Senát schválil novelu zhoršující postavení zákazníka vůči operátorovi

Senát schválil novelu zhoršující postavení zákazníka vůči operátorovi

V pondělí jsme zveřejnili článek o velké operátorské loupeži, tedy novele Zákona o elektronických komunikacích. Ta vznikla na základě lobby českých mobilních operátorů a znevýhodňuje postavení spotřebitele (podrobnosti hledejte v článku). Parlamentem úprava prošla velmi hladce, až pak se proti ní zvedla mediální vlna, jíž byla MobilMania součástí. I my jsme doufali, že Senát tyto změny zastaví.

Klepněte pro větší obrázek 
Hlasování bylo rychlé a bezbolestné (tedy alespoň pro mobilní operátory).

Hlasování proběhlo před několika minutami, sledovali jsme jej online. Hlasování se zúčastnilo 58 senátorů (z celkových 81), pro bylo 30, proti 13, zákon tedy prošel a výsledek operátorské lobby může zastavit už jen prezident republiky.


Český telekomunikační úřad k dnešnímu hlasování vydal tiskovou zprávu, tady ji máte v plném znění bez redakčního zásahu:

Novela zákona o elektronických komunikacích citelně oslabuje ochranu zákazníků telekomunikačních operátorů

Parlament přijal novelu zákona o elektronických komunikacích v podobě, která citelně oslabí ochranu práv zákazníků telekomunikačních operátorů a je v rozporu s evropskou směrnicí 2002/22/ES, o univerzální službě. Schválenou právní úpravou se zásadně omezují práva účastníků služeb elektronických komunikací, tedy všech, kteří mají internet, telefon nebo kabelovou či satelitní televizi. Přestože Český telekomunikační úřad na problém upozorňoval od okamžiku uplatnění příslušného pozměňovacího návrhu v poslanecké sněmovně, varování zůstala nevyslyšena.

"Prostým srovnáním textů je i lidem bez právnického vzdělání zřejmé, že zde dochází  k výraznému oslabení práv spotřebitelů. Přílepek, který bere práva spotřebitelům a oslabuje jejich postavení vůči operátorům, vznikl v poslanecké sněmovně a dnes ho schválil senát. Nadále budeme hledat všechny dostupné cesty, aby český spotřebitel zůstal ochráněn podle evropského standardu a uděláme pro ochranu zákazníků telekomunikačních operátorů vše, co bude v našich silách," říká k přijaté novele předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák.

Rozpor s evropským právem se týká ustanovení, které na rozdíl od současného stavu zákazníkovi neumožní při jednostranné změně smluvních podmínek operátorem ukončit smlouvu, a naopak ho nutí setrvávat ve smluvním vztahu za podmínek, se kterými nesouhlasí a které pro něho mohou být nevýhodné. Evropská směrnice o univerzální službě přitom deklaruje, že kterýkoliv účastník má při jakékoliv změně smluvních podmínek právo od smlouvy odstoupit, a to bez jakýchkoliv sankcí. Jde o přirozené vyvážení práva operátora jednostranně změnit smluvní podmínky právem zákazníka s takovou změnou nesouhlasit a z nevýhodného smluvního vztahu se beztrestně vyvázat. Posuzovat výhodnost, či nevýhodnost smluvních podmínek je výsostným právem zákazníka jako slabší smluvní strany.

Novela dopadá nejen na zákazníky se smlouvou uzavřenou na dobu určitou, ale zhoršuje práva i těm, kteří časově omezený závazek s operátorem nemají. V důsledku poslaneckých pozměňovacích návrhů totiž tito zákazníci při změně smluvních podmínek přicházejí o možnost odstoupit od smlouvy k datu účinnosti změn. Pokud se rozhodnou změny neakceptovat a podají výpověď, budou nuceni služby za nových, pro ně nevýhodných podmínek, odebírat a platit až do konce výpovědní doby.

Zároveň se výrazně snižuje míra zaručené informační povinnosti vůči spotřebitelům. Operátor již napříště nebude nucen informovat zákazníky o změně smlouvy samotné, ale jen o tom, že změnu na internetu a ve svých prodejnách uveřejnil. Jak konkrétně se smlouva změnila, si ale klienti budou muset mnohdy v několikastránkových obchodních podmínkách dohledat sami.

Témata článku: Operátoři, ČTÚ, Kauzy, Lobby, Senát, Informační povinnost, Evropská směrnice, Telekomunikační operátor, Zákaz, Zhoršující postavení, Český spotřebitel, Pozměňovací návrh, Smluvní podmínky, Operátor

Určitě si přečtěte

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

** Úřad, který má potírat nekalou soutěž, hledal opatrně a nic nenašel ** Závěr: operátoři v minulosti měli stejné ceny, ale kartel to nebyl ** Čtyři strany opatrné úředničiny překládáme do srozumitelného jazyka

16.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 41

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

** ČTÚ naznal, že na trhu je něco shnilého, síťoví operátoři ale nesouhlasí ** Naopak virtuálové tvrdí, že stav je ještě mnohem horší ** Pozadí telco byznysu v ČR není tak líbivé, jako reklamy v televizi

14.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 25

Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

** T-Mobile jasně a srozumitelně napsal, že říct si musíte sami ** Podmínky O2 musí běžný smrtelník přečíst několikrát, než porozumí ** Vodafone podmínky zatím nezměnil, má ale ještě čas

4.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 15