Paegas si připsal milión zákazníků – chudých zákazníků?

Zisk RadioMobilu stoupl o polovinu, počet zákazníků také, ale obrat jen o devatenáct procent.

Po Českém Mobilu (Oskarovi) vyhlásil výsledky za rok 2001 také RadioMobil, stříbrná společnost na českém žebříčku operátorů. Firma sama si finanční výsledky, které uvedeme dále, velmi pochvaluje, náš názor je střízlivější: našla by se i negativa.

RadioMobil loni utržil 21.1 miliardy korun, o 19% více než loni; podle tzv. mezinárodních účetních standardů (evropských) dosáhl zisku 4.8 miliardy korun, o 52% více než loni. Rovněž si připsal téměř milión nových zákazníků a jeho zákaznická obec se meziročně zvýšila o 53%.

Zisk tedy rostl precizně rovnoměrně s růstem počtu zákazníků: předloni i loni firma zaznamenala na jednoho zákazníka asi 1600 Kč zisku za rok, sto padesát korun za měsíc. Výrazně se ale zmenšil růst obratu a tudíž i obrat na jednoho zákazníka: v roce 2000 to bylo 9200 Kč na jednoho klienta, loni jen 7400 Kč. Tento propad je nečekaně velký a není jednoduché si jej vysvětlit – navíc když se očekávalo, že chudobné klienty spíše odláká Oskar a že se Radiomobilu podaří odlákat část lukrativní korporátní klientely od Eurotelu. Pokud by pokles obratu na zákazníka nadále trval, nebylo by to pro Radiomobil vůbec dobré – loni to více než vyvážil přílivem nových zákazníků, ale každý rok si už samozřejmě milión nových klientů nepřipíše, trh má už blízko nasycení.

RadioMobil uvádí i další zajímavá čísla a velmi pozitivně kvitujeme jeho informační otevřenost v tomto směru, konkurence bývá skoupější. Firma loni proinvestovala 14.2 miliardy korun, nárůst o 66% proti předloňskému roku. Investice šly podle slov Rolanlda Mahlera, generálního ředitele firmy, do výzkumu a vývoje vlastních technologií, do zkvalitnění sítě a do nákupu licence UMTS. Počet bétéesek vzrostl loni o polovinu, konkrétně o 1027 na celkových 3153. Loni bylo u RadioMobilu provoláno 2,5 miliardy minut (rychlý výpočet: jedna minuta průměrně za deset korun? Není to nějak moc?), což je o 32% více než předloni. Celkový počet smsek byl 950 miliónu (rychlý výpočet: přes 300 SMS na zákazníka, jedna denně). RadioMobil zaměstával loni 2479 zaměstnanců, o 16% více než předloni – produktivita na zaměstnance tedy stoupla, nicméně zhruba v souladu s výší inflace.

Ve finanční zprávě firmy chybí ještě jedna sada čísel, týkající se míry zadlužení firmy (dané prvotními obrovskými investicemi, zejména do infrastruktury), způsobu jejího splácení, výší odpisů a vůbec otázka hotovostních toků (cash flow). Mobilní operátor je firmou, u které hodnota provozního zisku ještě nedává úplný obrázek o ziskovosti – odpisy investic jsou každoročně tak velké, že „miliarda žádná míra“. Úplné základní účetní výkazy, ať podle českého účetnictví, nebo podle evropského standardu (IAS) by pro hodnocení úspěšnosti podnikání RadioMobilu – pardon, od včerejšího dne už T-Mobile – byly daleko relevantnější. Nelze ale firmě vyčítat, že je pro veřejné potřeby neuvolňuje, patří to k obchodnímu tajemství, které pro své lokální pobočky nadnárodní firmy (i veřejně obchodovatelné, jakou je Deutsche Telekom) neuvádějí takřka nikdy. Kdo si chce příslušná podrobná čísla týkající se matky získat, nalezne je zde pro rok 2000, případně v jiné podobě zde.

Diskuze (58) Další článek: T- Mobile: Paegas se shlédl v růžové

Témata článku: , , Milión, Paegas, Zak, Milión zákazníků, Inflace, Mil, Zákaz