Bude to náročné čtení, ale když vydržíte, dozvíte se věci, o kterých jste dosud něměli ani tušení. Kdo, co, jak dlouho a za kolik?
Oslovili jsme společnost ecommerce.cz, zda by se nepodělila o informace ze zákulisí vývoje mobilních aplikací. Možná jste si někdy položili otázku, co asi stojí za javovským tenisem, konvertorem měn, Operou mini či jinými J2ME programy, které dennodenně na svých mobilních telefonech používáme. Naprogramování aplikace byť o několika desítkách kilobajtů není vůbec jednoduchá záležitost. Dříve než si vůbec můžete takovou aplikaci stáhnout a spustit, obnáší její vývoj velké úsilí, čas i finanční prostředky.
O kom je řeč
Úvodem se sluší alespoň krátce představit společnost ecommerce.cz. Tato brněnská firma se mimo jiných projektů zabývá i vývojem celé řady mobilních aplikací. V současné době se ale soustředí především na aplikace pro největší sázkové společnosti ve středoevropském regionu. V portfoliu svých produktů tedy nyní spravuje a vyvíjí mobilní kasino. Tato aplikace v sobě zahrnuje ruletu, hru Black Jack a Poker. Další aplikací jsou Číselné hry typu Keno, Loto, Euromilióny atp. a nedávno uvedená nejnovější verze mobilních Kurzových sázek. Mobilní aplikace z produkce ecommerce.cz nejsou určené jen pro zábavu. Jsou navržené a provozované tak, že umožňují i vsazení hráčských bodů. Body tak lze případnou výhrou zúročit a posléze převést na peníze. Mobilní aplikace sice představují menší podíl v orientaci společnosti, ale přikládá jim stejnou důležitost jako ostatním velkým projektům. V mobilním trhu totiž spatřuje dynamicky se rozvíjející oblast se stále bohatšími možnostmi uplatnění.
K nejvýznamnějším zákazníkům patří SAZKA, a.s., ČEZ, E.ON, ČEPS, Telefónica O2 Czech Republic, a.s., Tipos národná lotériová spoločnosť , GTS Novera, Ministerstvo zahraničních věcí, Ministerstvo vnitra, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Zlínský kraj, Bratislavský samosprávny kraj, Skanska, Škoda Auto, Televize Prima, Narex, a.s., Technická univerzita Liberec, Live.cz, Atlas.cz, AstraZeneca, MaximumASP a další
Mezi hlavní odběratele mobilních aplikací patří slovenská národní loterijní společnost Tipos. Ostatní zákazníky vzhledem k fázi vývoje aplikací a smluvních dohod nelze v tuto chvíli prozradit. Programy pro mobily vyvíjené v ecommerce.cz ovšem nejsou žádné aplikace na okraji zájmu. Od jejich uvedení je používají desítky tisíc uživatelů.
Nyní ale již přejděme k meritu článku. Zástupce společnosti ecommerce.cz, projektový manažer zodpovědný za vývoj mobilních aplikací, Jaroslav Škrabálek, nám přiblíží, jak takový program pro telefony v prostředí J2ME vzniká.
Od papíru ke kódu
I vývoj datově nevelkých mobilních aplikací vyžaduje pozornost, pečlivost a projektové řízení jako velký informační systém. Předně je zapotřebí rozlišit prvotní impulz pro vznik aplikace. Možnosti jsou totiž dvě. První je, že se na firmu obrátí zákazník s představou o podobě výsledného programu. Druhá varianta pak je, že aplikace vznikne interně po prozkoumání trhu, provedení studií a obchodním rozhodnutí zhotovit aplikaci, která má šanci se na trhu uchytit. Pak následují standardní fáze jako u každého jiného projektu. Prvním krokem je analýza a návrh programu. Analytický tým připraví podklady pro vývojáře, kteří poté naprogramují aplikaci jak z klientské strany, tak i serverové pozadí, je-li nutné. Pak následuje nezbytné otestování speciálním týmem lidí. Pokud se vše jeví v pořádku, po akceptaci zákazníkem dojde k uveřejnění a aplikace se dostane do fáze podpory, servisu. Pokud je program vyvíjen interně, je na obchodním oddělení, aby hotovou aplikaci prodalo. Zákazník je ovšem často nalezen ještě dříve, než dojde k dokončení vývoje. S uplatněním výsledného produktu tedy nebývá problém.
Každá aplikace vždy prochází důkladným dlouhodobým testem simulujícím všechny možné situace, které mohou při užívání nastat. Testování probíhá často v součinnosti se zákazníkem, který tak získává konkrétní představu o finální verzi aplikace, a může tak připomínkovat dílčí úpravy a nové požadavky, které se posléze doimplementují. K tzv. ostrému nasazení, tj. uveřejnění mobilní aplikace uživatelům, dochází až poté, co proběhne řádné nasazení dle několika testovacích scénářů a ověří se plná funkčnost aplikace v testovacím prostředí jak v ecommerce.cz, tak u zákazníka.
Nasazením do ostrého provozu ovšem starost autorů o aplikaci nekončí. Projekt dané aplikace přechází do servisní fáze, ve které se podle přání zákazníka dodělávají nové požadavky na funkcionalitu a vylepšení. V servisu se také opravují zjištěné nedostatky, které se mohou projevit až během ostrého provozu. Žádný software není stoprocentně bez chyb, což platí samozřejmě i pro sebemenší mobilní aplikaci. S tímto faktem se počítá a oprava dílčích chyb je realizována promptně. Každému uvedení do ostrého provozu však předchází pečlivé testování, počet zjištěných chyb v ostrém nasazení tedy bývá minimální. Spolehlivost je v ecommerce.cz řazena na přední místa. Pro zákazníky je bezpečnost prioritou, protože často jde o aplikace, přes které „protékají“ nemalé finanční prostředky a které v jeden moment používají tisíce uživatelů najednou.
Vývoj mobilních aplikací může dle náročnosti trvat průměrně od čtyř týdnů do několika měsíců. Záleží na specifikacích a požadované funkcionalitě. Počet lidí ve vývojovém týmu je proměnný podle toho, v jaké fázi se aplikace nachází, nikdy ale neklesne počet zainteresovaných pod dva. Vytvořit mobilní aplikaci není jednoduchá ani levná záležitost. Běžná aplikace vyvíjená na zakázku přijde zákazníka na několik stovek tisíc.