Ve čtvrtém čtvrtletí 2012 se na globálním trhu prodalo 52,5 milionů multimediálních tabletů. Meziročně i proti předchozímu čtvrtletí tak trh s tablety vzrostl o 75 %. Vyplývá to z pravidelné čtvrtletní analýzy IDC.
Lídrem trhu s téměř 23 miliony prodaných tabletů zůstává Apple, kterému pomohlo podzimní uvedení iPadu mini a také inovovaného iPadu 4. Podíl iPadů na trhu však zejména díky narůstající konkurenci ze strany androidových zařízení už třetí čtvrtletí po sobě klesá, nyní činí 43,6 %.
Výrobci čteček úspěšnější než Microsoft
S velkým odstupem a necelými 8 miliony prodaných tabletů následuje Samsung, který ovšem zaznamenal výrazný meziroční procentuální nárůst 263 %. Ještě více, o 400 %, povyrostl proti závěru roku 2011 Asus. Ten na trhu uspěl zejména s rozumně naceněným a kvalitně zpracovaným modelem Nexus 7.
Pětici největších výrobců tabletů podle počtu prodaných kusů doplňují dva američtí producenti, specializující se na čtečky elektronických knih. Amazon v posledním čtvrtletí 2012 prodal 6 milionů svých zařízení, což mu stačí na 3. místo, první pětku uzavírá Barnes & Noble s milionem prodaných tabletů a čteček.
Naopak Microsoft, který v uvedeném období uvedl na trh svůj tablet Surface s Windows RT, prodal podle IDC necelých 900 tisíc kusů těchto zařízení a na prvních pěti příčkách se tak neprosadil. Podle analytiků je etablování platformy Windows 8 a RT v tabletech během na dlouhou trať a Microsoft se svými partnery musí na trh co nejrychleji uvést cenově dostupnější zařízení.
Top 5 celosvětových výrobců tabletů v Q4 2012 podle prodaných kusů (zdroj: IDC)
Výrobce | 4Q12 dodávky [mil. ks] | 4Q12 podíl na trhu | 4Q11 dodávky [mil. ks] | 4Q11 podíl na trhu | 4Q12/4Q11 změna |
1. Apple | 22,9 | 43,6% | 15,1 | 51,7% | 48,1% |
2. Samsung | 7,9 | 15,1% | 2,2 | 7,3% | 263,0% |
3. Amazon | 6,0 | 11,5% | 4,7 | 15,9% | 26,8% |
4. Asus | 3,1 | 5,8% | 0,6 | 2,0% | 402,5% |
5. Barnes & Noble | 1,0 | 1,9% | 1,4 | 4,6% | -27,7% |
Ostatní | 11,6 | 22,1% | 5,5 | 18,5% | 77,4% |
Celkem | 52,5 | 100,0% | 29,9 | 100,0% | 75,3% |