Eurotel minulý týden zavedl nové omezení rychlosti služby Data Expres – CDMA. Nespokojení zákazníci nyní mohou na základě této změny vypovědět smlouvu na dobu určitou. Není však už moc času, proto si přečtěte, jak na to.
Eurotel od 8. června ve své síti CDMA uplatňuje nová pravidla FUP (Fair User Policy), která v závislosti na způsobu používání upravují rychlost stahování dat. Pravidla jsou poměrně složitá, vše závisí na době stahování a také na používaných internetových službách. Podrobně jsme o změnách psali v pátek a článek
velmi doporučujeme přečíst, abyste věděli, o co přesně jde.
Nekomunikujeme aktivně
Že jste o nové verzi FUP ještě neslyšeli? Eurotel se jí totiž nijak nechlubí. Na webových stránkách věnované službě Data Expres o podmínkách nenajdete ani slovo, dostanete se k nim, jen když půjdete nepřirozenou oklikou, nebo když budete znát tuto přímou adresu (PDF). Přestože infolinka zpočátku ochotně posílala na e-mail podrobnosti, dnes se k tomu podle našich zkušeností i mnoha dalších uživatelů už nemá.
Možná se přístupu operátora divíte. V redakci ale máme interní dokument Eurotelu, ve kterém je doslova uvedeno „Nekomunikujeme aktivně!“. Čím méně špatných zpráv se k zákazníkům dostane, tím je to pro Eurotel lepší.
Můžete vypovědět smlouvu
Nové podmínky FUP ale platí a nyní se podíváme na dokument Všeobecné podmínky (PDF), konkrétně na bod 12.2.3:
Účastník může písemně vypovědět Smlouvu: pokud Eurotel zavede ve smyslu čl. 3.2.6. dodatečné opatření k ochraně sítě. Výpověď nabude účinnosti posledním kalendářním dnem příslušného zúčtovacího období, v němž byla výpověď doručena Eurotelu, přičemž tuto výpověď je účastník povinen podat nejpozději do 15 kalendářních dnů od zavedení dodatečné ochrany sítě.
A co se skrývá v článku 3.2.6, na který se operátor odvolává?
Eurotel je oprávněn: zavést dodatečné způsoby ochrany sítě a služeb spočívající např. v zamezení přístupu na některé servery sítě internet nebo omezení některých přenosových protokolů atp.
Protože Eurotel jednoznačně zavedl dodatečné opatření k ochraně sítě, zákazníci nyní mají právo vypovědět smlouvu, byť byla uzavřena na dobu určitou. Výpověď je nutné podat do patnácti dnů od zavedení opatření. V případě nové verze FUP, která se objevila 8. června, tak máte čas do 23. června. V této souvislosti asi každého musí napadnout, jestli zrovna tady není příčina toho, že Eurotel o omezení nijak nemluví – jakoby nechtěl, abyste o něm věděli.
Co s dotovaným modemem?
Jenže co potom s modemem, který si většina „postižených“ koupila jako dotovaný za zvýhodněnou cenu? V případě běžné výpovědi bez udání důvodu je to jasné: musíte doplatit rozdíl mezi tehdejší dotovanou a plnou cenou. Jenže tady jde o výpověď, pro kterou je jasný důvod a černý Petr je na straně Eurotelu – změna podmínek služby. Ani jeden z operátorů infolinky, se kterými jsme o této věci mluvili, nám ale nebyl ochotný prozradit, co se v takovém případě děje s dotovanými mobily. Odkazovali nás přímo na reklamační oddělení, kam se jako lidi, kteří CDMA nereklamují, nedostaneme. Zdá se, jakoby šlo o individuální přístup – záleží snad i na tom, co si dovolíte.
Podrobně jsme prozkoumali, co uvádějí Všeobecné podmínky Eurotelu k výpovědi smlouvy. Z bodu 11.4. je zřejmé, že každá výpověď ze strany účastníka má za důsledek pokutu a doplatek do plné ceny modemu (ta byla 8 995 Kč).
Modem za zvýhodněnou cenu jste si pořídili výměnou za to, že u Eurotelu nějakou dobu zůstanete. Vzájemné závazky se vyrovnají až po uhrazení plné ceny zařízení. Je tady nutné rozlišovat službu operátora, od které máte právo odstoupit, a telefon, který vám zadarmo nebo za minimální cenu nikdo nedá.
Výhodou vypovězení smlouvy na základě zavedení FUP ve srovnání s běžnou výpovědí je rychlejší zpracování. Smlouva bude ukončena k poslednímu dni vašeho zúčtovacího období. Běžná výpověď je měsíční a tato doba běží až od prvního měsíce následujícího po doručení výpovědi Eurotelu (prakticky byste u operátora museli zůstat až do konce července).
Ještě by zde mohla být možnost odstoupit od smlouvy a Eurotelu vrátit zpět modem – za současného vrácení peněz, které jste vynaložili na jeho pořízení. Pro zákazníka by to bylo nejlepší řešení, protože modem Gtran není nijak využitelný, síť CDMA v pásmu 450 MHz nikdo jiný neprovozuje. Nevíme o nikom, komu by se tento způsob ukončení smlouvy podařil, za zkoušku to ale stojí.
Jak vypovědět smlouvu?
Výpověď smlouvy musí být písemná a je nutné, aby obsahovala některé náležitosti:
- Jméno nebo firmu
- Rodné číslo nebo IČ
- Adresu sídla, bydliště či místo podnikání
- Účastnické číslo
- Druh sítě, jejíž služby účastník využívá
- Samotnou výpověď smlouvy
- Datum a podpis
Výpověď můžete odevzdat ve značkové prodejně operátora (vyžádejte si potvrzení), případně ji doporučeně pošlete na adresu:
Eurotel Praha, spol. s r. o.
Vyskočilova 1442/1b, P.O. BOX 70
140 21 Praha 4
Výpověď nabude účinnosti posledním kalendářním dnem vašeho zúčtovacího období.
Černý puntík pro Eurotel
Ukončení smluvního vztahu s operátorem, ve kterém je telefon nebo modem pořízený za zvýhodněnou cenu, je složité. Mobil nemá přímou souvislost se službou, které se chcete zbavit, a protože jde o fyzickou věc za reálné peníze, žádná ze stran nechce prodělat. S největší pravděpodobností proto budete muset cenu modemu Gtran doplatit. Pokud vám do konce úvazku zbývá už jen pár měsíců, nevyplatí se to, zaplatili byste víc než za měsíční paušály. Jestliže jste ale smlouvu podepsali později nebo na delší dobu, spočítejte si, co je výhodnější. V každém případě ale doporučujeme individuálně kontaktovat reklamační oddělení Eurotelu (volejte na infolinku) a domluvit se na podmínkách.
S výpovědí dlouho nečekejte. Pokud byste se v těchto dnech dostali do nového zúčtovacího období, museli byste čekat na účinnost výpovědi až do jeho konce.
Další možností je také převést smlouvu na někoho jiného. Domluvíte se na ceně za modem, na které vy příliš neproděláte a druhá strana trochu vydělá oproti běžné dotované ceně operátora. Tato možnost není nereálná. Eurotel Data Expres je dobrá služba, pokud ji berete jako mobilní přístup k internetu a ne jako náhradu pevné linky. Najde se mnoho lidí, kteří ji chtějí používat právě tímto způsobem a kterých se omezení, které Eurotel zavedl, téměř nedotkne.
Tip: Přečtěte si, v čem přesně spočívá nové omezení CDMA
Eurotel dostává černý puntík za nezvládnutou komunikaci. Ve svých Všeobecných podmínkách se zavazuje informovat zákazníky o podstatných změnách v poskytování nebo užívání služeb co nejdříve. Podrobnosti o tak důležité věci jako Fair User Policy ale musíte z infolinky páčit, operátoři si protiřečí, na webu se skrytý dokument objeví až za několik dnů. Tímto přístupem si operátor u zákazníků, kteří s CDMA často nejsou spokojeni, rozhodně nezlepšil pověst.
Budeme rádi, když se se svými osobními zkušenostmi s reklamací CDMA a ukončováním smlouvy podělíte s ostatními čtenáři v diskuzi pod článkem