Opravdu přestal Vodafone počítat data? Nebo si je naopak spočítal až moc dobře? [glosa]

Vodafone představil nové datové balíčky, které zákazníkům umožní prakticky neomezené využívání dat v předem stanovených aplikacích. Balíčky z nové řady Vodafone Pass se zaměřují celkem na čtyři oblasti (chat, sociální sítě, hudba a video), které jsou proti ostatnímu datovému provozu zvýhodněny. Pravidla síťové neutrality teď nechme stranou – Vodafone má jistě regulaci dobře nastudovanou a nabídku vystavěnou tak, aby ji neporušovala.

Hlavní otázka zní, zda, případně jak moc se průměrnému zákazníkovi nové „tematické“ balíčky vyplatí. Pořídit se totiž dají pouze jako příplatková služba ke stávajícímu datovému objemu, nikoli jako jeho náhrada. Variantou pro spořílky je tedy analyzovat své potřeby, přejít na nižší tarif a k němu si zaplatit příslušný Vodafone Pass. Ale pozor, po vyčerpání FUP na hlavním datovém tarifu se i činnost balíčku ukončí, a to právě kvůli vyhovění pravidlům síťové neutrality.

Klepněte pro větší obrázek

Balíčky Vodafone Pass zatím fungují pouze dva – konkrétně ty zaměřené na datově méně náročné služby (chat, sociální sítě). Oba stojí shodně 99 Kč. Komplexně posoudit výhodnost nabídky bez znalosti cen hudebního a video balíčku, které Vodafone uvede až v listopadu, tak bude obtížnější. Ale zkusme to.

Kolik co „žere“?

Pro zjištění průměrné spotřeby dat za sociální sítě a messengery jsme „vytáhli“ data z našich redakčních smartphonů. Sociální sítě využíváme aktivně, ale jistě nepatříme k extrémním uživatelům, kteří celý den tráví na Facebooku nebo Instagramu. Statistiky ukazují, že v průměru v obou oblastech (sociální sítě, messengery) měsíčně spotřebujeme 500 MB až 1 GB dat. Pokud bychom toto množství dokupovali jako univerzální FUP u tarifů Red Naplno, zaplatili bychom podle aktuálního ceníku 49 Kč za každých 500 MB.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Statistika přenesených dat – redakční telefon #1

Dá se tedy říci, že Vodafone Pass pro chatování a sociální sítě se vyplatí cca od 1 GB dat spotřebovaných za tento typ služeb. Kolik to bude u datově náročnější hudby a nejnáročnějšího videa? Troufáme si předpovědět ceny za tyto balíčky 199 a 299 Kč. Na redakčních smartphonech jsme v průměru spotřebovali 2,5 GB měsíčně za sledování videa na YouTube. Tedy objem zhruba na úrovni 250 Kč za 2,5 GB univerzálních dokoupených dat. S predikovanou cenou 299 Kč za video balíček by na nás Vodafone opět neprodělal. U hudby jsme se nikdy nedostali přes 1 GB, takže zde bychom (při uvažované ceně 199 Kč) na balíčku prodělali naopak my.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Statistika přenesených dat – redakční telefon #2

Odtud je zřejmé, že nová nabídka Vodafone Pasů je nejzajímavější pro extrémní uživatele daných aplikací, kteří budou například ždímat Facebook a sjíždět kvanta Insta Stories na Instagramu, takže měsíčně mohou klidně prosurfovat 10 nebo 15 GB. Pro ně bude Vodafone Pass Social splněný sen. Pokud ale vaše favorizovaná aplikace, například mezi mladými uživateli stále populární Snapchat, součástí Pasu není, máte stejně smůlu. A jsou zde i další zrady – například oblíbené videohovory přes Messenger nebo WhatsApp se (prý) z technických důvodů účtují mimo balíček, i když se odehrávají v aplikaci.

Nová kampaň Vodafonu se známými osobnostmi:

Jenže komu by se chtělo pořád myslet na takové výjimky a hlídat, aby se odkaz z Facebooku neotevřel bokem v prohlížeči? A kolik vlastně extrémních uživatelů konkrétních aplikací zahrnutých do balíčků v síti je? To ví na základě datového provozu jen sám Vodafone a jistě má dobře spočítané, aby na Vodafone Pasech neprodělal. Sociálně hyperaktivním uživatelům balíčky vyjdou vstříc, ale většině „průměrných“ zákazníků výraznější úsporu nepřinesou. Minimálně do doby, dokud neomezená data nepůjde použít univerzálně. Nejvíce jich totiž na mobilu totiž stále proteče přes internetový prohlížeč.

Diskuze (38) Další článek: Huawei vygeneroval název kovového smartphonu nižší třídy pro náš trh. Už je v prodeji

Témata článku: Vodafone, Messenger, Mobilní data, Facebook, YouTube, FUP, Instagram, Snapchat, Balíčky, Datový provoz, Znalost, Celý den, Nízký tarif, Uživatelé, Data, Průměrná spotřeba, Nová kampaň, Red naplno, Internetový prohlížeč, Nová nabídka, Průměrný zákazník, Hlavní otázka, Čin, Glosa, Přenesená data

Určitě si přečtěte