Dříve pošetilé srovnání fotomobilu a klasického digitálu přišlo do stavu, kdy má smysl. Ať se v diskuzi sejdou věční odpůrci multifunkčních zařízení a jejich stoupenci. Kdo nechce nosit kompakt a netiskne velkoformátové snímky, má o čem přemýšlet. Porovnejte snímky sami!
Nevěřící
Jak vám, čtenářům našeho webu, tak nám z redakce často vrtá hlavou otázka, zda dokáží fotomobily nahradit digitální fotoaparáty. Někomu se zdá být takové přemýšlení pošetilé, jiný věří, že se to mobilům s vestavěnými fotoaparáty jednou povede. Někteří dokonce tvrdí, že už tomu tak je. Ke komu se přikláníte právě vy zjistíme všichni v anketě na konci článku. Abyste mohli lépe soudit, zrealizovali jsme myšlenku vyzkoušet pravý digitální fotoaparát a fotomobil přímo vedle sebe a porovnat výsledky jejich snažení.
První Cyber-shot mobil, Sony Ericcson K800i
Sáhli jsme po špičkovém fotomobilu Sony Ericsson K800i, který nese na krytce optiky logo Cyber-shot. Přímo se tak nabídlo přizvat do ringu digitál Sony DSC-H1. Na něm jsme místo maximálních pěti megapixelů nastavili tři, stejnou hodnotu, jakou zvládá K800i. Kde bylo potřeba, aktivovalo se makro, občas jsme jemně upravili kompenzaci expozice. Všechno ostatní zůstává na automatice, jak ostření, tak vyvážení bílé apod.
Digitální fotoaparát Sony DSC-H1
Výsledné obrázky můžete srovnat přímo pod sebou, v horní řadě je vždy výtvor Sony Ericssonu K800i, pod ním snímek Sony DSC-H1 ze stejné vzdálenosti, za stejných světelných podmínek. Sami jsme zvědaví, jak srovnání dopadne. Zmenší se tábor zarputilých odpůrců laciných plastových čoček vestavěných fotoaparátů v mobilech, anebo naopak zhoustnou jejich řady?
Exteriéry, malé objekty a kompenzace expozice
Začneme před domem. Tam stojí automobily, na zemi se válí asfalt a dlaždice, stromy to vše lemují. Sony Ericcson nezvládá sám dobře kompenzovat expozici a propouští přepálené světlo ještě daleko do okolních objektů. Digitál DSC-H1 si se silnou „září“ poradí dobře, ve vykreslení jeho stínů není šum patrný tolik jako v případě K800i.
Problémy s expozicí jsou patrné i na snímcích zeleně. Líbí se nám úroveň detailů, které je Sony Ericsson schopný vykreslit. Při porovnání s klasickým digitálem je to velký úspěch a právě listy a jehličí dělá všem současným fotomobilům problémy. Malé objekty zatím nejsou vykresleny zcela věrohodně, kůra stromů a zmiňované „opeření“ stromů je samozřejmě o dvě třídy dále u digitálu DSC-H1. Už na automobilech první ukázky je patrné, že barevné nasycení zvládá lépe snímač digitálního fotoaparátu. Soudíme ale, že K800i toto srovnání snáší dobře.
Sony Ericcson K800i nabízí velmi velký rozsah ruční kompenzace expozice. Pro takové korekce je třeba na DSC-H1 přepnout na manuál. V automatickém režimu se digitál snaží pořídit vždy co možná nejpěknější fotografie, mobil K800i vás po sáhnutí na korekce logicky nebude opravovat, protože jiný zvláštní ruční režim nemá. První snímek má nulovou hodnotu zaclonění, druhý a třetí ukazuje krajní stavy. Jak bylo řečeno, Sony DSC-H1 si v automatice příliš poručit nedá, proto jsme pořídili snímky dva.
Zapněme makro. V tom je Sony Ericsson K800i opravdový mistr, i na jemné chvojí se dá se zálibou dívat. Žilnatina listů dopadla perfektně, tady jsou rozdíly mezi fotomobilem a digitálem minimální.
Na rovných plochách budov se K800i velmi blíží snímkům z digitálu ve stejném rozlišení. Sony DSC-H1 předvede sice znovu podstatně lepší světelnost objektivu, kterou mobil musí dohnat vysokou hodnotou ISO, stíny a světla tak dobře fotomobil zatím prokreslit neumí.
Ještě vyfotíme samostatně stojící kabrio a jeho litý disk. Asi se netřeba hádat, že digitál od Sony vidí linky karosérie přesněji, Sony Ericsson K800i tak trochu maluje po savém papíru. Čísla udávající rozměry pneumatiky sedící na lesklém disku jsou špičkově rozpoznatelná u DSC-H1, v případě K800i je ale přečteme napoprvé také. Kamínky v odrazu jsou zrovna tak vhodným objektem pro porovnání.
Ve druhé kapitole budeme srovnávat makro, fotografie interiéru a vyvážení bílé, nezapomeneme ani na zoom