Zisk Nokie klesl, Sony Ericsson naopak rychle stoupá

Pokles cen mobilů od Nokie vyvolává na trhu menší cenovou válku; zákazníci se radují. K ohlašovanému cíli, tedy návratu k bývalým tržním podílům, se ale Nokia moc nepřibližuje. Sony Ericsson je pravý opak: i když stále trpaslík, dramaticky zvyšuje svůj podíl.
Ve stejný den vyhlásili své čtvrtletní výsledky dva ostře sledovaní producenti mobilních telefonů – finská Nokia a japonsko-švédské konsorcium Sony Ericsson. Výsledky nepřinášejí nic nového pod sluncem. Zatímco Nokia bojuje o návrat ke zlatým časům neúspěšně (tak jako v celém uplynulém roce), Sony Ericssonu se naopak daří nečekaně dobře – tak jako ve čtyřech předchozích kvartálech za sebou.

Nokia: klesají zisky

Nokia ohlásila citelné snížení zisku oproti loňským výsledkům – zhruba o 20 % na 660 milionů eur z loňských 823 milionů. A to přestože se firmě podařilo nepatrně zvýšit tržby (o 1 %, na 6,94 miliard). Nokia navíc předpovídá ještě horší čtvrtý kvartál: prodeje 8,4 miliard (loni 8,8 miliard) a zisk zhruba o třetinu nižší než loni. Ohlášené výsledky v sobě navíc mírně skrývají skutečnost, že divizi mobilních telefonů se dařilo vůbec nejhůře, neboť divize síťových řešení stoupla o 21 %, multimediální divize o 94 % a divize podnikových řešení o 54 %. Za kvartál prodala Nokia 51 miliónů mobilních telefonů a šéf firmy Ollila tvrdí, že si společnost polepšila v tržním podílu z 31 % na 33 %. Přesto ale příjmy z prodeje mobilů klesly velice citelně, z 6,3 miliardy na 5,4 miliardy dolarů.

I přes tyto obecně nedobré výsledky – pokles zisku je samozřejmě nemilý – je zpráva vítána spíše s ulehčením: „aspoň že zastavili svůj pokles“. Nokia v poslední době setrvale ztrácela tržní podíl a zdá se, že ten byl nyní neobvykle vysokými slevami na mobily zastaven. Snížení cen je ovšem nepopulární opatření. Znamená jednak, že firmě logicky klesá profit, a dále obvykle vyvolává cenovou soutěž – konkurenti rovněž sníží ceny, protože nechtějí přijít o prodeje, takže nakonec všichni méně vydělají. Ovšem, potěšen je zákazník a je to vidět i na českém trhu: kdy stál slušný nový mobil 1800 korun? Konkurence okamžitě kontruje – Siemens začíná už také pod dvěma tisícovkami. O tom jsme si mohli ještě nedávno nechat jenom snít.

Sony Ericsson: ví, jak na to

Sony Ericsson představuje jiný obrázek. Oproti Nokii je samozřejmě stále trpaslíkem – má prodaných 10,7 milionů mobilů za čtvrtletí, tj. pětinu. Společnosti se ale především dramaticky zvýšil profit – trojnásobně oproti loňskému roku (136 milionů eur, loni 39 milionů eur, čísla před zdaněním). I počty prodaných kusů jdou výrazně nahoru, a to o 51 % meziročně. Sony Ericsson říká, že nyní má asi sedmiprocentní podíl na světovém trhu. Firma je navíc, oproti Nokii, optimistická ve výhledu pro blížící se vánoční sezónu, kdy odhaduje další rychlý růst.

Sony Ericsson těží především z prodeje fotomobilů. Šedesát procent všech prodaných kusů mělo zabudovaný digitál.

Kdo ztratil stopu?

Srovnání výsledků těchto výrobců zřetelně ukazuje, jak hluboce si Nokia nechala utéct trendy: véčka, fotomobily, různé „futuristické“ modely atd. Kdysi neohrožený tržní dominátor nemá stále pořádnou odpověď na nejnovější modely od Sony Ericssonu, Samsungu, ale třeba taky od Motoroly. Aby si firma alespoň zachovala svůj dnešní tržní podíl, musí nebývale zlevňovat a stát se vlastně „králem low-endu“ – tam, kde Nokia nikdy nebyla a ani nechtěla být.

Samozřejmě většina zákazníků je konzervativních, což je záchrana všech výrobců, kteří usnou na vavřínech. I když Nokia je dnes „z módy“ pro geeky, je stále upřednostňovanou a nejsilnější značkou na trhu. Firmě se výraznými slevami sice podařilo zastavit ubývání tržního podílu, ale obávám se, že určitá eroze hodnoty značky zatím zastavena nebyla. Jako moderní a trendové jsou stále silněji vnímány konkurenční značky.

Diskuze (10) Další článek: Sony Ericsson P910: rychlý make-up (test)

Témata článku: Ericsson, Nokia, Sony, Sony Ericsson, , , Sto, Eroze, Zlatý čas, Zisk, Eri, Son, Rychlý růst