Dnes jsem se dočkal zvláštního překvapení. Když jsem ráno vybíral schránku, našel jsem tam dopis od Vodafonu. Copak by mi mohl chtít „nefiremního“? V obálce jsem našel běžné vyúčtování služeb. Vzhledem k tomu, že jsem tarif Oskara zrušil už někdy před čtyřmi lety a od té doby mě červený operátor nic neposlal, bylo pro mě vyúčtování velkým překvapením.
Nejprve začaly obavy – že bych při rušení tarifu něco nedoplatil a teď mi posílají požadavek na uhrazení dlužné částky včetně hutné pokuty? Nebo snad někdo zneužil mé odcizené doklady a založil si tarif na můj občanský průkaz? Doklady mi byly odcizeny už před dvěma lety, tak jsem se obával spíše první verze.
Když jsem si prohlédl složenku, zjistil jsem, že mám za služby uhradit 0 Kč, slovy „nula“. Řekl jsem si dobře, žádné služby jsem u Vodafonu nevyužil, tak jim tu nulu zaplatím. Něco za něco, nic za nic. Jenomže, jak zaplatit nulu? Internetové bankovnictví mi tuto vymoženost neumožňuje a na poště mi složenku odmítají přijmout.
Úsměvné vyúčtování za služby
Datail rozpisu vyúčtování služeb • složenka
Také vám došla podobná složenka? A víte, jak uhradit nulu? Podělte se o své zkušenosti s ostatními čtenáři ve fóru.
Vodafone jsem požádal o vyjádření, tak uvidíme.
Oživeno – důvodem je přenositelnost čísel:
Od operátora jsem dostal vysvětlení. Vyúčtování patří k SIM kartě, na kterou jsem přešel od jiného operátora. Přestože byla u Vodafonu vedená jako předplacená karta, u předchozího operátora byla vedena jako karta s paušálním programem. Přenositelnost jsme loni testovali a skutečně jsem jednu SIM kartu k Vodafonu převáděl. Je tedy možné, že při převodu zůstal na SIM kartě údaj, že se jedná o kartu s paušálním programem. Kartu jsem od té doby nepoužil a tak došlo k její exspiraci. Systém zaznamenal, že došlo k ukončení provozu SIM karty s paušálním programem a automaticky tedy připravil vyúčtování.
První chybou tedy je, že byla SIM karta vedena jako karta s paušálním programem. To mohlo vzniknout při převodu čísla. Čerstvě po zavedení přenositelnosti mobilních čísel nebyl ještě celý systém zcela vyladěn a docházelo k různým chybám. To lze tedy s pochopením přehlédnout.
Druhou chybou je, že si systém nepohlídal, na jakou částku vypisuje složenku. Moje karta však byla evidentně výjimkou – byla vedena jako paušální a přitom zde nebyl veden žádný paušální poplatek. Za normálních okolností by na složence byla vystavena poměrná částka za paušální poplatek od posledního vyúčtování do exspirace karty, případně sazby za použité služby v tomto období. Výjimka se tedy váže na první chybu a lze ji tedy opět přehlédnout. Systém by nicméně mohl být standardně vybaven kontrolou, která by tisku prázdného vyúčtování zabránila.
Ale je tu záhada. K Vodafonu jsem minulý rok nepřecházel s žádným číslem, na které by byl vázán paušální tarif vedený na moje jméno. Kdysi jsem měl soukromý tarif T-Mobilu, ale ten jsem si nechal převést na Twist a SIM kartu s tímto číslem jsem teď našel v peněžence. Minulý rok jsem převáděl k Vodafonu předplaceku Go, nově koupenou pouze za účelem testu přenositelnosti. Tato služba byla zřejmě opravdu teprve v záběhu, a tak jsem se dostal do databáze Vodafonu jako "paušální" zákazník. Přenos čísla jsem tehdy prováděl na prodejně, kde po mě chtěli občanský průkaz (viz. popis zde), odtud tedy mohou znát mojí adresu.
Celá zálažitost je tedy dílem náhody a chyb při zavádění přenositelnosti mobilních čísel. Jsem tedy výjimkou a nelze očekávat, že by se požadavku k zaplacení 0 Kč dočkalo více lidí.