Americká Federální komise pro telekomunikace vznesla oficiální stížnost vůči mobilnímu operátorovi T-Mobile. Podle regulátora amerického trhu T-Mobile záměrně a systematicky účtoval zákazníkům služby, které si neobjednali, ani o nich nevěděli.
Proslule prostořeký šéf amerického T-Mobilu John Legere si v červnu stěžoval na konkurenty, kteří podle něho „ze zákazníků vytáhnou každou penny, kterou u sebe mají“. Uběhly dva týdny a hlavním podezřelým z téhož poklesku je on sám a jeho firma. Ta měla navíc své zákazníky záměrně podvádět. Tvrdí to alespoň oficiání stížnost, kterou proti postupu T-Mobilu vznesl tento týden regulátor trhu, Federální komise pro telekomunikace (FTC). Podle komise si tak dceřiná firma Deutsche Telekom přišla na miliony dolarů.
T-Mobile v USA (ilustrační foto Profimedia.cz)
T-Mobile podle stížnosti - jež se de facto rovná civilní žalobě - přičítal na faktury svých zákazníků předplatné služeb, o které zákazníci sami nejen nejevili zájem, nýbrž ani o jejich existenci vůbec netušili. Firma v tom pokračovala dokonce i poté, co si konkrétní zákazníci na takový postup stěžovali.
„Neautorizované služby“ - jak podvod eufemisticky nazývá stížnost FTC - zahrnovaly měsíční předplatné na telefonické znělky a tapety; dále textové zprávy obsahující horoskopy, tipy na flirtování a drby o celebritách. Obvykle stály 9,99 dolaru, z čehož do korporátních kapes T-Mobilu šly plus minus čtyři dolary. Kdo měl místo paušálu předplacenou kartu, byly mu ukráceny minuty.
Podle stížnosti FTC nebyly takové platby na fakturách ani jasně označeny; naopak, firma je účtovala tak, aby jejich odhalení bylo co nejobtížnější. Stížnost cituje fakturu, na níž bylo v kolonce „Další sazby“ uvedeno pouze „Shaboom Media“ a popis služby v podobě výrazu „8888906150BrnStorm23918”.
Šéf T-Mobilu Legere vydal vzápětí prohlášení, podle něhož si FTC zvolila k podání stížnosti nevhodnou chvíli, protože „jsme už loni zavedli opatření vedoucí k nápravě“. Z materiálů, jež FTC poskytla novinářům, však podle internetové publikace Slate Magazine vyplývá, že vedení firmy vědělo o nekalém účtování - pokud je samo nenařídilo - nejméně dva roky, než se v listopadu loňského roku rozhodlo jej alespoň omezit. Do té doby firma vždy nespokojenému zákazníkovi oznámila, že „není nic, co by mohla za účelem nápravy nesprávného vyúčtování podniknout“.