Recenze Sony Ericsson CommuniCam: digitální foťák k mobilu

CommuniCam MCA-20 je digitální fotoaparát k mobilu Sony Ericsson T68i. Přečtěte si článek o jeho vlastnostech a podívejte na množství obrázků, které jsme s fotoaparátem pořídili. Výsledky jsou výrazně lepší, než jsme očekávali.

Digitální fotoaparát Sony Ericsson MCA-20 je malý modulek, který se připevní ke konektoru mobilu Sony Ericsson T68i. Na přední straně fotoaparátu najdete objektiv s pevným zaostřením (fix-focus), na boku tlačítko spouště a na vršku otvor pro provléknutí poutka. Fotoaparát nemá vestavěnou baterii, je napájen z mobilního telefonu.

K fotoaparátu dostanete také
malé pouzdro a šnůrku pro zavěšení na krk.

Po připojení fotoaparátu se na displeji mobilního telefonu automaticky objeví nabídka:

• Snímat obrázky - zvolíte a rovnou fotíte
  • Zobrazit obrázky - prohlížení a správa fotografií uložených ve fotoaparátu
  • Možnosti - nastavení velikosti snímků

Jednodušší to nemohlo být

Při fotografování vidíte přímo na displeji mobilu snímanou scénu, pod ní údaj o aktuální nastavené velikosti snímku a vedle pruh znázorňující podíl zaplněné a volné paměti. Překreslování displeje je sice velmi pomalé, takže zapomeňte na akční záběry, zobrazení na mobilu nekvalitní, ale fotit se s tím přesto dá. Zobrazení scény na displeji je také jeden z hlavních rozdílů oproti staršímu modelu MCA-10, který měl průhledový hledáček.

Náhled snímku na displeji
ale ve skutečnosti
tak hezky nevypadá

Fotoaparát po stisknutí spouště ukáže snímek a zeptá se, jestli ho chcete uložit do paměti , nebo odeslat prostřednictvím vestavěného e-mailového prohlížeče či jako multimediální textovku MMS (až to budou podporovat mobilní sítě). Snímkem můžete také otáčet po devadesáti stupních vlevo i vpravo. Otočení je často nutné, protože pohodlněji se fotí „naležato“. Po potvrzení se snímek uloží do paměti fotoaparátu. Ukládání není nejrychlejší, zejména při nejvyšším rozlišení 640 x 480 bodů musíte čekat až minutu, při středním rozlišení asi patnáct sekund.

Z paměti fotoaparátu můžete snímky zkopírovat nebo přesunout do paměti mobilu, kde se objeví v sekci Vlastní obrázky. Fotografii potom můžete uložit na pozadí displeje, nastavit ji jako spořič, přidat ke jménu (obrázek se zobrazí při zvonění). Podobně jako z paměti fotoaparátu můžete snímek poslat jako MMS, e-mailem, nebo prostřednictvím infračerveného portu. Touto cestou jsme také fotky dostali z telefonu do počítače. Je jen trochu nepříjemné, že najednou nelze odeslat celý obsah paměti a musíte postupovat po jednom obrázku.

S CommuniCam lze také využívat digitální album na Internetu: Sony Style Imaging. Zahraniční uživatelé se ke svým uloženým obrázkům dostanou i z mobilu prostřednictvím WAPu. My bohužel ne, je vyžadována speciální wapová brána a museli byste se draze připojovat do ciziny. Do Sony Style Imaging se mimochodem můžete zaregistrovat i bez fotoaparátu.

Důležitější jsou výsledky

Na digitálním fotoaparátu jsou nejdůležitější obrázky, tak se na ně pojďme podívat. V této sekci najdete fotky v podobě, v jaké vylezly přímo z CommuniCam, nedělali jsme na nich žádné úpravy. Některé obrázky jsou pod náhledy otočeny o devadesát stupňů. Zapomněl jsem je totiž otočit přímo ve fotoaparátu a potom jsem s nimi opravdu už nechtěl nic dělat, ani je přeukládat ve Photoshopu. Pro zhodnocení kvality snímků by to ale ničemu nemělo vadit. Pod každou sekcí obrázků najdete komentář.

Tři obrázky na denním, pozdně odpoledním světle. Na všech je patrný nádech do růžova, jsou mírně rozmazané a jistě sami vidíte důsledky velmi silné JPEG komprese - nepříjemné mapy zejména v jednolitých plochách. Ale i přes tyto výhrady jsou obrázky velmi dobré, čekal jsem o dost horší výsledky.

Levý obrázek dokazuje, že expoziční časy jsou poměrně dlouhé. Nic s tím ale neuděláte, protože fotoaparát je plně automatický. Další dva snímky jsou pořízeny v horších podmínkách, které jsou největším nepřítelem levných digitálních fotoaparátů: v protisvětle a v tmavé místnosti osvícené pouze stolní lampičkou a zářícím monitorem. Výsledek není ideální a třeba na fotografování v interiéru nemůžu CommuniCam moc doporučit.

Jak si fotoaparát rozumí se snímky pořízenými z menší vzdálenosti? Výtky jsou stejné jako na snímcích v exteriérech. Nepřipadá vám ale zvláštní, že neostrost je na všech snímcích v největším formátu 640 x 480 bodů stejná?

Pro podivnou neostrost mám vysvětlení: podívejte se na předchozí tři obrázky. První z nich je stejně jako ostatní již prezentované fotografie v plném rozlišení, druhý je ve formátu 320 x 240 bodů a třetí v menším rozlišení 160 x 120 bodů. Prostřední obrázek je dokonale ostrý a z toho lze myslím správně usuzovat, že snímací čip fotoaparátu má rozlišení kolem 320 x 240 bodů. Snímky pořízené na největší formát CommuniCam zkrátka přepočítává a tím je rozostří.

To ale znamená, že nemá smysl fotografovat s nejvyšším rozlišením, protože interpolovat dokáže libovolný bitmapový editor na počítači - často mnohem lépe - a do fotoaparátu se navíc vejde více snímků. Při tomto středním rozlišení se jich vešlo přesně šedesát, i když oficiální údaje hovoří o 41 snímcích - zjevně jsem fotil dobře komprimovatelné scény.

Na rozlišení závisí také velikost fotografií:

• 640 × 480: max. 52 kB (do paměti se vejde 14 snímků)
  • 320 × 240: max. 16 kB (41 snímků)
  • 160 × 120: max. 8 kB (69 snímků)
  • 80 × 60: max. 4 kB (208 snímků)

CommuniCam dokáže snímat také malé obrázky v rozlišení 80 x 60 bodů. Ty lze použít do ememesek anebo přidat k vybranému jménu. Obrázek se potom objeví na displeji telefonu při zvonění a hned vidíte, kdo volá. Při fotografování zblízka objektiv silně zkresluje (aspoň Petr Broža tvrdí, že není tak napuchlý).

Jaký si to uděláš

Obrázky z fotoaparátu dostanete ve formátu JPEG a můžete je libovolně upravit. Vybral jsem proto několik snímků a v Adobe Photoshopu je mírně doostřil a doladil barevnost. Výsledek je myslím celkem použitelný. Bohužel jsem pracoval na velkých interpolovaných snímcích 640 x 480, takže jsem se ani po zmenšení nezbavil neostrosti a i po úpravě je na obrázcích také stále vidět mírně růžový nádech.

Digitální foťák do každé rodiny

Přídavný fotoaparát k mobilnímu telefonu není tak nepoužitelná věc, jak by se na první pohled mohlo zdát. Mobil máte pořád u sebe a malý přídavný modul se vejde do kapsy, do tašky, anebo na krk (dostanete k němu šňůrku). Kdykoli uděláte obrázek, který buď uložíte, nebo ho rovnou e-mailem pošlete: „Ahoj miláčku, že se ti taky líbí tyto šaty?“.

Co dodat ke kvalitě snímků? Je to lepší, než jsme očekávali. I když obrázky nejsou výborné, jejich kvalitu myslím lze srovnávat s nejlevnějšími digitálními fotoaparáty. Hodně vadí snad jen velmi silná JPEG komprese, která je patrná na každém snímku. Pro situace, kde není vyžadován profesionální výstup, je ale Sony Ericsson CommuniCam MCA-20 dostačující.

Záleží ale samozřejmě také na ceně. V ceníku distributora GSMobil je CommuniCam k dostání za 5 990 Kč s DPH, a to je už možná trochu moc. Na druhou stranu CommuniCam MCA-20 funguje pouze s mobilním telefonem Sony Ericsson T68i a v jeho ceně se šest tisíc možná ztratí.

Ve zkratce

Digitální fotoaparát
Sony Ericsson MCA-20

Zdroj: Sony Ericsson ČR
Cena: 5 990 Kč (GSMobil)

Určeno k mobilnímu telefonu Sony Ericsson T68i a americkému modelu T61z. Rozměry 47 × 48 × 25 mm, hmotnost 22 g, rozlišení 640 × 480/320 × 240/160 × 120/80 × 60 bodů, formát JPEG, barevná hloubka 16 milionů barev, kapacita paměti 14-208 snímků podle zvoleného rozlišení.

Diskuze (35) Další článek: Znovuzřízení telefonní stanice je zdarma až do konce dubna 2002

Témata článku: Ericsson, Sony, Sony Ericsson, , , Sony Ericsson T68i, Digital, Digit, Digitální foťák, F +, Mobil, MOBI, Son, Eri, Foťák