Obliba SMS jízdenek roste. Brňané za ně dali rekordních 67 milionů

Zájem o nákup jízdenek na městskou hromadnou dopravu prostřednictvím mobilních telefonů stále roste. Potvrzuje to Dopravní podnik města Brna (DPMB), který loni v prosinci za 288 tisíc SMS jízdenek utržil rekordních 6,7 milionu korun. Za celý rok prodej SMS jízdenek v brněnské dopravě stoupl meziročně o více než 52 procent.

„Za loňský rok se prodalo téměř 2,9 milionů SMS jízdenek, o milion více než v roce 2014. Tržby za tyto jízdenky dosáhly 67 milionů korun,“ řekla E15.cz mluvčí DPMB Barbora Lukšová.

Brněnský dopravní podnik zavedl prodej SMS jízdenek před třemi lety. Od té doby si cestující koupili 4,8 milionů SMS jízdenek za 113 milionů korun. Cestující je povinen nastoupit do vozidla s již doručenou SMS jízdenkou ve svém mobilním telefonu.

Koupit tento typ jízdného nyní lze u DPMB třemi způsoby, a to přes mobilní aplikaci Sejf, Premium SMS nebo skrze prozvonění. Rozšíření sortimentu standardních SMS jízdenek podnik zatím neplánuje.

Trend: aplikace a bezkontaktní karty

„Budeme se zaměřovat spíše na využití mobilních aplikací a bezkontaktních bankovních karet k nákupu jízdenek,“ uvedl vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.

Prodej SMS jízdenek zavedl DPMB v listopadu 2013. Předtím se konala dvě výběrová řízení, která budila pochyby. Až na třetí pokus dopravní podnik vybral firmu Direct Pay s provizí 14,7 procenta z každé SMS jízdenky.

DPMB za jednorázové jízdenky v roce 2015 utržil celkem více než 422 milionů korun, ve struktuře stále vede prodej papírových jízdenek přes distributory, před jízdenkovými automaty, které dohánějí právě třetí SMS jízdenky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prodej jízdenek podle dat DPMB.
Jízdenky přes mobily ubírají práci i řidičům. Doprovodný prodej jízdních dokladů u řidičů klesl téměř o 40 %.

Černých pasažérů loni přibylo

Revizoři loni v brněnské městské hromadné dopravě přistihli bez jízdenky 74 600 cestujících. Jejich počet se tak meziročně zvýšil o 7700 lidí. Nejvíce jich dopadnou revizoři v tramvajích, řekla mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. DPMB denně přepraví asi jeden milion cestujících a zaměstnává 50 kontrolorů. Nejvíce neplatičů odhalili v roce 2008, kdy jich bylo téměř 117 tisíc.

Vedení firmy se zvýšení počtu neplatičů ve srovnání s rokem 2014 sice nelíbí, poukazuje ale na to, že dříve byla situace mnohem horší. V období 2008 až 2013 odhalili revizoři každý rok v brněnské MHD přes 100 tisíc cestujících bez platné jízdenky.

Poté se situace zlepšila. Vedení podniku se domnívá, že zlepšení nastalo vlivem preventivních akcí zaměřených proti černým pasažérům a vyšším počtem kontrolorů.

Nejproblematičtější skupinu cestujících z hlediska revizorů tvoří lidé od 18 do 25 let, tvoří až třetinu neplatičů. Se zvyšujícím se věkem cestujících počet lidí bez platné jízdenky výrazně klesá. Lidé nad 60 let tvoří jen tři procenta černých pasažérů.

Za jízdu bez jízdenky hrozí cestujícímu pokuta 825 korun. Pokud ji neuhradí do pěti dní, zvýší se částka na 1525 korun.

Diskuze (28) Další článek: Lednový ceník Vodafonu ve znamení slev

Témata článku: , , Nákup jízdenek, Logistika, Sali, Sejf, Týden provozu, DPMB, Mil, Barbora, Sortiment, Počet lidí, Brňané, Automaty, Rekord, Revizor