Q3 2008: Sony Ericsson je světová trojka!

Souboj o třetí místo mezi výrobci má nečekaného vítěze - z páté pozice zaútočil Sony Ericsson. Motorola přišla o miliardu dolarů.

Motorola, nejstarší výrobce mobilních telefonů, se od vzniku tohoto sektoru v osmdesátých letech držela na jeho špičce zhruba 15 let, než ji v roce 1998 předstihla Nokia. Po dalších 9 letech se loni před Motorolu dostal i Samsung a včera se potvrdilo, že v právě uplynulém čtvrtletí ji postihnul další velký pád. Na třetím místě v počtu prodaných telefonů ji vystřídal Sony Ericsson - Motorolu předčil o pouhých 300 tisíc prodaných kusů. Motorolu přitom před třemi měsíci mnohem víc ohrožovalo LG - to ale tentokrát propadlo a neobhájilo svoji pozici nejrychleji rostoucího výrobce. Více si polepšila i Nokia, která přitom neměla vůbec povedené čtvrtletí a zákazníky jí přebíral Samsung, kterému se naopak mimořádně zadařilo. Celkem se prodalo 303 milionů mobilů, stejně jako ve druhém čtvrtletí.

Tržní podíl výrobců po třetím čtvrtletí 2008:


Nokia

Už v průběhu třetího čtvrtletí Nokia informovala, že její podíl pravděpodobně zůstane za očekávaním. To se potvrdilo, Nokia neudržela 40% podíl z minulého čtvrtletí a koláč jí ukousl Samsung. Prodala jen o 5 % více mobilů než loni a nenavázala na svůj stabilní 25% růst, který udržovala po několik posledních let. Na trhu s chytrými mobily se meziročně prodalo o třetinu víc kusů, Nokie na tom ale nemají téměř žádný podíl. Poměr Nseries a Eseries se lehce změnil ve prospěch Eseries, ale celkový počet prodaných chytrých Nokií zůstal na 16 milionech. Změnit to mají novinky N79 a N85.  

 Q3 2005nárůstQ3 2006nárůstQ3 2007nárůstQ3 2008
prodané mobily (v mil. ks)66,633%88,526%111,75%117,8
tržby (v mil. EUR)6 85321%8 29811%9 238-7%8 605
provozní profit (v mil. EUR)1 088 1 080 1 959 1 602

Samsung

Samsung poprvé prodal více než 50 milionů telefonů za čtvrtletí a protože ostatním výrobcům se v posledních měsících spíše nedařilo, podíl Samsungu na trhu se zvedl o 2 procentní body. Na úspěších výrobce má v poslední době velký podíl model E250, jehož už se prodalo přes 30 milionů kusů. Přímo ve třetím čtvrtletí pak zabodoval dotykový F480 a smartphony řady "i". Výrobce plánuje za celý rok prodat 200 milionů kusů, což je v jeho silách při zachování současného podílu. Čtvrté čtvrtletí ale pro Samsung bývá horší. O tržby se každopádně nebojí a chystá novinky vyšší třídy, které se mu zatím daří prodávat.

 Q3 2005nárůstQ3 2006nárůstQ3 2007nárůstQ3 2008
prodané mobily (v mil. ks)26,815%30,739%42,622%51,8
tržby (v mld. KRW*)4 3702%4 4508%4 80027%6 090
provozní profit (v mld. KRW)550 520 590 500

* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,532 EUR 

Sony Ericsson

Třetí čtvrtletí v podání Sony Ericssonu nebylo zrovna hvězdné, ale Motorola i LG měly ještě horší, a tak se výrobce vůbec poprvé podíval mezi nejlepší trojku. Tam ale možná nezůstane moc dlouho, protože podruhé za sebou zanamenal ztrátové čtvrtletí a podle informací, které kolují na internetu, pro přístí rok chystá škrty v rozpočtu a méně modelů. Do poloviny roku 2009 by to mělo znamenat snížení výdajů na jedno čtvrtletí o 300 milionů eur. Nebýt několika důležitých novinek uvedených na trh v závěru druhého čtvrtletí, telefonů by asi prodal méně. Hlavně C902 se dobře prodává.

 Q3 2005nárůstQ3 2006nárůstQ3 2007nárůstQ3 2008
prodané mobily (v mil. ks)13,843%19,831%25,9-1%25,7
tržby (v mil. EUR)2 05541%2 9137%3 108-10%2 808
provozní profit (v mil. EUR)151 427 393 -33

Motorola

Po světlejším druhém čtvrtletí přišel u Motoroly šok. Ztratila nejen třetí místo na mobilním trhu, ale také téměř miliardu dolarů, což je i na současné poměry amerického výrobce dost. Kvůli tomu se dokonce častečně stahuje z některých trhů, včetně toho našeho. Alespoň jsme tedy u nás v uplynulém čtvrtletí nezaznamenali ani jeden ze 16 nových modelů, které Motorola začala prodávat. Výrobce se zřejmě bude soustředit na jižní Ameriku a Spojené Státy, kde má pořád stabilní pozici. Právě pro americké sítě CDMA uvedla modely Krave a Rapture.

 Q3 2005nárůstQ3 2006nárůstQ3 2007nárůstQ3 2008
prodané mobily (v mil. ks)38,739%53,7-31%37,2-32%25,4
tržby (v mil. USD*)5 60426%7 034-36%4 496-31%3 116
provozní profit (v mil. USD*)593 843 -248 -840

* aktuální kurz: 1 USD ~ 0,773 EUR

LG

Zklamáním čtvrtletí je LG. Po výborných výsledcích v posledním roce, kdy jsme pravidelně jihokorejského výrobce titulovali nejrychleji rostoucím na mobilním trhu, přišla studená sprcha. Způsobeno to bylo poklesem dotací, krizí v Evropě a nedařilo se ani v Indii a na rozvíjejících se trzích. Jen v Americe LG opět přebralo nějaké zákazníky Motorole. I přes nejistotu a riziko spojené s ekonomickou krizí LG plánuje v součtu za rok 2008 prodat 100 milionů telefonů. Nárůst tržeb vypadá dobře, ale přepočteme-li loňské tržby podle tehdy aktuálního kurzu na eura a podobně ty letošní, dostaneme dokonce mírný pokles.

 Q3 2005nárůstQ3 2006nárůstQ3 2007nárůstQ3 2008
prodané mobily (v mil. ks)15,47%16,533%21,95%23,0
tržby (v mld. KRW*)2 2933%2 3675%2 49641%3 514
provozní profit (v mld. KRW)123 26 209 406

* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,532 EUR

Vývoj tržních podílů za poslední čtyři roky:

Diskuze (36) Další článek: Voice Breaker, aneb jak jsem řval na mobil

Témata článku: Ericsson, LG, Motorola, Nokia, Samsung, Sony, Sony Ericsson, , , Eri, Svět, Son, Trojka, Studená sprcha, Světová trojka