WSJ: Jak Google pracuje na lepších bateriích

WSJ mapuje, jak Google posouvá bateriové technologie. Revoluční průlom zatím nenastal, ale dílčí problémy se daří řešit překvapivě dobře.

The Wall Street Journal zveřejnil článek, který alespoň částečně odkrývá snahy společnosti Google řešit nejpalčivější problém lidstva – nebo aspoň té části s přístroji, které závisí na bateriích. Koncem roku 2012 expert na baterie Dr. Ramesh Bhardwaj přestoupil z Applu do Googlu a v rámci jednoho z „projektů X“ začal na trhu hledat baterie vhodné pro různá zařízení, na kterých Google pracoval. Nikoliv překvapivě nenašel nic převratného, a tak se pustil do hledání technologií, do kterých by mohl Google investovat, zlepšit je a dotáhnout do produkce.

Už v roce 2013 údajně v Googlu běželo 20 projektů, které se nějak podílely na vývoji lepších baterií. Průlom nenastal, ale výsledkem některých z těchto projektů jsou baterie, které jezdí ve firemních „autech bez řidiče“, nebo které se implementovaly do chytrých brýlí Google Glass.

Klepněte pro větší obrázek
Požadavky na baterie se zásadně liší. V autech je potřeba vysoký výkon.

Za poslední roky jsme slyšeli o technologiích, které slibují ohebné baterie, akumulátory tenké jako film, baterie, které nahrazují tekutý elektrolyt bezpečnějším pevným atd. Tato „lákadla“ jsou však jen jedním z aspektů a stejné projekty mají problémy v jiných místech – přehřívají se, nejsou trvanlivé, není možné je masově vyrábět, nebo jsou prostě příliš drahé a nedávají ekonomický smysl.

Kdo tuhle rovnici o mnoha neznámých vyřeší? A vězte, že kromě Googlu na ní pracují další technologické špičky – Elon Musk a jeho Tesla, nebo nejhodnotnější firma všech dob, Apple.

Baterie vysoko nad oblaky

V těchto dnech se na veřejnost dostávají zprávy, že Bhardwajovi lidé pracují na zdokonalení stávajících Li-Ion akumulátorů, jiný projekt se věnuje miniaturní baterii bez tekutého elektrolytu pro kontaktní čočky schopné měřit hladinu cukru v krvi diabetiků.

Klepněte pro větší obrázek
Zcela jiný případ, než baterie pro elektromobily.
Tentokrát je potřeba stabilní přísun velmi malého množství energie po velmi dlouhý čas.

Bohužel však známe jenom malé střípky velké skládanky – například v únoru měl Dr. Bhardwaj vystoupit na odborné konferenci a promluvit o tom, jak bude možné použít baterie s pevným elektrolytem v mobilních telefonech, v ohebných zařízeních, nebo dokonce uvnitř lidského těla.

Jeden z týmů prý spolupracuje s chicagskou firmou AllCell Technologies LLC na efektivnější baterii pro Project Loon, tedy systém výškových balónů, které mají přinést internet i do dosud nepřipojených světových oblastí. Klasické Li-Ion baterie neobstály v drsných stratosférických mrazech (teploty okolo -70°C), ale inženýři z AllCell Technologies je uložili do speciálního materiálu obsahujícího vosk a tuhu. Systém je navržen tak, aby schránka zadržovala teplo, které produkuje elektronika zavěšená na balónu. Výsledkem je lepší distribuce tepla, jeho šetrnější udržování a ve výsledku lepší výdrž baterií.

Diskuze (2) Další článek: Internet v mobilu používá v Česku 2,5 milionu lidí

Témata článku: Google, , , , Dlouhý čas, Google +, Project Loon, Stratos, Jak, Speciální materiál, Ekonomický smysl, Zdokonalení, Výdrž baterií, Nejpalčivější problém, Diabetik, Tekutý elektrolyt, Lep