Nokia: jednička ve světě i u nás (rozhovor)

Největší výrobce mobilních telefonů si také na našem trhu bezpečně drží pozici lídra. O Nokii jsme si popovídali s její zástupkyní pro český trh.

Telefonů se značkou Nokia se na celém světě a také na našem trhu prodá zdaleka nejvíce. Telefony Nokia se u nás objevily hned po spuštění první NMT sítě a nyní pokrývají snad všechny segmenty trhu. Jak se Nokii v Česku daří a co chystá do budoucna? Na naše zvídavé otázky odpovídá Šárka Baronová, marketing & PR manager českého zastoupení společnosti Nokia.

Kdy Nokia začala prodávat mobilní telefony na českém trhu a který model byl první

Prvním modelem, který šlo v síti NMT v České republice používat, byla Nokia MD 59, která vážila 4,5 kg a stála zhruba 60 000 Kč.

Jaký typ telefonu se udržel na našem trhu nejdéle a jak dlouho to bylo?

Historicky nejúspěšnějším modelem u nás byla Nokia 5110. Ta se začala v ČR prodávat již v dubnu 1998 a v nabídce našich operátorů vydržela několik měsíců, ale někteří uživatelé ji využívají dokonce ještě dnes, tedy téměř 10 let po jejím uvedení na trh. Nokia 5110 tehdy přinesla řadu inovací, rozměrný displej a také legendárního hada. Uživatelské rozhraní spolu s Nokia Navi Key se pak stalo pro dlouhou řadu let etalonem pro snadné ovládání mobilního telefonu. Zcela samostatnou legendou, kterou ještě dnes najdete v kapse mnohého manažera, je samozřejmě Nokia 6310 a 6310i. 

Co má podle Vás hlavní zásluhu na tom, že je dnes Nokia tak výraznou jedničkou na našem trhu?

Nokia se již od počátku snažila zákazníkům nabídnout více než „pouhý“ telefon. Kladli jsme důraz na snadné ovládání, velice brzy jsme také lokalizovali menu do češtiny, což ještě koncem minulého století nebylo na našem trhu rozhodně samozřejmostí, a také jsme se snažili již od počátku oslovit široké spektrum zákazníků a každému nabídnout přesně to, co potřebuje. Již v počátku GSM sítí u nás Nokia nabízela telefony pro manažery (6110), stylové telefony (5110) a telefony s velice výhodným poměrem cena/výkon, které se prodávaly v prvních předplacených sadách (3110). Této strategie se držíme i dnes a ukazuje se jako velmi úspěšná.

Jaká jsou hlavní zaměření marketingu? Jak se snažíte značku Nokia prezentovat?

Nokia se za ta léta posunula především od výrobce mobilních telefonů k výrobci špičkových multimediálních přístrojů – nabízíme fotoaparáty, videokamery, satelitní navigace GPS, multimediální přehrávače, rozhlasové FM přijímače, herní konzole a kapesní počítače, to vše v jednom jediném zařízení. I nadále však vyrábíme také telefony určené pro ty, kterým stačí jen telefonování a SMS a které jsou cenově velice výhodné.

Považujte český trh něčím výrazně specifický oproti jiným evropským zemím? Jaké lze pozorovat rozdíly?

V České republice jsou nezvykle populární mobilní datové služby. Využívá je zde několik set tisíc zákazníků, přičemž dokonce přibližně čtvrt milionu z nich využívá dokonce tarif s neomezeným přístupem k internetu. Nokia klade na podporu datových přenosů velký důraz a jako jeden z mála výrobců nabízí velice širokou podporu pro EDGE, které je v ČR velice populární a nabízejí jej všichni operátoři. Naše multimediální přístroje pak obsahují také podporu pro WiFi, UMTS, GPRS a s příchodem Nokia N95 také pro HSDPA.

Jak vidíte typického českého zákazníka? Vybírá si mobil více podle designu nebo funkcí? Je věrný značce?

Češi jsou více pragmatičtější národ než např. jižní národy a hodně se dívají na cenu, značku a výkon dohromady. Design a styl jsou u nás až na druhém místě, na rozdíl např. od Slovenska, kde je image a styl velice důležitý. Snažíme se, aby Nokia oslovila všechny zákazníky, a proto nabízíme zařízení jak pro teenagery, manažery, sportovce, tak pro zákazníky, kteří chtějí jen telefonovat a pracovat se SMS (např. senioři). Navíc se naše nabídka diverzifikuje také podle toho, co daný zákazník od zařízení očekává – zda si přeje pracovat především s internetem a e-mailem, multimédií, fotoaparátem a kamerou, navigací apod.

Široké portfolio značky působí až trochu chaoticky. Jak to bude s označováním? Při představení řady N bylo oznámeno, že se dočkáme dalších řad s písmenem a dvěmi číslicemi. Zatím k N přibylo pouze E, plánuje se přejmenování i běžných telefonů Series 40? Nebo je budoucnost v názvech jako „Sport“ a „Sirocco“?

Nechte se překvapit :-)

Při představení tenkého véčka N76 bylo naznačeno, že se tento rok dočkáme ultratenkého telefonu s názvem Baraccuda. Prozradíte něco víc? Půjde o konkurenci pro Motofone? Bude se Nokia na segment tenkých stylových telefonů více zaměřovat

Nokia již teď představila ultratenký model Nokia 6300, což je telefon, který spojuje krásný design s kvalitním materiálem – nerez ocelí. Nokia 6300 nabízí všechny důležité funkce s obvyklým kvalitním zpracováním a širokým spektrem funkcí, včetně podpory multimédií, slotu na paměťové karty, internetu a rychlých datových přenosů EDGE. Nokia 6300 se zaměřuje na ty, kteří vyžadují styl a funkce pro práci i zábavu, a to vše za velmi příznivou cenu.

Po takové odpovědi je celkem jasné, že je Barracuda zjevně ještě tajemstvím, zkusíme tedy jiné téma. Prozradíte, jaký podíl v prodejnosti u nás dělají chytré telefony se Symbianem? Jak rychle tento podíl stoupá?

Je důležité říci, že vlastně téměř všechny aktuálně nabízené modely Nokia využívají operační systém Symbian. Pokud máte na mysli přístroje fungující na bázi Series 60, pak mohu prozradit, že jejich podíl na prodejích je významný a neustále roste. Konkrétní čísla ale nezveřejňujeme.

V čem má podle Vás navrch operační systém Symbian S60 oproti Windows Mobile? Jaké jsou argumenty Nokie v této často diskutované otázce.

Operační systém Symbian Series 60 je velice stabilní, existuje pro něj řada profesionálních aplikací, široká podpora pro vývojáře, svým uživatelům nabízí velice snadné ovládání, na které jsou již po léta zvyklí. A v neposlední řadě je také spojen s těmi nejúspěšnějšími přístroji na trhu. Nelze totiž oddělovat operační systém a přístroj, na kterých je provozován. Jedno bez druhého by totiž pochopitelně bylo k ničemu. A právě Symbian S60 má „po svém boku“ celosvětově nejúspěšnější multimediální přístroje Nokia Nseries a profesionální Nokia Eseries patřící mezi velice spolehlivá zařízení se špičkovým zpracováním a funkcemi. Naše přístroje se Symbianem S60 tak dokáží oslovit jak podnikovou sféru, tak mladé aktivní zákazníky vyžadující špičkové funkce za příznivou cenu nebo kupříkladu 5 Mpx fotoaparát.

Pro české zákazníky je často velký problém nákup nových symbianových programů na zahraničních serverech. Očekával bych, že v rámci propagace chytrých telefonů bude u nás plně lokalizována služba Nokia Software Market – dočkáme se?

Nokia vždy kladla velký důraz na lokalizaci svých produktů a služeb a na přizpůsobování své nabídky lokálním specifikům. Jenže lokalizace zařízení je podstatně administrativně i legislativně snazší než lokalizace služeb. Lokalizace Nokia Software Market je tak bohužel během na delší trať.

Nokia je jedničkou v mobilních telefonech. Ale přiznejte sama za sebe, v čem může mít konkurence navrch? Kde lze najít u Nokie ještě mezery?

Jistě, rezervy má každá značka, a to neplatí jen o výrobcích mobilních telefonů, protože za každou značkou stojí lidé. Takže můžu říct, že největší rezervy máme všichni sami v sobě, a je na nás, abychom se s nimi co nejlépe poprali.

Na co se můžeme letos těšit? Můžete prozradit nebo alespoň naznačit, na jaké produkty se bude Nokia letos obzvlášť zaměřovat?

 I letošní rok bude samozřejmě ve znamení multimédií a multimediálních přístrojů. Klíčovým bude uvedení Nokia N95 – prvního multimediálního přístroje s 5 Mpx fotoaparátem a tradičně špičkovou optikou Carl Zeiss. V letošním roce se však také zaměříme na mobilní televizi DVB-H, mobilní hry (přijde nová generace her N-Gage) a tradičně na hudbu. Důležitá jsou pro nás samozřejmě firemní řešení, spojená s naší řadou Nokia Eseries.

Minulý rok byla Nokia Music Tour, chystá se něco podobného i pro rok 2007?

Samozřejmě i tento rok máme připravenu další řadu Nokia Music Tour. V současné době probíhá klubové turné finalistů Superstar, a v dubnu přinese Nokia Music Tour koncerty Tokio Hotel. Poté se můžete těšit na další akce Nokia Music Tour, které již brzy oznámíme. Veškeré informace najdete pravidelně na www.nokiaontour.cz.

Jak dlouho již pracujete pro české zastoupení Nokie a co za tu dobu považujete za svůj největší profesní úspěch?

Pro společnost Nokia pracuji 2 roky a Nokia je pro mě srdcová značka už tím, že jsem vystudovala finštinu a studovala jsem ve Finsku obchod a marketing. Co je pro mě největší úspěch? Určitě to, že mám možnost pracovat v úžasném týmu lidí, kde se můžeme spolehnout jeden na druhého. Jenom tak můžeme přinášet zákazníkovi to nejlepší, co Nokia má. Svoji identitu - jednoduchost, krásu, eleganci, a přitom technologickou vyspělost.

Diskuze (102) Další článek: T-Mobile má už 5 milionů zákazníků

Témata článku: Nokia, , Nokia 6300, Nokia 6310, Nokia N95, Nokia N95 8GB, Nokia N-Gage, Krásný design, Jednička, Řada profesí, Rozhovor, Tokio, Svět