Do čela nejcennějších firemních značek světa letos vystoupil výrobce počítačů a mobilních telefonů Apple, který tak ukončil čtyřletou dominancí internetové společnosti Google. Apple hodnotu své značky za poslední rok díky telefonům iPhone a tabletům iPad zvýšil o 84 procent na 153 miliard dolarů (2,6 bilionu korun). Uvedla to dnes společnost Millward Brown ve svém žebříčku stovky nejdražších značek BrandZ.
Apple se podle Petera Walshe, který u Millward Brown řídí výzkum globálních značek, vyznačuje vynikajícími produkty a pečlivou pozorností k detailům. Díky tomu jsou jeho produkty stále viditelnější v podnikovém prostředí, a Apple se tak může nyní chovat jinak než běžní výrobci spotřební elektroniky.
„Apple překračuje pravidla z hlediska modelu stanovování cen. Dělá to, co dělají luxusní značky, kde čím je cena vyšší, tím více to podporuje a zvyšuje touhu po produktu,“ řekl Walshe agentuře Reuters. Hodnota značky Apple se na tržní hodnotě celé firmy podílí téměř polovinou.
Nejcennější firemní značky (hodnota značky 2011, meziroční nárůst v %)
Zdroj: millwardbrown.com
Technologickým a telekomunikačním firmám nahrával hlavně boom tabletů a tzv. chytrých telefonů. Hodnota značky Google ale mírně klesla, přes úspěch svého operačního systému Droid.
Globální ředitelka společnosti Millward Brown Eileen Campbellová pokles přičítá odchodu Googlu z Číny. Tržby firmy to podle ní sice ovlivnilo jen drobně, ústup Googlu z čínského trhu ale umožnil razantní nástup čínského internetového vyhledavače Baidu, který v žebříčku značek poskočil ze 46. místa na 29. místo a hodnota značky stoupla o 141 procent.
Dvacetiprocentní propad v hodnotě značky zaznamenal BlackBerry. Podle Campbellové je to tím, že dříve dominantní firmě na trhu se smartphony, se už novinkami nedaří předbíhat konkurenci.
Na vzestupu hodnoty značky McDonald's, ale i dalších značek řetězců rychlého občerstvení měl podle Petera Walshe z Millward Brown vliv hlavně růst poptávky v Číně. „Číňané objevují ‘fast foody‘ a pro řetězce je to obří trh. Starbucks, McDonald's a pizza se v Číně chytly,“ vysvětluje.
Do žebříčku stovky nejcennějších značek BrandZ letos vstoupil Facebook a zaujal hned 35. místo s hodnotou 19,1 miliardy dolarů. Nově se do stovky nejhodnotnějších značek podařilo vstoupit 11 brandům. Sedm z nich je z tzv. skupiny BRIC – Brazílie, Ruska, India, Čína.
Článek vyšel na E15.cz
Pozici nejcennější automobilové značky dobyla zpět Toyota, která se vzpamatovala z loňských masových svolávání vozů k opravám. Výzkum ale proběhl ještě před březnovým zemětřesením v Japonsku, které narušilo výrobu kvůli nefungujícím dodávkám některých součástek.
Naopak jen těžko se daří značku pozvednout britskému ropnému koncernu BP. Hodnota brandu od havárie ropné plošiny v Mexickém zálivu klesla o 27 procent.
Celková hodnota stovky nejdražších značek se letos zvýšila o 17 procent na 2,4 bilionu dolarů. Millward Brown vychází ve svém ocenění značek z toho, jak samy firmy účtují hodnotu svého nehmotného jmění ve výsledkových zprávách a kombinují to s vnímáním hodnoty značky v marketingových průzkumech u spotřebitelů a firemních uživatelů.