Vývoj mobilů: líbí se, nebo děsí?

Průzkum operátora O2 odhaluje, jak lidé vnímají rozvoj mobilní komunikace a jeho důsledky. A také prozradí něco o samotném O2.

Říkáte si, že je skvělé, kolik toho dnešní mobily umí, nebo vás naopak děsí, jakým množstvím funkcí jsou dnes vybaveny? A co teprve vývoj mobilních sítí a mobilní komunikace vůbec. Je pro vás přínosem, že se vám kdokoli kdykoli dovolá, nebo vás to naopak obtěžuje? Na tyto a další otázky se ptá operátor O2 v rámci svého celoevropského průzkumu.

Do průzkumu se můžete zapojit i vy na adrese www.o2.com/cr2006/debate, kde jsou také k dispozici průběžné výsledky hlasování (v angličtině).

Funkce mobilních telefonů

V roce 2006 přesáhly celosvětové prodeje mobilních telefonů hranici jedné miliardu kusů. S tím samozřejmě roste počet uživatelů mobilních telefonů. V současné době je v Evropě v provozu přes 479 miliónů mobilních telefonů, což představuje 103% penetraci populace. Zvyšuje se také podíl těch, kteří využívají nejnovější funkce moderních telefonů a mobilních sítí. Budou ale všechny nové služby spolehlivé, bezpečné a snadno použitelné pro všechny?

K jakému názoru byste se připojili vy? (v závorce je uvedený průběžný stav ankety)

  • To je fajn, že toho můj mobil tolik umí... 54%
  • Někdy mne trochu děsí, co dnes mobily umí... 46%

Mobilní telefony a zdraví

Vědecký průzkum neprokázal, že by užívání mobilních telefonů nebo blízkost vysílačů ohrožovala lidské zdraví nebo pro ně představovala riziko. Někteří lidé se však domnívají, že tyto přístroje a zařízení jsou pro ně škodlivé. V Irsku dokonce vláda jmenovala expertní skupinu, jejímž úkolem bylo vyhodnotit veškeré vědecké závěry ve vztahu k vlivu elektromagnetických polí na lidské zdraví. Skupina došla k tomuto závěru: „Neprokázalo se, že by radiofrekvenční signál vysílaný mobilními telefony a základnovými stanicemi měl krátkodobý nebo dlouhodobí negativní vliv na zdraví.“

Přesro O2 i ostatní operátoři neberou tuto problematiku na lehkou váhu a pomáhají financovat další nezávislé vědecké studie na toto téma. Poznámka pro zajímavost: O2 provozuje na území Česka 3 985 základnových stanic.

Vyhovuje vám rozvoj mobilních sítí, nebo naopak vzbuzuje obavy?

  • Mám signál skoro všude... 55%
  • Vadí mi, že jsou všude kolem antény mobilních operátorů... 45%

Životní prostředí

Rozvoj mobilních sítí s sebou přináší stále větší spotřebu elektrické energie a také se zvyšuje množství uhlíkových emisí. Provoz techniky samozřejmě něco stojí a kromě peněz je to právě i dopad na životní prostředí. Operátor O2 zřejmě nebude jediným operátorem, který se snaží spotřebu energií. Tento trend zastává poslední dobou většina firem. České pobočka O2 uvádí, že za rok 2006 se podařilo snížit produkci odpadů o 67%, podařilo se ušetřit 6% spotřeby tepla a více než 5% elektrické energie.

Operátoři však mají potenciál podílet se na celkovém snižování emisí, uvádí to průzkum společnosti ICT & Cutting Carbon. Tak například, nahradí-li čtvrtinu pracovních cest v rámci EU videokonference, zabrání se tím produkci 22,3 mil. tun CO2. Pokud polovina pracovníků EU nahradí jednu jedinou pracovní poradu ročně telekonferenčním hovorem, ušetří se 2,2 mil. tun CO2. A bude-li dostávat 100 miliónů lidí vyúčtování v elektronické podobě, objem emisí CO2 se sníží o 109 100 tun.

Omezujete se ve prospěch úspory energie?

  • Vypínám téměř vše, abych neplýtval energií... 65%
  • Ale některé věci vypnout přece nemohu... 35%

Ochrana dětí

Mobilní telefon máme stále u sebe, stále jsme na přijmu. A toho se dá snadno zneužít. Dospělý člověk se může sám rozhodnout, kdy telefon raději vypne a kterých služeb si nemá všímat. Ale co děti? Rodiče zpravidla chtějí mít své děti stále „na příjmu“ a jsou rádi, že je mobilní telefon další pojistkou bezpečnosti jejich dětí. Mobil také dětem pomáhá rozvíjet jejich sociální a technické dovednosti. Na druhou stranu se však přes mobilní telefon může k dítěti dostat nevhodný obsah a mobil může být také pro různé účely zneužit.

O2 je v Evropě velmi aktivní v problematice ochrany dítěte v rámci telekomunikačních služeb. Nyní se připravuje politika ochrany dítěte také pro Českou republiku. Jedním z prvních kroků je již spuštěná kampaň proti šikaně.

Ať už máte syna nebo ne, který názor je vám bližší?

  • Mohu kdykoli mluvit se svým synem... 67%
  • Kdokoli může kdykoli mluvit s mým synem... 33%

Péče operátora o zákazníky

Odvětví mobilních komunikací se musí více snažit v oblasti zákaznické spokojenosti – to je jeden ze závěrů průzkumu více než 400 call center ve 42 zemích, který provedla agentura Dimension Data. Zákaznická call centra telekomunikačních operátorů a poskytovatelů připojení k internetu byla z hlediska spokojenosti zákazníků hodnocena nejhůře. Snahou všech operátorů je tuto nechvalnou statistiku změnit. To znamená nabízet především kvalitní služby, přehledně je prezentovat zákazníkům a hledat pro ně optimální řešení. O2 si proto zvolil za cíl strategii, aby se z jeho zákazníků stali fanoušci značky O2. Podle ankety má 39% takových zákazníků.

Získal si vás operátor svou péčí a přístupem, nebo operátora vybíráte podle nabídky služeb?

  • Fandím O2, váží si mě jako zákazníka... 39%
  • Od O2 chci skutečnou hodnotu... 61%

Komunita, podpora projektů

Operátoři se velmi často zapojují do různých projektů, pomáhají především neziskovým organizacím a jiným veřejně prospěšným projektům. Firmy pomáhají svými penězi a protiváhou je jim budování dobrého dojmu o značce. Český operátor O2 za tímto účelem založil Nadaci O2, která pomáhá především dětem.

Jak se O2 zapojuje do veřejně prospěšných projektů? (otázku můžete brát globálně i pro ostatní operátory)

  • Je fajn, že O2 dává lidem víc...70%
  • Je toho ještě tolik, co může pro společnost udělat... 30%

Zapojení zaměstnanců

Další anketní otázka přímo nesouvisí s mobilní telekomunikací, ale operátor O2 chce touto otázkou v anketě upozornit na své aktivity v problematice motivace zaměstnanců. O2 se snaží stát se preferovaným zaměstnavatelem a vybudovat si pověst „skvělého místa pro práci“.

Sem se hodí malá statistika: v rámci celé skupiny O2 pracuje cca třicet tisíc lidí, z toho je 60% mužů a 40% žen. Celých 89% zaměstnanců je hrdých na to, že pracují u O2 a 82% z nich by doporučilo O2 svým přátelům a příbuzným jako skvělého zaměstnavatele. V Česku O2 zaměstnává 9 276 lidí (155 se zdravotním postižením).

Ať už jste zaměstnancem O2 nebo ne, co pro vás práce znamená?

  • Práce mne stimuluje, naplňuje, odměňuje... 50%
  • Mám pocit, že jsem stále v práci... 50%

Do ankety se můžete zapojit zde.

Zdroj: O2

Diskuze (18) Další článek: Audi a Apple iPhone si budou rozumět

Témata článku: , , Dospělý člověk, DESI, Většina firem, Zdravotní postižení, Nejnovější funkce, Děs, Nevhodný obsah, MOBI, Mobil, Mobil l, Vývoj