Novinka: cestující v Plzni a Brně si „pípnou“ jízdenku ve voze, v Praze ne

Novinka: cestující v Plzni a Brně si „pípnou“ jízdenku ve voze, v Praze ne

Cestující v městské hromadné dopravě v Plzni a Brně se v příštím roce dočkají výrazného zlepšení platebního komfortu. Podle zjištění serveru E15.cz se dopravní podniky v těchto městech chystají zavést možnost bezkontaktní koupi jízdenky přímo v dopravním prostředku. Tato technologie není v Česku vůbec rozšířená, její premiéru letos v září pilotně spustil Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

Klepněte pro větší obrázek 
Ilustrační foto (autor: Marek Podhora, Mladá fronta E15)

„Rádi bychom bezkontaktní způsob placení přímo ve voze MHD zavedli ještě v první polovině příštího roku, aby jej mohli využít i návštěvníci Plzně, jako Evropského hlavního města kultury roku 2015,“ řekla E15.cz vedoucí marketingu Plzeňských městských dopravních podniků Kateřina Fránová

Plzeňský podnik už zkušenost s moderním prodejem jízdenek učinil, proto naopak neuvažuje o zavedení bezkontaktních jízdenkomatů venku na stanicích.

„Všech 74 terminálů na jízdenky jsme v Plzni hromadně zrušili a neuvažujeme o jejich návratu, tedy ani ve variantě s platbou bankovní kartou. K tomuto rozhodnutí nás vedly dvě skutečnosti. Neúměrné investice vynakládané na odstraňování následků vandalismu a údržbu automatů a fakt, že tento distribuční kanál byl cestujícími čím dál méně využívaný,“ vysvětlila Fránová.

Podle Fránové poměr nákladů versus tržby na tento distribuční kanál přesahoval 50 procent. Průměrně bylo vandaly způsobeno u automatů více než 110 poruch měsíčně.

V Brně také příští rok

Překvapit hodlá cestující i Dopravní podnik města Brna (DPMB). „Zavedení možnosti koupit si jízdenku přímo ve voze plánujeme na příští rok. Ve hře jsou dvě varianty. Buď jízndenkomat vydá po platbě kartou jízdenku či doklad zůstane pouze v elektronické podobě,“ řekla E15.cz mluvčí podniku Linda Hailichová.

Ohledně financování by chtěl DPMB zopakovat projekt bezkontaktních platebních terminálu na jízdenky na stanicích. Ty Brno v centru města testuje zatím tři. „Náklady na pořízení jsme měli minimální, protože se na jejich zavedení podíleli spolupartneři z ČSOB a MasterCard.

Bezkontaktní terminály na jízdenky do Brna dodala firma Mikroelektornika vysoké Mýto, na rozdíl od Prahy a Liberce se jedná o bezdrátovou technologii.

Pražené si ve vozech nepípnou

Praha naopak od Plzně a Brna zavedení bezkontaktních jízdenkomatů v metru, autobusech či tramvajích zatím nechystá. „Neuvažujeme o tom,“ odpověděla mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.

Praha podle jejích slov sází spíš na bezkontaktní jízdenkomaty ve stanicích, které má nyní nainstalovány tři ve stanici metra Národní třída. „Ve spolupráci s ROPIDem přibudou letos v první polovině října celkem tři další automaty, a to na hlavním nádraží a letišti,“ upřesnila Řehková.

Tvrdá byznys čísla k projektům bezkontaktních jízdenkomatů zatím dopravní podniky nechtějí sdělovat. Chybí praktické zkušenosti s ekonomikou provozu a ve hře je i podle nich obchodní tajemství.

Klepněte pro větší obrázek 
První bezkontaktní terminál v Česku na jízdenky v tramvaji najdete v Liberci (obr.: mastercard)

V Liberci jsou nejdál

Zatím nejdál je v tomto směru Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Od konce září v rámci realizovaného pilotního projektu ve spolupráci se společnostmi MasterCard a ČSOB jsou v tramvaji EVO2 instalovány validátory, v nichž lze zakoupit jízdenku pro zónu Liberec, a to ve variantě základní a poloviční. Stačí zvolit druh jízdenky, přiložit bezkontaktní bankovní kartu a zařízení mu vytiskne požadovanou jízdenku.

„Představenstvo společnosti souhlasilo s realizací pilotního projektu, v němž se do DPMLJ implementují nejnovější metody elektronického odbavování cestujících, které se používají ve městech jako je Londýn nebo Chicago“ řekl Luboš Wejnar, ředitel DPMLJ.

„V poslední době pozorujeme, že se lidé naučili platit nižší částky bezkontaktně místo toho, aby používali hotovost. Přesně tento trend nahrává i prvnímu bezkontaktnímu jízdenkomatu. Věříme, že projekt bude úspěšný,“ dodal Jan Kubíček z ČSOB.  

Diskuze (18) Další článek: Galaxy Grand Neo: návrat do dob Notu II [recenze]

Témata článku: Ostatní, MasterCard, A/B, Hlavní nádraží, Bezkontaktní terminál, Novinka, Chicago, Výrazné zlepšení, Národní třída


Určitě si přečtěte

RECENZE: Honor View 10 — prvotřídní výkon za polovic

RECENZE: Honor View 10 — prvotřídní výkon za polovic

** Velmi zajímavý poměr cena/výkon ** Na špičku ztrácí jen v okrajových oblastech ** Správný mix užitečných technologií bez moderních výstřelků

Martin Herodek | 15

Amazfit BIP: Vyzkoušeli jsme nejlevnější chytré hodinky od Xiaomi

Amazfit BIP: Vyzkoušeli jsme nejlevnější chytré hodinky od Xiaomi

Odlehčená verze prvních hodinek Xiaomi Huami Amazfit Xiaomi Huami Amazfit Bip míří do ČR za cenu 2 500 Kč Mají vestavěnou GPS a slibují výdrž až 45 dní

Petr Březina | 136

Xiaomi Redmi Note 5A Prime: levný neznamená odbytý [recenze]

Xiaomi Redmi Note 5A Prime: levný neznamená odbytý [recenze]

** Překvapivě schopný mix parametrů s rozumnou cenovkou ** Slabší výkon kompenzuje HD rozlišením a dostatkem paměti ** Přítomná trojice slotů na karty a infraport se nevidí často

Martin Herodek | 11

Xiaomi Mi 8 zatopí top Androidům. Má špičkový foťák a 3D odemykání obličejem

Xiaomi Mi 8 zatopí top Androidům. Má špičkový foťák a 3D odemykání obličejem

** Vyzkoušeli jsme novinku, která se prodává zatím jen v Číně ** Mi 8 se chlubí vysokým výkonem a velmi dobrým fotoaparátem ** Pokud bude česká cena rozumná, může to být hit

Jan Láska | 21

RECENZE: Huawei P20 Lite — odlehčená verze letošní špičky láká vzhledem i cenou

RECENZE: Huawei P20 Lite — odlehčená verze letošní špičky láká vzhledem i cenou

** Osvědčený recept Huawei v trochu modernějším střihu ** Výřez v displeji neruší ani zdaleka, jak by se mohlo zdát ** Odemykání obličejem je návykové a překvapivě dobře funguje

Martin Herodek | 39