Uber platí málo, řidiči vytvořili vlastní aplikaci. Proč myslím, že neuspěje?

Jak zatlačíte na firmu, jíž nejste zaměstnancem a nemůžete zformovat odbory? Jak zatočíte s firmou, na kterou je krátká legislativa i daňový systém? Těžko…
Uber platí málo, řidiči vytvořili vlastní aplikaci. Proč myslím, že neuspěje?

Dlouhodobá nespokojenost řidičů jezdících pro alternativní taxislužbu Uber je vedla k vytvoření nové aplikace Swift. Newyorské sdružení Uber Drivers Network ji začala vyvíjet v minulém roce. Podle jimi zveřejněného videa je její uživatelské prostředí hodně podobné původní aplikaci Uber. Řidiči jsou nespokojení kvůli snižování sazeb a špatným pracovním podmínkám.

„Konečně tak vyřešíme náš problém,“ řekl podle serveru International Business Times jeden z členů sdružení Abdoul Diallo. „Bez řidičů žádný Uber nebude.“ „Všechny náklady jdou z naší kapsy, oni poskytují jenom aplikaci. Teď, máme vlastní,“ píše na své facebookové stránce sdružení.

Klepněte pro větší obrázek

Řidiči zároveň s aplikací chtějí založit novou společnost, kde bude mít každý z nich svůj podíl na zisku. Zatím se ale nerozhodli, jakým způsobem systém nastaví.

Uber výtky ze strany řidičů odmítá, snížení jízdného prý vedlo k celkovému nárůstu tržeb. Newyorští řidiči si podle společnosti po poslední změně cen za hodinu vydělají o 17 procent více.

Proč myslím, že to nebude fungovat

Hned v podtitulu projektu Uber Drivers Network stojí „Společnost pro řidiče od řidičů.“ Problém je, že taxislužba (říkejme tomu třeba takhle) musí být především pro lidi, což jde Uberu velmi dobře. Jak získá Swift veřejnost na svoji stranu? Bude lepší? Ze začátku těžko. Z toho, co jsem o projektu přečetl, jsem nabyl dojmu, že se „řidiči“ soustředí hlavně na aplikaci a příliš si neuvědomují, že je to jen špička ledovce. Uber je komplexní služba a nelze ji jen tak duplikovat z měsíce na měsíc.

Takže co dál? Sníží cenu? Pracovat mohou jen se současnou provizí pro Uber a vzhledem k tomu, že sami řidiči chtějí přidat, moc prostoru nemají. Budou Uber vydírat tím, že všichni naráz přejdou na „řidičskou platformu“? Krátkodobě nerealizovatelné. A kdyby to v dlouhodobém horizontu začínalo vypadat, že by se mohlo Swiftu dařit, stačí Uberu pár relativně jednoduchých kroků, aby posílil své postavení (i kdyby to mělo být za cenu snížení vlastního zisku).

Chcete jen maličkou ukázku? Vzpoměňte, jak si Uber poradil se stávkou pražských taxikářů. Situace je pochopitelně jiná, ale dopadne to podobně i v New Yorku?

Diskuze (28) Další článek: DrivermodeCar: Ještě levnější palubní počítač než Android Auto a CarPlay

Témata článku: Mobilní aplikace, Hospodaření a finance, Uber, Lyft, Jednoduchý krok, Řidič, Málo


Určitě si přečtěte

Xiaomi Redmi Note 5A Prime: levný neznamená odbytý [recenze]

Xiaomi Redmi Note 5A Prime: levný neznamená odbytý [recenze]

** Překvapivě schopný mix parametrů s rozumnou cenovkou ** Slabší výkon kompenzuje HD rozlišením a dostatkem paměti ** Přítomná trojice slotů na karty a infraport se nevidí často

Martin Herodek | 11

RECENZE: Nokia 8 Sirocco — luxusně nepraktická

RECENZE: Nokia 8 Sirocco — luxusně nepraktická

** Vzhled na prvním místě, vše ostatní se musí podrobit ** Nejedná se však pouze o převlečenou Nokii 8, nabídne víc ** Za nevšední design platí samozřejmě jistou daň, a ne jednu **

Milan Měchura | 10