Japonský mobilní operátor NTT DoCoMo minulý týden představil novou technologii, kterou chce začít vybavovat své mobily. Jmenuje se ToruCa [čtěte to-ru-ka] a slouží pro jednoduché získávání dalších informací o výrobcích a službách.
„Mobilní operátor“ a „své mobily“ – v evropských uších to zní trochu divně. Japonsko je ale zvláštní trh, na kterém diktují podmínky mobilní operátoři a výrobci mobilních telefonů poskakují tak, jak oni pískají. Telefony, které se u NTT DoCoMo prodávají, dokonce vůbec nemají značky svých výrobců, název tvoří nezapamatovatelný shluk znaků a čísel. Když potom japonský mobilní operátor řekne, že do konce roku chce mít mobily s ToruCa, výrobci se přetrhnou, aby je dostal.
Ale zpět k samotné technologii. V restauracích, divadlech, obchodech s cédéčky a na řadě dalších míst budou nainstalovány čtečky. Možná bychom jim měli říkat vysílače. Když totiž nad nimi zamáváte podporovaným mobilem, zjistíte podrobnosti o vybraném produktu: jídle, divadelním představení nebo cédéčku.
NTT DoCoMo ve své tiskové zprávě nijak nespecifikuje technologii, na které bude služba ToruCa postavena. Jelikož se ale data stahují z internetu (resp. z místní sítě i-mode), je pravděpodobné, že mezi mobilem a vysílačem se přenese pouze kód, který přesně identifikuje daný produkt. Základem mohou být třeba čipy RFID.
Protože uživatel mobilu zaplatí pouze přenesená data, operátorovi zřejmě něco přidají i sami provozovatelé obchodů, kde budou čtečky nainstalované, nebo výrobci prezentovaného zboží.
Zdroj: NTT DoCoMo