Tvůrce Oculus Rift: pro dokonalý oční vjem nestačí ani rozlišení 8K

Tvůrce Oculus Rift: pro dokonalý oční vjem nestačí ani rozlišení 8K

Displeje, coby zobrazovače digitálního obsahu, se v poslední době začaly výrazně zlepšovat, především po stránce rozlišení a velikosti pixelů. I kdy máme displeje „Retina“ dosahující jemnosti i přes 500 ppi, kdy už oko nerozezná jednotlivé pixely, podle zakladatele a tvůrce Oculus Rift je to klamavá představa.

Současná rozlišení jsou sice oproti minulosti vysoká, rozhodně ale nejsou schopná oklamat oko. I když nelze vidět jednotlivé pixely, stále lze vidět problémy u zakřivených linií a lze tak pozorovat nejen nepřesné zobrazení, ale i vyhlazovaní.

Palmer Lucky je sice perfekcionista, dle rozhovoru na webu Ars Technica má ale jasnou představu, kdy bude takový displej před očima skutečně „dokonalý“ a obraz bude srovnatelný s realitou. Pokud se v reálném světě podíváte i na supertenký vlas, je „dokonalý“ a konkurenceschopné zobrazení nebude možné ani s displeji, které budou mít rozlišení 8K přímo před každým okem (celkem 16K), natož ve velké úhlopříčce jako jsou televize.

Klepněte pro větší obrázek 
Nový displej od LG má na úhlopříčce 5,5 palce rozlišení 2 560 × 1 440 (čtyřikrát 720p) a jemnost je tak 538 ppi

Rozlišení je sice pouze jedna z vlastností displeje, hraje ale velmi důležitou roli a čím větší počet pixelů s menší velikostí, tím lépe. A kdy displeje dosáhnou dokonalého zobrazení, které bude konkurovat realitě? Podle Palmera bychom se Oculus Riftu s rozlišením 8K pro každé oko mohli dočkat přibližně za deset let a k dokonalosti počítejte ještě s několikanásobně vyšším rozlišením.

S tím samozřejmě souvisí i potřebný výkon pro zpracování tolika pixelů ve velkém množství snímků za sekundu. I 120 fps je oproti realitě nedostatečná frekvence. Jedním z triků pro zvýšení viditelné odezvy je systém předvídání pohybu případné hlavy a dalších částí těla, čímž lze dosáhnout podobného efektu, jako při několikanásobně vyšším počtu snímků za sekundu. Pak už ale zbývá jen přímé napojení na centrální nervovou soustavu, protože spojení počítač-displej-oči-mozek je neefektivní a zvyšuje celkovou latenci.

Témata článku: Technologie, Virtuální realita, Oculus

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Titanius 20. 9. 2013 9:31:43
    Lidské oko používá také digitální zpracování obrazu jako displeje. Lidské...
  • vlkodlaq 20. 9. 2013 7:44:58
    Jako vzynavač sci-fi literatury stále více upadám do letargie, protože má...
  • Pavel Stanky 20. 9. 2013 7:30:07
    ... má pravdu ... Jen je trochu rozdíl, pokud je takový display v...
Určitě si přečtěte

Asus Zenfone AR: na rozhraní mezi třemi realitami [recenze]

Asus Zenfone AR: na rozhraní mezi třemi realitami [recenze]

** Asus Zenfone AR vás přenese do rozšířené i virtuální reality ** Nekompromisní výbava uspokojí i ty nejnáročnějí uživatele ** Celkový dojem kazí jen vyšší cena

Včera | Miksa Martin | 1

Nokia se začala kamarádit se Xiaomi. Dočkáme se dvoubarevných prodejen?

Nokia se začala kamarádit se Xiaomi. Dočkáme se dvoubarevných prodejen?

** Nová aliance v mobilním světě má modro-oranžovou barvu ** Spojenci mohou vzájemně využívat patenty i technologie ** Jak se ale budou prát na přesyceném trhu smartphonů?

19.  7.  2017 | Láska Jan | 14

Proč nejezdíme v robotických autech? Vždyť technologie prakticky existuje

Proč nejezdíme v robotických autech? Vždyť technologie prakticky existuje

** Technologie opět předběhla dobu ** Technologie autonomních vozů je stále pokročilejší ** Jenže na to není naprosto připravená dopravní legislativa

16.  7.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub | 2

Povedené vozítko: Koncepční rover NASA vypadá jako Batmobil

Povedené vozítko: Koncepční rover NASA vypadá jako Batmobil

15.  7.  2017 | VTM.cz , Černý Jiří


komerční sdělení

Komerční sdělení