Niob je bateriový hit. Elektromobily odjedou od nabíječky v řádu minut

Niob je bateriový hit. Elektromobily odjedou od nabíječky v řádu minut

Vývoj baterií má nový hit – niob. Toshiba pracuje na baterii, která má hustotou uložené energie překonat dnes běžně používané články. Dnes vám ale chci říct o technologii, kterou světu představily University of Cambridge, Argonne National Laboratory, Diamond Light Source a Harwell Science and Innovation Campus.

Také zde hraje ústřední roli niob, konkrétně jde o sloučeniny Nb16W5O55 a Nb18W16O93. Zajímavé je, že zatímco se dnes řada vědců v této oblasti zabývá nanotechnologiemi, zrna těchto sloučenin mají velikost v řádu mikrometrů. To znamená nižší výrobní náklady. Přitom si technologie uchovává srovnatelnou hustotu uložené energie.

A konečně se dostáváme k hlavnímu trumfu. Niobo-wolframové oxidy jsou fundamentálně odlišné od běžně používaných sloučenin, což znamená zásadně jiné vlastnosti. Při nabíjení baterie lithiové ionty cestují z katody elektrolytem na anodu. Čím rychleji se přenesou, tím rychleji je baterie nabitá. A právě v této vlastnosti zmíněné oxidy excelují a mnohonásobně překonávají konvenční technologie. Na nich postavené baterie bude možné nabít řádově rychleji, než jsme zvyklí dnes.

Také u konvenčních baterií se vědci pokouší o zkrácení nabíjecí doby, ale nabíjecí proudy a napětí není možné zvyšovat donekonečna, stopku vystavuje rostoucí riziko zkratu a následného požáru. Niobová baterie je v tomto ohledu naprosto bezpečná, nabíjí se při relativně nízkém výkonu.

A teď špatné zprávy...

  • Při uvolňování energie už lithiové ionty tak ochotně necestují, což v praxi znamená nižší napětí celého článku.
  • Pro fandy mobilní elektroniky může být špatnou zprávou i to, že vlastnosti materiálů směřují výzkum spíše k elektromobilům, než ke smartphonům. Telefony touží spíše po vyšší kapacitě, ale rychlost nabíjení je tolik netrápí, už dnes máme technologie, které baterii natřískají z 0 na 80 % za půl hodiny. Kdežto u elektrického automobilu je zásadní rozdíl, jestli u nabíječky parkujete dvě hodiny nebo 8 minut!
  • Výzkum je v raném stádiu. Vědci mají materiál kýžených vlastností, ale teprve pro něj musí postavit článek. To s sebou ponese nevyhnutelné komplikace, jejich řešení a veškeré testy zaberou roky. Teprve pak se začne rozjíždět výroba.

Jak prodloužit život baterie v mobilu:

Zdroj: University of Cambridge via Green Car Congress

Diskuze (108) Další článek: První smartphony Sharp nové generace míří do Evropy. Zatím pokryjí jen střední třídu

Témata článku: Technologie, Baterie, Zajímavosti, Akumulátor, Výdrž, Elektromobil, Hit, Nový hit, Nízké napětí, Elektrický automobil, Iont, Celý článek, Vědec, Cambridge, Nabíječka, Sloučenina, Vlastnost, Špatná zpráva, Mobilní elektronika, Nízký výkon, Zásadní rozdíl, Nabíjecí doba, Uložená energie, Hlavní trumf, Vysoká kapacita


Určitě si přečtěte

Xiaomi Mi 8 zatopí top Androidům. Má špičkový foťák a 3D odemykání obličejem

Xiaomi Mi 8 zatopí top Androidům. Má špičkový foťák a 3D odemykání obličejem

** Vyzkoušeli jsme novinku, která se prodává zatím jen v Číně ** Mi 8 se chlubí vysokým výkonem a velmi dobrým fotoaparátem ** Pokud bude česká cena rozumná, může to být hit

Jan Láska | 16

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

** Kvalitně zpracovaný telefon, na kterém se obtížně hledají chyby ** NFC je zejména v ČR klíčovým parametrem, který zde bohužel chybí ** Povedený mix funkcí si může držet přijatelnou cenovku

Martin Herodek | 72

RECENZE: Huawei P Smart – kovové dvojče má o jedno oko méně

RECENZE: Huawei P Smart – kovové dvojče má o jedno oko méně

** Kvalitní střední třída s protáhlým displejem ** Stejný jako Honor 9 Lite, přesto se liší v drobnostech ** Fotoaparát už se barev nebojí

Martin Herodek | 6