Nové modely od Nokie – další pád nebo vzkříšení?

S předvedením nových modelů pro letošní rok si dala Nokia poněkud načas. Jsou ale nové modely tolik revoluční a mohou ovlivnit pozici Nokie na trhu? Odpověď se vám pokusí dát tento článek.

Nokia na letošním CeBITu předváděla vesměs známé modely, z nichž většina se už u nás navíc prodávala. Největším tahounem měl být multimediální model 7610. Nástupci nejprodávanějších řad však k vidění nebyli. Až tento týden jsme konečně měli možnost shlédnout modely, které mají být náplastí na výrazné propady prodejů.

Zde si můžete prohlédnout nové modely Nokie, jde o 6630, 6260, 6170, 2650 a 2600. Podrobnosti o Symbianových modelech pak najdete v našem dalším článku

Další rozšíření portfolia

Na velkou změnu z pohledu zákazníka to nevypadá a ani žádný velký zázrak se nekoná. Vlastně se zdá, jako by se opět mělo rozšířit portfolio o další modelové řady. Véčko u Nokie v zásadě opravdu chybělo, ale že se po Nokii 7200 objeví vzápětí další dva modely, které nepřináší žádnou velkou změnu, to asi nečekal nikdo. Můžeme tedy očekávat dlouhodobě ucelené řady ve véčkovém provedení, a kdyby nebyl v produktech Nokie takový zmatek, mohlo by se to zdát jako dobrý nápad. Lék na klesající prestiž výrobce to však rozhodně nebude. A tak jediný model, který se nejspíš stane populární, je Nokia 2600. Bude určitě nástupcem Nokie 3310, ačkoli to z označení příliš nevyplývá.

Chaos pokračuje

Co nám však nové modely sdělily důležitého? Že chaos v číslování modelů bude pokračovat. I prodejci si poslední rok stěžují, že téměř nestíhají rozlišovat nové modely, a ani letos to nebude lepší. Nokia slibovala, že se jedná o přechodný stav a až se doprodají modely z předchozího číslovacího plánu, bude v označení zase pořádek, ale dnes už je jasné, že tomu tak nebude. V zákaznících to může vyvolat zmatek a neochotu orientovat se. Nikdo vlastně neví, co má za model, a tak ho ani nemůže doporučit známým. A když už na trhu konečně existuje telefon, který by mohl Nokii vrátit zpět na vrchol, téměř nikdo neví, jak se jmenuje. Tím získává konkurence výhodu.

V novinkách je navíc patrný další rozpor. Proč se plete véčková řada do klasické koncepce a budoucí Nokia 2600 má podobné označení s Nokii 2650, to nedává smysl. Sám výrobce to možná chápe, ale to je pro nás naprosto nepodstatné. Přitom recept je tak jednoduchý – vyčistit portfolio a nastolit radikální změnu v označování. Snad by ani nevadilo, že se výrobce snaží připravit modely i pro menší skupiny zákazníků, ale ti to musí v prvé řadě pochopit. Třeba pouhé předřazení písmene před číselné označení by nastolilo pořádek. Vysvětlit zákazníkům, jaké písmeno je určeno pro koho, to by už nebyl velký problém.

Mnoho modelů, výrobcova smrt

Chaos číslování je mimo jiné způsoben velkým množstvím modelů a ani tady to nevypadá, že by se mělo něco podstatného měnit. Nokia 2600 jednoznačně zaútočí výbavou a hlavně cenou na Nokii 3100, která by ještě nejméně celý letošní rok dokonale fungovala jako vládce trhu. Opět tak dojde k rozporu, který model je lepší, a zákazníci si nebudou moci vybrat. Z tohoto pohledu se uvedení Nokie 2600 jeví jako poněkud zbytečná snaha výrobce o předčasnou inovaci něčeho, co ještě skvěle slouží. Investované peníze mohly posloužit k vývoji modelu, který by jasně vymezil hranici mezi Nokií 2600 a 6230. Tam je totiž evidentní díra.

Stejně jako u číslování je i zde recept jednoduchý: odepsat neziskové investice do anomálií a nastolit starý pořádek: 

  • obyčejný telefon pro každého (3100)
  • outdoorový model pro náročné zákazníky (5140)
  • herní konzole N-Gage
  • elegantní model pro náročné zákazníky (6610i/6100)
  • manažerský telefon (6230)
  • multimediální telefon s originálním designem (7610)
  • véčko (7200)
  • smartphone (6630)
  • komunikátor (9500)

Za předpokladu, že by výrobce přistoupil na předřazení písmene označujícího kategorii, mohl by si později dovolit nějaké výstřelky, navíc by se otevřela širší číselná řada. Možná by jen stačilo dodržet první číslovku podle starého plánu, ale toto rozdělení by už asi nestačilo a navíc už působí nevěrohodně.

Odměna za čekání nepřichází

Nokia řeší oba tyto problémy po svém. Poučila se jen v jediném: všechny nově představené modely jsou uměřeně decentní, bez designových výstřelků. Možná si firma začíná uvědomovat, že ani jedničce na trhu zákazníci neodpustí všechno. Nokia experimentuje na poli technologickém, designovém a ještě má chaos ve značení, a to už je na zákazníky trochu moc. K návratu na vrchol ale nestačí umírněné modely, je nutná plná výbava.

V zásadě nepomůže ani zlevnění, kterého se Nokia chybně a naprosto zbytečně dopustila. Dokud totiž byla dražší, zákazníci si sice stěžovali, ale měli alespoň dojem, že kupují něco kvalitního, od předního výrobce, a za to byli ochotni připlatit. Novou cenovou politikou se Nokia sama dobrovolně degraduje na stejnou úroveň mezi Siemense, Sony Ericssony a ostatní. Samsung přece jasně dokázal, že stačí nabídnout něco navíc a cena může být klidně vysoká.

Co říci na závěr

Závěr je tedy jasný: na nových modelech není nic, co by mohlo Nokii spasit, mírně z nich ještě vyzařuje zbytek arogance, která dostala Nokii na kolena. Chtělo by to zásadnější reformu, tahle není ani polovičatá a značně připomíná tu v našem parlamentu.

Diskuze (54) Další článek: Ashen: akční 3D střílečka pro N-Gage (recenze)

Témata článku: Nokia, Nokia 2600, Nokia 2600 classic, Nokia N-Gage, Model, Pád, Velký zázrak, Nov, Největší tahoun, Mode, Vzkříšení, Outdoorový model