Nejcennější světovou značkou je Apple

Do čela nejcennějších firemních značek světa letos vystoupil výrobce počítačů a mobilních telefonů Apple, který tak ukončil čtyřletou dominancí internetové společnosti Google. Apple hodnotu své značky za poslední rok díky telefonům iPhone a tabletům iPad zvýšil o 84 procent na 153 miliard dolarů (2,6 bilionu korun). Uvedla to dnes společnost Millward Brown ve svém žebříčku stovky nejdražších značek BrandZ.
Apple se podle Petera Walshe, který u Millward Brown řídí výzkum globálních značek, vyznačuje vynikajícími produkty a pečlivou pozorností k detailům. Díky tomu jsou jeho produkty stále viditelnější v podnikovém prostředí, a Apple se tak může nyní chovat jinak než běžní výrobci spotřební elektroniky.

„Apple překračuje pravidla z hlediska modelu stanovování cen. Dělá to, co dělají luxusní značky, kde čím je cena vyšší, tím více to podporuje a zvyšuje touhu po produktu,“ řekl Walshe agentuře Reuters. Hodnota značky Apple se na tržní hodnotě celé firmy podílí téměř polovinou.

Klepněte pro větší obrázek 
Nejcennější firemní značky (hodnota značky 2011, meziroční nárůst v %)
Zdroj: millwardbrown.com

Technologickým a telekomunikačním firmám nahrával hlavně boom tabletů a tzv. chytrých telefonů. Hodnota značky Google ale mírně klesla, přes úspěch svého operačního systému Droid.

Globální ředitelka společnosti Millward Brown Eileen Campbellová pokles přičítá odchodu Googlu z Číny. Tržby firmy to podle ní sice ovlivnilo jen drobně, ústup Googlu z čínského trhu ale umožnil razantní nástup čínského internetového vyhledavače Baidu, který v žebříčku značek poskočil ze 46. místa na 29. místo a hodnota značky stoupla o 141 procent.

Dvacetiprocentní propad v hodnotě značky zaznamenal BlackBerry. Podle Campbellové je to tím, že dříve dominantní firmě na trhu se smartphony, se už novinkami nedaří předbíhat konkurenci.

Na vzestupu hodnoty značky McDonald's, ale i dalších značek řetězců rychlého občerstvení měl podle Petera Walshe z Millward Brown vliv hlavně růst poptávky v Číně. „Číňané objevují ‘fast foody‘ a pro řetězce je to obří trh. Starbucks, McDonald's a pizza se v Číně chytly,“ vysvětluje.

Do žebříčku stovky nejcennějších značek BrandZ letos vstoupil Facebook a zaujal hned 35. místo s hodnotou 19,1 miliardy dolarů. Nově se do stovky nejhodnotnějších značek podařilo vstoupit 11 brandům. Sedm z nich je z tzv. skupiny BRIC – Brazílie, Ruska, India, Čína.

Článek vyšel na E15.cz 
scr 2011_03_25 15_28_24.png

Pozici nejcennější automobilové značky dobyla zpět Toyota, která se vzpamatovala z loňských masových svolávání vozů k opravám. Výzkum ale proběhl ještě před březnovým zemětřesením v Japonsku, které narušilo výrobu kvůli nefungujícím dodávkám některých součástek.
Naopak jen těžko se daří značku pozvednout britskému ropnému koncernu BP. Hodnota brandu od havárie ropné plošiny v Mexickém zálivu klesla o 27 procent.

Celková hodnota stovky nejdražších značek se letos zvýšila o 17 procent na 2,4 bilionu dolarů. Millward Brown vychází ve svém ocenění značek z toho, jak samy firmy účtují hodnotu svého nehmotného jmění ve výsledkových zprávách a kombinují to s vnímáním hodnoty značky v marketingových průzkumech u spotřebitelů a firemních uživatelů.

Diskuze (41) Další článek: Šéf Nokie na téma „cosi jménem Dual-SIM“

Témata článku: Apple, , Apple iPhone 4GB, #Apple, Firemní uživatel, APP, McDonald's, Rychlé občerstvení, Starbucks, Globální ředitel, Hodnota značky, Celková hodnota, Svět, Pizza, BrandZ