Názor: Operátory čeká nová doba. Hubená

Názor: Operátory čeká nová doba. Hubená

Mobilním operátorům v Česku po letech hojnosti nastávají hubenější časy. Nástup chytrých zařízení, aplikací a datových služeb neúprosně tlačí dolů tradiční příjmy z volání a SMS. Velká trojka na tyto tlaky a situaci kolem aukce kmitočtů zareagovala zaváděním neomezených tarifů a vpustila mezi sebe virtuální operátory.

Poslední čísla mluví jasně: Telefónice meziročně klesly tržby o 6,5 procenta, zisk je na tom podobně. T-Mobilu spadly obě položky ve třetím loňském kvartálu o rovných 16 procent. Operátory čekají velké změny.

Vývoj situace lze pozorovat třeba na Deutsche Telekomu, vlastníkovi českého T-Mobilu. Ten stále považuje koncové zákazníky za důležité, ne že ne, ale zároveň se více zaměřuje na datové a IT služby pro firmy a státní správu. Být pouhým mobilním operátorem už v budoucnu nemusí k živobytí stačit. Peníze se budou točit v balíku kombinujícím datová centra, mobilní sítě, optické linky, cloudy a IT služby. Deutsche Telekom si v celé střední a východní Evropě v tomto ohledu buduje dobré postavení. Kromě zbytku českého T-Mobilu získali Němci také skupinu GTS a s ní rozsáhlou evropskou optickou síť a datová centra. Do struktur se také integruje podnik T-Systems zaměřený na IT služby.

Jenže zatímco v této oblasti jsou jednotlivé kroky poměrně jasné a přehledné, byznys s koncovými zákazníky ovlivňují faktory, které operátoři nemají ve svých rukou. V první řadě jde o velké internetové společnosti a jejich služby a mobilní aplikace. Zákazníci po operátorech požadují rychlé a co nejméně omezené datové služby. Díky nim využívají služby internetových firem a ty z toho inkasují peníze. Zároveň s tím roste popularita aplikací, jejichž pomocí lze zdarma komunikovat. Operátoři tedy musejí investovat do datových sítí, které je zároveň připravují o tradiční tržby, zatímco kontakt s jejich zákazníky se přesouvá někam ke Googlu.

Odpor operátorů je marný

Dobrým příkladem změn je i Facebook, který za devatenáct miliard dolarů koupil společnost WhatsApp. Ta půlmiliardě svých uživatelů kromě zpráv a obrázků letos nabídne zdarma také volání. A jestli někoho tíží otázka, na čem pak budou operátoři vydělávat, tak Marka Zuckerberga určitě ne.

Operátoři se snaží vzdorovat. Blokují třeba snahy o síťovou neutralitu, která by zakázala omezovat internetové služby. Možná ale bude lepší cestou se s celou situací smířit a s internetovými firmami začít spolupracovat. Operátoři se sice s Facebookem a dalšími budou muset o zákazníky dělit, je to ale pořád lepší než o ně úplně přijít. V budoucnu tedy spíše než omezování služeb uvidíme, jak operátoři propagují služby podle toho, jak se domluví s jejich provozovateli.

Zároveň dojde ke snahám šetřit při budování sítí. T-Mobile a Telefónica budou sdílet náklady na stavbu sítě LTE. A stavbu i správu sítí v Česku milerád převezme Huawei.

Témata článku: Operátoři, Vodafone, O2, T-Mobile, Hospodaření a finance, Mark Zuckerberg, Doba, Nová doba, Operátor

Určitě si přečtěte

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

** T-Mobile s Vodafonem představili balíčky pro neomezené video ** Ale pozor, reklamy třeba na YouTube, ukrajují ze základního limitu ** Nevědomky tak můžete prosurfovat cenná data a dokupovat další

17.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 39

Balíčky Vodafone Pass základem vánoční nabídky. Některé budou do ledna zdarma

Balíčky Vodafone Pass základem vánoční nabídky. Některé budou do ledna zdarma

** Letošní vánoční nabídku Vodafonu tvoří balíčky rodiny Pass ** Operátor uvedl ceny zbývajících dvou pro hudbu a video ** Balíčky půjde vzájemně kombinovat

15.  11.  2017 | Láska Jan | 37