Nvidia Tegra K1: Android jako herní platforma [CES]

Nvidia ukázala světu hned dvě nové Tegry. Stále rostoucí výkon demonstruje na kruzích v obilí a hrách, z Androidu se brzy stane herní superplatforma.

Čekali jsme Tegru 5, Nvidia nám dnes na tiskové konferenci v Las Vegas předvedla čipset Tegra K1. Čekali jsme obvyklou evoluci ve výpočetním a grafickém výkonu, místo toho jsme dostali generační obměnu. Také první informace, kterou k novince dostaneme – totiž že má 192 jader – nás má utvrdit, že jsme se dostali do jiné dimenze. Ale tak horké to nebude, jde totiž o počet grafických jader (GPU) – nárůst to rozhodně je, ale už Tegra 4 jich měla 72.

Zajímavý je i „zbytek“, tedy CPU. Až v polovině tiskovky jsme se dozvěděli, že Tegra K1 přijde ve dvou verzích. V tabulce níže vidíte jednoduché srovnání. Zatímco základní varianta je evolucí Tegry 4 a přináší známou konfiguraci CPU 4+1 úsporné jádro, druhá verze je výsledkem pětiletého vývoje a nese dvě jádra Denver. Oba čipsety mají společné GPU (architektura Kepler), stejnou velikost, stejnou patici a bude možné je osadit operační pamětí až 8 GB. CEO firmy Jen-Hsun Huang neprozradil mnoho o rozdílech, určení nebo snad důvodu existence dvou variant nové Tegry, ale ta s Denvery je evidentně v ranějším stádiu vývoje a také 64bitová architektura v kombinaci s Androidem ukazuje spíše na vzdálenější budoucnost (druhá polovina roku 2014). Základní 4+1 Tegra K1 by se měla v prvních přístrojích objevit na trhu ještě před polovinou roku.

Klepněte pro větší obrázek 
Dvě verze Tegry K1. Obě mají 192 grafických jader, jedna k tomu přidává dnes už klasickou konfiguraci 4+1, druhá obsahuje dvě nová jádra Denver.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Srovnání TK1 s konkurencí napříč platformami.

Nejde však o pouhý počet jader, ale hlavně o to, co umí. Grafická jádra stojí na architektuře Kepler, podporují DirectX 11 a zvládají herní enginy Unreal Engine 4 a OpenGL 4.4. Není tedy divu, že celá dnešní prezentace (k vidění zde) byla postavená na hrách a nových efektech, které byly dosud známé jen z nejvýkonnějšího herního hardwaru, kdežto teď přichází do mobilních zařízení. Nvidia srovnala „TK1“ s herními konzolemi dní minulých a nebála se ani výkonnostního etalonu mobilního světa – čipsetu Apple A7.

Co umí Unreal Engine 4?

Marně hledáte zmínku o LTE čipu od Icery? Ani tentokrát jsme se integrace nedočkali, přesto LTE bude. Ne jako součást čipsetu, ale jako samostatný čip.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kromě smartphonů, tabletů a all-in-one počítačů se Tegra K1 objeví také v autech. Nvidia předvedla pokročilé funkce pro inteligentní auta, rozpoznávání značek, sledování jízdních pruhů, ochranu chodců, ale také platformu pro personalizaci přístrojové desky.

Zajímavý je také způsob propagace Tegry K1. Více už Jen-Hsun: „Chtěl jsem po mém marketingovém týmu, aby se o nové TK1 dozvěděl celý svět. A jen tak mimochodem jsem jim řekl, že na to mají nulový rozpočet. Překvapili mě…“ A skutečně. Kolem svátků koncem roku 2013 se na velkých zpravodajských kanálech objevila reportáž o neobvyklém úkazu v obilí v kalifornském Salinas. Poznali byste v něm základní schéma Tegry K1?

Diskuze (22) Další článek: Meizu MX3: zapomeňte na nevzhledné čínské plagiáty [CES]

Témata článku: , , , , , , Unreal engine, Úsporné jádro, Samostatný čip, Herní, Plát, Polovina roku, PLA, Sali, #Android, Twitch, Platforma, Herní platforma, Jak,