Vědci experimentují s ovládáním mozkových buněk zvukem

Poprvé v historii se člověku podařilo pomocí zvuku přímo ovlivnit mozkovou aktivitu. Zatím to vědci netestují na člověku, ale na miniaturním červu. Pomocí ultrazvuku se podařilo malé tvory přimět ke změně směru.
Vědci experimentují s ovládáním mozkových buněk zvukem

Ve své práci vědci ze Salkova institutu biologických studií v Los angeles uvádějí, že jejich metoda slibuje velké možnosti v optogenetice, tedy oboru zaměřeném na kontrolu nervových buněk.

„Optogenetika je soubor moderních technologií, které dokáží manipulovat s funkcí mozku, a to velmi přesně,“ definoval obor český neurofyziolog Tomáš Hromádka v rozhovoru pro Českou televizi. Vědci si od této metody slibují možnost léčby deprese nebo stimulaci růstu poškozené tkáně.

Problém optogenetiky spočívá v tom, že místo zvuku pracuje se světlem, které nepronikne tkání. Při pokusech s laboratorními zvířaty je tedy nezbytné zavést do mozku optické vlákno. Ultrazvuk naproti tomu proniká tělem víceméně nerušeně.

Zásadní vliv prostředí

„To je velká výhoda, pokud chcete stimulovat oblast hluboko v mozku,“ vysvětluje vedoucí zmíněné studie Stuart Ibsen. Jeho tým má nyní v úmyslu vyzkoušet princip na myších.

Zatím se u červů Caenorhabditis elegans (Háďátko obecné) podařilo vyvolat v mozkových buňkách reakci, která se projevila změnou směru pohybu. Aby toho vědci dosáhli, museli miniaturního červa s pouhými 302 neurony umístit do vody plné vzduchových mikrobublinek.

„Podle ultrazvukových pulzů se bublinky roztahují a smršťují,“ vysvětluje Ibsen. „Tyto oscilace se pak šíří i do mozku, aniž by byla nutná invazivní metoda.“

Neurolog Michael Hausser z Londýnské univerzity nicméně upozorňuje na to, že přílišné nadšení je poněkud předčasné: „Daleko větší výzvou bude dokázat tuto techniku uplatnit u velkého mozku krytého lebkou.“

Témata článku: Technologie, Experiment

9 komentářů

Nejnovější komentáře

• Jan Smetana 20. 9. 2015 21:45:16
    Ovladat mysleni nebo zmenu smeru zvukem zvlada i moje navigace "na dalsi...
  • zip123 20. 9. 2015 21:29:57
    Fuha, asi se budu chodit bat do kina na reklamy :D
  • davefull1 20. 9. 2015 16:49:11
    pěkný článek, ale nějak mi uniká spojitost s webem Mobilmania... :-/

Nokia se začala kamarádit se Xiaomi. Dočkáme se dvoubarevných prodejen?

** Nová aliance v mobilním světě má modro-oranžovou barvu ** Spojenci mohou vzájemně využívat patenty i technologie ** Jak se ale budou prát na přesyceném trhu smartphonů?

19.  7.  2017 | Láska Jan | 14

Proč nejezdíme v robotických autech? Vždyť technologie prakticky existuje

** Technologie opět předběhla dobu ** Technologie autonomních vozů je stále pokročilejší ** Jenže na to není naprosto připravená dopravní legislativa

16.  7.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub | 2

Povedené vozítko: Koncepční rover NASA vypadá jako Batmobil

15.  7.  2017 | VTM.cz , Černý Jiří

Xiaomi není výrobce. Přečtěte si, jak funguje tenhle fenomén

** Xiaomi je fenomén a dělá věci jinak. ** Do zákulisí nás nechá nahlédnout odborník na čínský trh. ** Pojem „výrobce“ dnes neznamená, co si patrně myslíte.

12.  7.  2017 | Posejpal Jan | 29

Tyto chytré hodinky nemusíte dávat na nabíječku. Dobijí se samy díky pohybu ruky

** Nový typ hodinek se chlubí tím, že je nebudete muset připojovat k nabíječce ** Nabíjení probíhá pomocí známého principu kinetické energie ** Stačí ale tato technologie na chod chytrých hodinek?

10.  7.  2017 | Javůrek Karel | 10