigace pro Badu, minimální pády
  • Dobře pokrytá oblast ČR včetně bodů zájmu
  • Dostupné interaktivní moduly - počasí, doprava
  • velká databáze POI bodů v ČR

Hlavní nedostatky

  • místy chybějící nepřeložené řetězce
  • časově náročnější nastavení
  • nepovedené české hlasové povely
  • nejsou k dispozici mapové podklady pro celou Evropu
  • ocenili bychom downloader map přímo v aplikaci

Složitější nastavení, plnohodnotná podpora češtiny 

Aplikaci Navitel pro Badu lze stáhnout z portálu SamsungApps. Pro správnou funkčnost aplikace je třeba změnit cíl instalací aplikací na paměťovou kartu. Učiníte tak v Nastavení - Obecné - Umístění Instalace. Jakmile máte nainstalováno, musíte si vybrat verzi aplikace. K dispozici je třicetidenní trial verze nebo plná verze. Aplikaci si tedy můžete i nanečisto bezplatně vyzkoušet, my jsme testovali plnohodnotnou verzi, takže nás čekalo zadání sériového čísla. To je spolu s jednoznačným identifikátorem zařízení nahráno na server, logicky je tak pro registraci aplikace potřeba internetové připojení. Od vás se pak požaduje registrace na stránkách Navitelu, ke svému účtu si pak přiřadíte zařízení podle jeho sériového klíče. Poté se vám zpřístupní download mapových podkladů, mimo Ruska je k dispozici téměř celá východní Evropa. Stáhnout si tak můžete zdarma poměrně velkou oblast, mapy mají formát *.nm3. Česká republika má mapu společnou se Slovenskem, balík má velikost 420 MB a je datován ke prvnímu čtvrtletí 2012. Při pohledu na mapu Euroasie je jasné, že ČR je poslední „baštou“ na západě, kde lze ještě najít kvalitní mapové podklady. V řeči čísel je pokryto 95 % populace, 113 800 km cest a 44 tisíc bodů zájmu. K dispozici jsou i live služby, o kterých si povíme dále.

Klepněte pro větší obrázek
Co se týče pokrytí, patří ČR u Navitelu stále k východnímu (pokrytému) bloku, západ Evropy zmapován není.

Po spuštění si musíte vybrat jazyk rozhraní a jazyk mapy, čeština je k dispozici, takže zde na žádný problém nenarazíme. Potíže začínají až s jazykem hlasové navigace, na výběr je ruština nebo angličtina. Čeština chybí, naštěstí si z privátní zóny Navitelu můžete stáhnout i český hlas, na výběr je jediný - Teresa. Ten je třeba umístit do složky Media/NavitelContent/Voices v interní paměti telefonu. Jste také informováni o tom, že mapy v zařízení nejsou nainstalovány. Nahrát je máte do přesně určené složky, což z počátku bude zapeklitý problém. Úložiště v telefonu má jinou adresu, než jak se tváří v počítači. Mapy tedy nahrejte na libovolné místo na paměťové kartě a pak se k němu doklikejte přes správce souborů v aplikaci. Tím je základní nastavení hotovo a můžeme vyrazit do terénu. 

Navitel za volantem

Základní rozhraní aplikace je poměrně jednoduché. V horní části displeje jsou zobrazeny stavové ikony, přes které můžete zjišťovat stav signálu GPS, hlasitost, nastavovat režimy mapy (2D a 3D) nebo zapínat dopravní informace. Najdeme zde indikátor baterie nebo aktuální rychlost, kterou se pohybujete. Co se týče mapy, můžete na ní zoomovat manuálně nebo upravovat náklon horizontu. Při jízdě se může mapa přibližovat a oddalovat v závislosti na rychlosti vaší jízdy. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Registrace aplikace, tvorba atlasu, informace o GPS, informace o trase, itineář
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Denní a noční skin aplikace
 

Po mapě se i při nalezeném signálu GPS můžete pohybovatt celkem bez zábran, zoomovat lze dvojicí prstů, zelená šipka vás vrátí zpět na vaší vycentrovanou pozici. Tlačítko v levém spodním rohu vás vede k vyhledávání cílových bodů, pravé zase do hlavní nabídky. Ta je situována do podoby tlačítkového menu až s osmi volbami na displeji, procházení je svižné, rozvržení základních položek je vcelku logické, vše má své přesné místo. Aplikace funguje v režimu na výšku i na šířku displeje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigace v režimu na šířku displeje s různými náklony horizontu. Do aplikace lze zaznamenávat další objekty a informace.
 

Vyhledávat cíl trasy lze podle řady kritérií, podle adresy, výběrem na mapě nebo ze seznamu POI bodů blízko aktuální nebo vybrané lokace. Těch je v aplikaci skutečně spousta a jsou roztřízeno do několika kategorií, alternativně můžete zapnout realtimové načítání informací o POI bodech z webu. V ČR se nám však nepoštěstilo, pochodíte až v městech dále na východ. V historii jsou pak vidět naposledy vyhledávané položky, ty často navštěvované lze umístit mezi oblíbené.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vyhledávání mezi POI body v databázi včetně zobrazení podrobností.

Při vyhledávání trasy můžete vkládat i průjezdní body. Jakmile je vyhledáno, můžete si nechat zobrazit itineář trasy. Za jázdy můžete reportovat události na cestách, mám tím na mysli nebezpečné úseky, práci na vozovce, nehody či radary. Ty se ukládají jen pro lokální použití, telefon dokáže zobrazovat i intenzitu dopravy a dle ní pak rozhodovat o trasování.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek   
Nastavení: ukazatel, přiblížení, dopravní informace, klávesnice, GPS a úprava zobrazovaných prvků uživatelského prostředí 
 

Hustota dopravy se pravděpodobně eviduje podle množstí smartphonů s Navitelem s internetovým připojením v dané oblasti. V ČR navigace, soudě podle absence jakýchkoliv vizuálních dat o zácpách, není moc využívaná. Mezi další online služby patří příjem a odesílání Navitel.SMS, ve kterých se můžete dotazovat na souřadnice druhého zařízení nebo prostraně sdělovat své koordináty. Vizuálně zajímavé je zobrazování počasí na mapě v reálném čase. Pokud na trase narazíte na uspacnou cestu, případně uzávěru, můžete dvěmi kliknutími nastavit alternativní trasu. Lze také nastavit upozorňování na radary a na dodržování rychlostních limitů. Projetou trasu můžete nahrávat ve formátech *.mps nebo *.gpx.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní menu, informace o GPS, itineář a aktuální informace.
 

V rámci jízdy se bude hodit dvojice témat mapy pro denní a noční jízdu, trasa jízdy je výrazně vyznačena. Mapa se může automaticky přibližovat a oddalovat v závilosti na rychlosti, kterou jedete. Poněkud hlouběji v nastavení najdeme i informace o průměrné rychlosti, aktuální rychlosti, času jízdy a délce ujeté trasy. V rámci jízdy nám přišlo trochu nešikovné překreslování mapy v městech. Čísla popisná se totiž při lehkém odklonu trasy neustále překreslují, někdy nepříjemně problikávájí a zobrazují se vždy postupně na dvou jiných místech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Detaily: nastavení zvuku, přiblížení při větší rychlosti, omezení rychlosti, rychlá nabídka při aktivním trasování. Aplikace si po opětovném zapomenutí pamatuje i nedokončené trasy. V horní liště zobrazují spoustu informací stavové ikony. 

Nadšeni jsme nebyli ani z hlasové navigace. Češtinu jsme sice doinstalovali, kvalita hlasových pokynů ale nebyla nijak valná. Je to způsobeno nevhodným překladem, dálnice se nově nazývá „estakáda“, kruhový objezd si řiká „jízda do kruhu“ a místo pokynu odbočte doleva po padesáti metrech vám aplikace říká „za 50 metrů vezměte doleva“. Na to bychom si možná i zvykli, navigace však má problémy i s uváděním správných jednotek při navádění, resp. je někdy vůbec nezmiňuje. Často se tak z reproduktoru ozve jen „padesát“ a vy musíte hádat. Odbočuju za 50 metrů? Za 50 kilometrů? Za 50 minut? Alternativně jsem vyzkoušel anglický hlas navigace, ve kterém se podávané informace zdají být bez problémů.

Závěrem

Navigační aplikaci s dobře zpracovaným uživatelským rozhraním a kvalitními mapovými podklady srážejí nedoladěnosti i drobné detaily. Samotní prvotní rozchození aplikace nám přišlo velmi zdlouhavé, české hlasové pokyny nejsou jedny z nejpříjemnějších a často ani nevíte, co vám chce telefon sdělit. Je to rozhodně škoda, protože jinak se aplikace jevila velmi dobře. Obdobný problém jsme objevili i u aplikace Navitel pro Android, ta se oproti Badě můžete navíc pochlubit ještě přístupnějším uživatelským rozhraním a integrovaným downloaderem map. Pokud výrobce map sjedná nápravu, co se týče hlasových povelů v češtině, nebudeme mít moc co vytknout.

Diskuze (4) Další článek: NTT DoCoMo: prototyp smartphonu se senzory tlaku

Témata článku: Samsung, , , Trasování, Test, Europe, Rusk, Rychlá nabídka, Lokální použití, Omezení rychlosti, Libovolné místo, Velká databáze, Obdobný problém, Euro, GPS Info, Průjezdní bod, Východní evropa, Navádění, Plnohodnotná podpora, Easter, Anglický hlas, Europe +, Přesné místo, Zapeklitý problém, Euro &