Růst prodeje smartphonů pokračoval podle očekávání i v uplynulém roce. Podle dat Strategy Analytics se za celý rok 2014 distribuovalo do globálního prodeje celkem 1,3 miliardy chytrých telefonů, což je o 30 % více než v roce 2013. Více než 81 % z tohoto objemu tvořily smartphony s operačním systémem Android, kterých se poprvé v historii prodala za celý rok více než miliarda. Druhé místo udržovala platforma iOS s podílem 15 % a 193 miliony prodanými iPhony. Ostatní platformy vycházejí v globálním měřítku jako zanedbatelné, dohromady nemají ani 4 % trhu.
Top 3 mobilních operačních systémů v roce 2014 podle distribuovaných kusů (data: Strategy Analytics)
Platforma |
Distribuce 2014 [mil. ks] |
Tržní podíl 2014 |
Distribuce 2013 [mil. ks] |
Tržní podíl 2013 |
Meziroční změna |
1. Android |
1042,7 |
81,2% |
780,8 |
78,9% |
+33,5% |
2. iOS |
192,7 |
15,0% |
153,4 |
15,5% |
+25,6% |
3. Windows Phone |
38,8 |
3,0% |
35,8 |
3,6% |
+8,4% |
Ostatní |
9,3 |
0,7% |
20 |
2,0% |
-53,5% |
Celkem |
1283,5 |
100% |
990 |
100% |
+29,6% |
Růst smartphonů podpořily zejména rozvíjející se trhy s vysokým počtem obyvatel jako Čína nebo Indonésie. Patrné to bylo zejména ve čtvrtém čtvrtletí, kdy objem distribuovaných smartphonů narostl o 31 % a lepších výsledků dosáhly všechny tři konkrétně sledované platformy. Applu se podařilo díky bombastickému nástupu iPhonů 6 a 6 Plus navýšit tržní podíl platformy iOS na necelých 20 %, což je proti zprůměrovanému podílu ze všech kvartálů roku 2014 (15 %) výrazný nárůst.
Top 3 mobilních operačních systémů v 4Q 2014 podle distribuovaných kusů (data: Strategy Analytics)
Platforma |
Distribuce 4Q14 [mil. ks] |
Tržní podíl 4Q14 |
Distribuce 4Q13 [mil. ks] |
Tržní podíl 4Q13 |
Meziroční změna |
1. Android |
291,7 |
76,7% |
227,3 |
78,3% |
+28,3% |
2. iOS |
74,5 |
19,6% |
51 |
17,6% |
+46,1% |
3. Windows Phone |
11,3 |
3,0% |
9,6 |
3,3% |
+17,7% |
Ostatní |
2,6 |
0,7% |
2,3 |
0,8% |
+13,0% |
Celkem |
380,1 |
100% |
290,2 |
100% |
+31,0% |
Microsoftu se v roce 2014 nepodařilo prosadit s vlastní platformou Windows Phone. Podle analytiků je to zejména proto, že Microsoft má zatím příliš málo partnerů, kteří by ve svých smartphonech jeho platformu využívali. Prodeje tak táhnou až na výjimky pouze vlastní smartphony Lumia, na některých trzích (např. v Číně) se ale Microsoftu nedaří prosadit. Firma si slibuje změnu od nové, „sjednocené“ platformy Windows 10.