Vědci nasimulovali vznik galaxií. Ze studie vytvořili aplikaci pro iOS

Výzkumníci z univerzit v nizozemském Leidenu a britském Durhamu vytvořili jednu z nejrealističtějších simulací vzniku a pohybu galaxií. Simulace by měla astronomům pomoci ve zkoumání procesů, které nastaly po velkém třesku a které galaxie zformovaly až do podoby, v jaké je známe nyní.

Galaxie. Ilustrační foto NASA.

To, že se týmu kolem profesora Joopa Schayeho podařilo něco výjimečného, nasvědčil i fakt, že jimi vytvořené galaxie vykazují velmi podobné tvary, vzdálenosti, stáří i hmotnosti, jako ty reálné. „Jde o začátek nové éry ve výpočetní kosmologii,“ nechal se slyšet spoluautor projektu EAGLE (Evolution and Assembly of GaLaxies and their Environments) Rob Crain.

Výsledku vědci dosáhli významnějším započítáním takzvaných mezihvězdných větrů, pozůstatků po výbuchu galaktického jádra či supernov. S touto veličinou doposud žádný z kosmologických výpočetních modelů nepracoval, respektive ne s takovou intenzitou větrů, jako zmíněný model Institutu výpočetní kosmologie v Durhamu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ukázka aplikace Cosmic Universe.

Aby výzkumníci svůj úspěch patřičně oslavili, vytvořili také jednoduchou aplikaci pro iOS, aby se galaxiemi mohli kochat i amatérští astronomové. Výsledky celé studie by měly být publikovány v lednovém vydání časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Témata článku: iPhone, Mobilní aplikace, Studie

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

** Tělo je prakticky stejné, až na skleněná záda ** Procesor je bestie, Apple předběhl konkurenci na řádný kus ** S designem si výrobce moc hlavu nelámal

Včera | Michlovský Jakub | 56

Jak dostat hudbu do iPhonu a neplatit za to

** iTunes už není taková hrůza, mp3 skrz něj totiž prohnat musíte ** Máte-li sbírku CD z dob minulých, můžete je poslouchat i v iPhonu ** Otázka je, zda vám všechna ta námaha stojí za 149 Kč měsíčně...

17.  10.  2017 | Pospíšil Aleš | 163

O2 v říjnu: iPhone 8, Xperia XZ1 Compact a tajné tisícové slevy [ceník]

** Nový iPhone 8 srazil ceny starších modelů zhruba o 4 000 Kč ** Další podzimní novinkou je nejmenší superphone Sony Xperia XZ1 Compact ** Nepřehlédněte slevy s programem Extra výhod, třeba na Nokie 3 a 5

16.  10.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

Bezdrátové nabíjení nepřesvědčilo a nové iPhony to nezmění

** Od Applu jsme čekali revoluci v bezdrátovém nabíjení. Nepřišla. ** Proč nikdo z našich redaktorů nenabíjí bezdrátově? ** Benefity nejsou velké a „bezdrát“ poškozuje baterii.

15.  10.  2017 | Kůžel Filip, Michlovský Jakub | 121