Smartphony pomalu přebírají některé činnosti od klasických desktopových počítačů. Patrné to je nejen v rostoucím zastoupení chytrých mobilů při prohlížení internetových stránek, ale také při online nákupech. Podle technologické společnosti Criteo, která se zabývá online marketingem, v prvním pololetí 2016 vzrostly meziročně globální tržby obchodníků realizované prostřednictvím mobilních zařízení o 17 % a dosáhly tak 46 % ze všech internetových obchodních transakcí.
Průměrná hodnota objednávky přes mobilní aplikaci dosahovala 127 dolarů oproti 100 dolarům na stolním počítači a 91 dolarům na mobilním webu. Vedoucí trhy mobilních nákupů jsou Velká Británie a Japonsko, kde již mobily dokonce předehnaly stolní počítače. V regionu střední a východní Evropy, do kterého patří i Česká republika, je podíl transakcí realizovaných prostřednictvím mobilních zařízení zatím o něco nižší a dosahuje 25 %. Přitom 64 % všech mobilních transakcí v našem regionu probíhá přes zařízení s Androidem.
V dalších obdobích by u internetových nákupů měly postupně mobily převládnout nad počítači. „Obchodování prostřednictvím mobilních zařízení dosáhlo bodu zvratu a chystá se překonat prodeje realizované prostřednictvím stolních počítačů díky tomu, že prodejci nadále zdokonalují své mobilní obchodní platformy,“ uvedl viceprezident marketingu společnosti Criteo Elie Kanaan. Pohodlnost při nakupování z mobilu souvisí se zdokonalováním mobilních webových stránek e-shopů a také čím dál častější alternativě v podobě mobilních aplikací přizpůsobených jednotlivým platformám.