Už nikdy na kole „bez šťávy“: cyklistická nabíječka Nokia

Diskuze čtenářů k článku

Lukas  |  14. 05. 2012 17:22

Je to sice dobrej nápad a videl jsem i test. Zakoupil jsem to a nokii n8 to nenabíjí. Jinak funguje dobře.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  05. 06. 2010 17:41

To bych taky chtěl, jenže mám Mda compact V, který má micro USB konektor. Půjde to nějak?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  05. 06. 2010 20:16

Si přepájíš koncovku na micro usb, to je snad problém?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sinco  |  06. 06. 2010 16:16

Shanim nejake schema step-up menic kde pouziji 2.4 V a vystup bude mit 5V/800mA.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  06. 06. 2010 17:28

2,4V a 2A odběr? uf a co je tím 2,4 voltovým zdrojem?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sinco  |  06. 06. 2010 17:51

2 nabijeci baterky eneloop 2600mA. Musim presne zmerit tu spotrebu. Rekl bych ze takova zatez, spotreba, je pri spustene navi trochu moc. Zatim nemam kde to zmerit, az zitra. Rekl bych ze pul ampery by mohlo stacit. Ale zatim je to jen odhad.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  06. 06. 2010 20:12

Step-up vidim jako blbost, za prvé extrémní zátež článků, za druhé problém se stabilizací výstupního napětí.
Proč nepoužít prostě jen stabilizaci napětí? s více články...
viz
http://www.plutanium.cz/babca/cs/dokument/zobrazi... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  06. 06. 2010 20:22

btw. mám starou GPSku Mio C710+ z roku 2007
a ta žere přímo z baterie (nemyslím nabíjení) při maximálním podsvícení celých 400mA. (také nevydrží déle jak hodinu a půl). Dále takový iPhone 3GS žere při nabíjení 260mA. To jen pro představu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 06. 2010 08:32

hehe, a proč to nekrmit ze záložního lionkového zdroje, kterej je pro to již vymyšlen a prodává se v několika verzích???
Píšete tu o zdrojích na AA baterky.. no když vás to baví, proč ne...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
marty75p  |  04. 06. 2010 23:18

Nejsem elektrikář ale některé otázky,typu ,nezničí mi to baterku,jsou jak od nějaké nedůvěřivé důchodkyně.Nokia asi ví jak na to ne? Myslím že nezaměstnává autoelektrikáře co vyšel z učnáku a pokud jste četli tak se nabíjení vypne pod 5 a na 50 km/H .Navíc jak tak koukám tak dynamo musíte mít svoje,fuj a to hnusný co se nedá ani řádně ušlápnout,ale necpete tam kabely jen s 2,5 konektorem ale má to nejaký e udělátko co to asi ohlídá ne? Tak že sice selsky ale rozumně hoši.A vy co tu házíte těma odbornejma řečma mě taky docela bavíte,jak dovedete pořešit jak to asi funguje Tak bud mě to jen tak okrajově zajímá ale nepitvám to ne? Stejně to koupíte Neberte to urážllivě,fakt mě ta debata jen co by elektrolaika pobavila.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  05. 06. 2010 13:13

Přesně to jsem chtěl napsat, ale tys to napsal líp... Souhlasím s tebou. Nechápu proč se tady rozebírá!! A co se týká upevnění mobilu na kolo já mám držák na mobil od twinpeaku stál cca 200,-. Je měkký zapinatelný s otvorem pro nabíjení.... víc nepotřebuji... jen koupit to nokiadynamo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  05. 06. 2010 20:15

já zas za 70 korun včetně poštovného a drží skvěle :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DeeJay  |  04. 06. 2010 22:51

no me ten udelator pripada jako z Receptare Premka Podlahy to je opravdu vyborny napad, jako prisit kapsy na kolena pracovnich kalhot a vkladat tam molitan Nehlede na to ze baterka bude z toho sr*t maggi v kostkach

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Alvaro  |  04. 06. 2010 18:18

Není to tak trochu ničení baterky? Zastavím, nepůjde elektrika, pak sa rychlo rozjedu, půjde víc.. A baterku možu po 1 měsíci vyměnit....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  04. 06. 2010 18:43

Na to slouží stabilizátor. Z nabíječky nepůjde nikdy víc jak z adaptéru do 220V (5V)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 06. 2010 22:42

presne tak.....laicky receno: Na to tam je ta cerna krabicka z logem NOKIA :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
clie  |  04. 06. 2010 15:31

Napad to neni blbej, pro me je sice zasadnejsi drzak nez nabijecka, a kdyz vyrazim nekam na kolo, vetsinou ani moc nechci volat, ale kdyz jedu na par dni, tohle by se hodilo.
Zasadni problem je, ze pokud nemate ty super riditka jako na obrazku (a to nema vetsina kol) tak ten drzak s nabijeckou nemate kam pridelat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 06. 2010 17:38

Máte recht, koukám na obrázek a kolo nemá brzdy ani páčky na přehazování rychlostí. Ale dnes jsem kupoval podobné za 72,- Kč.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Leech  |  04. 06. 2010 15:14

Já bych si to mohl přidělat tak maximálně na motorku ... kolo použiju tak dvakrát za rok :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kůča  |  04. 06. 2010 13:37

no myslím, že zručnější kutil by to zvládl i zadara, dynamo má každej doma, pak jen konektor ustřiženej ze starý nabíječky a pár el. součástek dohromady cca 10kč a gumou přidělat na řidítka pouzdro na mobilu,sluchátka na uši a máte handsfree, rádio a nevigaci vjednom bez obav na energii je to taková pí.ovina, je to tak strašně jednoduchý, že se divim, že mne to nenapadlo dříve

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondra K.  |  04. 06. 2010 14:34

abych se priznal me tohle reseni napadlo ale jelikoz jsem se bal ze bych si mohl mobil nejak poskodit tim kolisavym napetim jak by to nabijelo podle rychlosti tak jsem to radeji ani nekonstuoval :) ..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  04. 06. 2010 18:41

Tak použijte normálně tužkovky, je to jistější a jednodušší a nekolísá napětí.
Postup jsem rozepsal zde
http://www.plutanium.cz/babca/cs/dokument/zobrazi... ...
nabíječku mám v kapsičce a z kapsy vede ultra tenký drát k držáku na řídítkách.
Nabíjím z toho jak GPS tak mobil

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ziki  |  05. 06. 2010 00:05

Osobně bych tedy ten bastl se 7805 doporučil maximálně jako nabíječku do auta (samozřejmě s dobře dimenzovaným chladičem), kde pár wattů vyzářených v teple nehraje takovou roli. Ale stavět nabíječku, napájenou AA bateriemi nebo akumulátory a použít na to lineární stabilizátor, je opravdu holý nerozum

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  05. 06. 2010 10:42

A jak byste to stavel vy?
Btw s tim vyzarovanim se v klidu vejdete do jednoho wattu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tanta  |  26. 09. 2011 00:58

Asi by na to šel spiananym stabilizatorem kterej má mnohem vyšší účinnost. atd....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Scapino  |  04. 06. 2010 19:39

To se tedy móóc pleteš, přečti si příspěvek od Worm-cv kousek výš. Plně s ním souhlasím - i když to vypadá jednoduše, realita je úplně jiná. Případnému kutilovi by jsi především musel zaplatit za vývoj podobného zařízení (dlohodobě funkčního) a to by rozhodně nebyla záležitost 10Kč, ale částky o několik řádů vyšší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ziki  |  05. 06. 2010 00:48

Zajímalo by mě, v čem se tak moc plete? Taky jsem si přečetl příspěvek od Worm-cv a abych se přiznal, tak plně souhlasím pouze s tvrzením, že to, čemu se říká dynamo, je ve skutečnosti alternátor Zbytek příspěvku pak už působí velmi úsměvně. Ty vaše o několik řádů vyšší částky si dokážu pouze představit, kdybych si na ten vývoj najal nějakou firmu, ale pokud to budu bastlit sám pro sebe, tak se určitě s přehledem vejdu do +-100Kč

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gegy  |  04. 06. 2010 11:07

hooodne dlouho jsme čekal na držák na kolo od Nokie. a tohle je skvělý nápad. jenom se děsím toho připoutání mobilu ke kolu podle toho obrazku nejde moc poznat ale predpokladam že jizdu po polňačce ten pasek asi nevydrží nebo mobil jednoduše vypadne :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
R.  |  04. 06. 2010 12:51

To musí být nějaký joke..... přeci nikdo nemuze myslet vazne pridelat gumickou telefon za 12000 k riditkum....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ondra  |  04. 06. 2010 13:08

z obrázku jde poznat, že tou gumou to nejen drží, ale je i mezi telefonem a držákem (pořád je to v tahu směrem k supraprotiskluzové podložce). osobně v tom nevidím problém, mám s tím zkušenost z rc letadel a drží to fest. navíc u Nokie nejsou až tak blbí a určitě to párkrát zkoušeli:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Scapino  |  04. 06. 2010 19:35

No guma sice vydrží hodně, ale ten mobil by musel být v nějaké kolébce a to tady moc nevypadá. Osobně si myslím (a vzhled kola a pofidérní dynamko tomu nasvědčuje), že se jedná o řešení na silnici, případně do města (bez kočičích hlav) a rozhodně ne na horské kolo do terénu - tam jsou podle mých zkušeností nároky na držák úplně jiné

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
7luke.com  |  07. 06. 2010 05:39
jirkaho  |  04. 06. 2010 10:50

A neznici to baterku? do kopce to treba nebude nabijet, protoze pojedu moc pomalu, pak pojedu z kopce, pak zase do kopce.... kolik nabijecich cyklu to ubere?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martin44442  |  04. 06. 2010 11:00

Vy delate jak kdyby baterka stala polovinu platu.... Stejne ten mobil za ty dva roky vyhodite nez ta baterka odejde a i kdyby tak nova stoji petikilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jirkaho  |  04. 06. 2010 13:17

ja se ptal, jestli se ta baterka nenici...Jasne, ze baterka nestoji moc, ale jak baterka odchazi, tak mobil vydrzi mene a mene. Kdyz to prezenu, tak ji klidne muzu zlikvidovat za pul roku nevhodnym nabijenim. A pak se tu najdou jedinci, kteri jsou tak zeleni, ze radeji budou kupovat kazdeho pul roku novou baterku a dobijet to po 5 minutach na kole...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  04. 06. 2010 18:36

nabíjení 5 minut ničemu nevadí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Clarkie  |  06. 06. 2010 23:56

je to taková doba, že se toho moc nenabije, ale životnost baterky se snižuje

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  07. 06. 2010 00:14

To si pletete s NiMH akumulátory, které se dobrých 7 let nepoužívají.
Podle nesouhlasných komentářů zde v diskuzi je vidět, že lidé se nebudou orientovat ještě věky... (tímto tempem)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Karel  |  03. 10. 2011 13:05

Jednak dnešní baterie se opětovným nabíjením zas tak neničí a za druhý baterka např. v Nokii E7 není levná a jednoduše se nedá vyměnit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondra K.  |  04. 06. 2010 10:32

a nebude mobilu vadit to kolisani proudu? prece jen kdyz jedete z kopce tak to vyrobi vice stavy nez kdyz pojedete do kopce ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Chroustík  |  04. 06. 2010 10:38

kolísání napětí? myslím si, že tam bude stabilizátor 5V pro nabíjení baterie...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 06. 2010 11:36

Jeden o koze, druhej o voze. Jeden o proudu, druhej o napětí...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  04. 06. 2010 18:35

A čemu to vadí? Proud je stejně závislej na napětí
každopádně nevím čemu by to mělo vadit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martin44442  |  04. 06. 2010 10:41

Jedna Zenerka za korunu to vyresi....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Worm-cv  |  04. 06. 2010 18:39

Jedna zenerka za korunu to nevyřeší. Říká se tomu dynamo ale je to alternátor. Takže s toho jde střidavé napětí. Průběh vypadá jak arabský chrám o frekvenci 200Hz-500Hz. Takže obyčejná dioda to ani neusměrní. Musí se použít schotka. To samé platí o zenerově diodě. I když jsem tam dal 5V zenerku tak napětí lítalo až nad 20V. Ani olověný akumulátor to nevyhladil, ale trochu pomohl. Jinak na dynamu je na prázdno při 50km/h cca 70V. Takže zenerka by shořela. Nedá se použít ani DC-DC měnič TracoPower. I přes usměrnění a vyfiltrování prošlo střídavé vysoké napětí až na výstup. I když je galvanicky oddělen. Nakonec jsem to vyřešil násobičem napětí ze schotkama, které udělá cca 30-140V na které je napojený upravený spínaný zdroj vyrábějící 5V. Potom jsem si tam dal ještě DC-DC měnič na autozasuvku 12V. Jinak jezdím dálky cca 6000km za rok. Takže potřebuju GPS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Scapino  |  04. 06. 2010 19:30

Jen tak pro zajímavost bych měl pár dotazů:
- jaký z toho při těch 5V dostaneš proud na výstupu
- z tvého příspěvku usuzuji, že v celé sestavě nepoužíváš jakýsi "meziakumulátor", ale dobíjíš přímo AKU v GPS
- jaké používáš dynamo (alternátor) - přímo v náboji nebo ten třecí nesmysl co Nokia?
Já jsem o něčem podobném taky uvažoval (pro uplně stejný účel jako ty), ale od dynama s třecím převodem mne odradila nespolehlivost a od dynama v náboji zase cena, váha a to, že i naprázdno to má poměrně velký mechanický odpor.
Zatím jsem skončil u soláru - rozměr cca A4, v létě při plném slunečním svitu 5V/200mA. Vzhledem k tomu, že se jedná o celkem měkký zdroj, vypustil jsem stabilizaci, a používám pouze natvrdo bez odporu zapojenou 2W zennerku - ta slouží pouze jako počáteční omezení, protože pokud mobil při připojení zaznamená napětí vyšší než cca 5,5 V, mobil s GPS nahlásí nekorektní nabíječku a odmítne se nabíjet. Jakmile už se mobil jednou začne nabíjet, zennerka už v podstatě není potřeba - vzhledem k nabíjecímu proudu a vnitřnímu odporu soláru to přes 5,5 V stejně nepřeleze. Pulzní měnič by byl vzhledem k měkkosti zdroje asi dost problematický (a už jsem taky dost pohodlný na rozjetí takového vývoje). Jediný problémek je v tom, že mobil (GPS) není zvyklý na rychlé změny vstupního napětí resp. stavů nabíjí - nenabíjí (případně napětí kolísá na hraně tohoto stavu) způsobené jízdou třeba v lese, kdy se rychle střídá světlo a stín - v tomhle případě se na mobilu stále střídají hlášky nabíjím a baterie nabita, což v extrémním případě naopak vede k vybití baterie (nabíjecí elektronika mobilu na něco takového není navržena). Já to v tomto případě řeším ručním odpojením nabíjení - šlo by to sice vyřešit nějakou automatikou, která nabíjení zapne až po uplynutí nějakého intervalu kdy bude napětí OK, ale jak už jsem psal, do vývoje už se mi nechce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Worm-cv  |  04. 06. 2010 19:55

Používám dynamo do výpletu Aufa. Je tam řemen a převodovka stálo mě cca 1100Kč. Při asi 10km/h to trochu blbne, ze to porad hlasí mobil připojen odpojen. Stačí to na cca 10sekund rozjet na 20km/h, tím se dostatečně dobije primární kondenzátor ve spínaném zdroji a nabíjení se zapne. Pak můžu i krátkodobě zpomalit na 8km/h a nabíjení pořád jede. Po chvilce ale začne blbnout. Při rychlosti cca 25-30km/h kterou se jezdí dálky není žádný problém. Udělám si tam ještě vypínač na řídítka, aby jsem v nižších rychlostech nebo dobití mohl nabíjení manuálně odpojit. Zkoušel jsem z toho dynama (alternátoru) tahat jmenovité hodnoty 3W/6V=0.5A přes odpor 12ohm. A všechno v pořádku, hodnoty odpovídají. Je nutné si dát hlavně pozor na tu pomalou zenerku. Aby jsi něco neodpálil. Když jsem jel pomalu tak vše OK. Ale při vyšší rychlosti lezlo napětí nahoru. Vývoj byl docela drahý 2x 3W DC-DC měnič (jeden nevyužitý), olověná 1.3A baterka (nevyužitá), krabička na elektroniku atd. (nevyužitá). Když je to dynamo nezatížené tak ho za jízdy ani nepoznám. Kolo se při roztočení rukou otočí ještě cca 2-5x.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Worm-cv  |  04. 06. 2010 20:22

Odkazy:
http://www.sport23.cz/cyklo-dynamo-aufa-do-vypletu... -dynamo Aufa
http://shop.conrad.cz/websale7/DC%2fDC-m%ecnic,... ... -měnič který jsem nevyužil
http://www.jizdnikola.net/... -brašna, pod fólii kde má být mapa mám GPSku (Samsung i8910) má kapacitní display takže jde skvěle ovládat i přes folii

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
javak810i  |  05. 06. 2010 10:27

Hmm, majitel HDčka, vítej :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Misa P.  |  08. 06. 2010 12:51

Hezké diskuse, ale mně se na řidítka už nic nevejde. Berte to z praktického hlediska. Jako ženská bych mohla tvrdit, že se mi černá nehodí k barvě kola (hodí), ale když mám světlo, computer, občas potřebuji mapník, zvonek už se nevešel
Odborné diskuse jsou ale super, vracím se do školy, evidentně jsem nedávala pozor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor