Bombastické povánoční výprodeje? Spíše hledání jehly v kupě sena [analýza cen]

  • Po Černém pátku a předvánočním šílenství je tu další lákání zákazníka
  • Povánoční výprodeje znovu slibují slevy šplhající k výšinám
  • Ale není všechno zlato, co se třpytí
Bombastické povánoční výprodeje? Spíše hledání jehly v kupě sena [analýza cen]

Co by to bylo za Vánoce, kdyby nás prodejci hned během štědrovečerní pohádky nezačali bombardovat salvou reklam o extra výhodných povánočních slevách. Někteří už si zvykli, jiní na výprodeje čekají jako na slitování boží.

Výprodeje jsou stále v plném proudu. Má smysl se jimi zabývat? Co objevil analytický nástroj Karsa Monitor, který sledoval 117 kategorií v předních 123 e-shopech v období mezi 1. 10. 2016 a 2. 1. 2017?

Analýza e-shopů: Skutečných slev stále poskrovnu

Klepněte pro větší obrázek
Málokdo dokáže odolat slevám stoupajícím až k 90 %. Proč si tedy před Štědrým večerem neutáhnout trochu opasek a nepočkat si na povánoční výprodeje?

Do jaké míry jsou slevy reálné? E-shopy využívají spoustu taktik, jako ukotvení ceny, opakované slevy apod., aby zákazníka přitáhly k nákupnímu košíku. Poznat skutečnost je možné pouze tehdy, pokud daný produkt dlouhodobě pravidelně sledujete.

 

Průměrná výše slevy činí 1 %. Taková akce si nálepku „povánoční výprodej“ rozhodně nezaslouží

 

 Je zajímavé pozorovat, jak jednotlivé e-shopy pracují při povánočních výprodejích se slevami. E-shopy okay.cz a notino.cz nabídly ze všech sledovaných obchodů nejvyšší podíl skutečných slev: 11 % a 6 %. Další internetové obchody jako electroworld.cz, teshop.cz, mall.cz apod. nabídly slevy v rozmezí 0 až 3 %, což je spíše zanedbatelné snížení ceny (viz následující tabulka).

Obchody s nejvyšším podílem slev zároveň pracovaly s nejvyšší opakovanou slevou: okay.cz opakovaně zlevnil 5 % produktů, notino.cz 2 % produktů.

Klepněte pro větší obrázek
Cenová strategie vybraných e-shopů u slev vyšších než 5 %
  • * Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu
  • ** Průměrná výše slevy u skutečně zlevněných produktů – týká se slev, které jsou vyšší než 5 %, a to pouze u skutečně zlevněných produktů. Tzn., že například u okay.cz byla průměrná výše slevy 14,7 % pouze u 11 % produktů
  • *** Podíl nejdražších produktů – konečná cena, která je za sledované období nejvyšší, tzn. že cena nebyla ve sledovaném období nikdy vyšíí

Autor článku Michal Ježek se více jak 10 let věnuje problematice e-shopů, jejich vývoji a monitoringu. Působí jako CEO ve společnosti Karsa Technologies, která se zabývá monitoringem a analýzou cen internetových obchodů.

Článek vyšel na blogu Karsa Monitor.

Z další tabulky je zřejmé, s jakými reálnými slevami e-shopy pracovaly. U slev vyšších než 10 % už míra zlevňování klesla. Notino.cz nabídlo průměrnou slevu 21,8 % u pouhých 3 % produktů, kamennyobchod.cz sice pěkně vypadajících 43,8 %, ale pouze u 1 % produktů.

Ostatní internetové obchody daly spotřebitelům za určitých podmínek průměrné slevy i přes 40 %, ale pouze u 1 % produktů. Platí, že čím vyšší  průměrná výše slevy, tím menší podíl zlevněných produktů:

Klepněte pro větší obrázek
Průměrná výše slev vybraných e-shopů v % (slevy vyšší než 5, 10, 15 %)

Analýza kategorií: Nejvyšší slevy u TV, herních konzolí a sušiček

Reklamy na povánoční výprodeje lákají v podstatě na všechno zboží. Skutečné slevy se často týkají pouze některých kategorií. Jednou takovou taktikou je např. zlevnit telefonní pouzdra a mobilní telefony naopak nikoliv, nebo jen minimálně. Pouzdro tak zafunguje jako návnada, která přivede nakupující do e-shopu. Ten nakupuje dále produkty, na které prodejce aplikoval opakovanou slevu, nebo je dokonce podražil.

 

Největší podíl skutečných slev najdete v kategoriích TV (19 %), herní konzole (7 %) a sušičky (5 %).

 

Karsa monitoring cen obchodu prošel 117 kategorií. Z nich bylo skutečně zlevněno 88 (jako skutečná sleva je v analýze považována hodnota, která je o více než 5 % vyšší než všechny ceny ve sledovaném období). Opravdu výhodné slevy byste však mohli napočítat na prstech jedné ruky.

Za zmínku stojí televizory, které můžete nakoupit s průměrnou slevou 13,9 % u 19 % skutečně zlevněných produktů, sušičky s průměrnou slevou 15,4 % u 5 % skutečně zlevněných produktů a parfémy s průměrnou slevou 15,5 % u 4 % skutečně zlevněných produktů. Tato čísla se týkají slev vyšších než 5 %. Podrobněji v dalších tabulkách:

Klepněte pro větší obrázek
Nejvyšší snížení cen vybraných kategorií u slev vyšších než 5 %
Klepněte pro větší obrázek
Nejvyšší snížení cen vybraných kategorií u slev vyšších než 10 %
  • * Skutečná sleva – konečná cena, která je za sledované období nejnižší
  • ** Opakovaná sleva – ceny jsou uměle navýšeny a v rámci akce pak sraženy na původní cenu
  • *** Průměrná sleva – podíl produktů ve slevě vyšší než 5 resp. 10 %
  • **** Podíl nejdražších produktů – konečná cena, která je za sledované období nejvyšší, tzn. že cena nebyla ve sledovaném období nikdy vyšší

Notebooky a tablety

Notebooky a tablety jsou evergreenem při výběru vánočních dárků. E-shopy tak mají velký prostor pro cenovou taktiku. Ve sloupci notebooky a tablety s nejvyšší skutečnou slevou najdete produkty, u nichž výrazně klesla cena. Když se podíváte, kolik e-shopů je prodávalo, zjistíte, že se ve většině případů nejedná o top produkty.

Klepněte pro větší obrázek
Notebooky a tablety s nejvyšší opakovanou a skutečnou slevou (slevy vyšší než 10 %). 
Data z heureka.cz k 4. 1. 2017
  • * Skutečná sleva – konečná cena, která je za sledované období nejnižší
  • ** Opakovaná sleva – ceny jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu

Mobily od 2. prosince do 2. ledna

Také mobilní telefony jsou častým vánočním dárkem, proto e-shopy důkladně pracují s jejich cenovou strategií: Před Vánoci dochází k mírnému snížení cen. Těsně před Štědrým dnem obchody ceny navýší, protože nákupní horečka dosahuje nejvyšších bodů. Po 24. 12. však ceny padají a nakupující dosáhnou na skutečné slevy.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj cen mobilních telefonů u vybraných e-shopů od 2. 12.  2016 do 2. 1. 2017

iPhony jsou specifickou kategorií. Apple má propracované dodržování koncové ceny a také díky silné značce odolává vyššímu zlevňování i při jednom z nejvýznamnějších slevových období. Z monitoringu vývoje průměrných cen je vidět, že povánoční snížení cen není tak markantní. Obchody zlevnily pouze o desítky korun.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj cen mobilních telefonů Apple u vybraných e-shopů  od 2. 12.  2016 do 2. 1. 2017

U Samsungu je zlevňování výraznější. U sledovaných obchodů došlo k průměrnému snížení ceny až o stovky korun. Tady se vyplatilo počkat na výprodeje.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj cen mobilních telefonů Samsung u vybraných e-shopů  od 2. 12.  2016 do 2. 1. 2017

Jaká je realita slev?

Spotřebitelé by si měli uvědomit, že e-shopy při nabízení slev i přes 80 % neklamou. Jenže toto velké snižování cen provedou u velice malého podílu produktů. E-shop digiboss.cz reálně průměrně zlevnil o 89,4 %, notino.cz o 81,9 % kamennyobchod.cz o 77,8 %, ale pouze u méně než 1 % produktů, což je zanedbatelné číslo.

 

E-shopy se slevami opět šetřily. Díky ČOI však ubývají nekalé obchodní praktiky.

 

Po povánočních výprodejích 2016 udělila ČOI internetovým obchodům pokuty v celkové výši 4,2 milionu korun. Mezi nejčastější nedostatky patřilo používání nekalých obchodních praktik nebo neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o možnosti reklamace.

Obchodníci se samozřejmě snaží prodat zboží. K tomu používají cenové a marketingové taktiky, což je v pořádku – tím se posouvá trh dopředu. Zákazníci by si měli uvědomit, že na cenové akce se musí dívat zdravým rozumem, ČOI je neochrání a ke slevám přesahujícím desítky procent přistupovat obezřetně, protože e-shopy přece nebudou rozdávat zboží skoro zdarma.

Do nového roku bych si přál, aby se slevové války v českém prostředí přesunuly více do oblasti  inovací, služeb, designu a distribuce eshopů. Tím výrazně vzroste celková kvalita obchodů a také se zvýší šance na úspěch na zahraničních trzích.

Čekali jste letos na povánoční slevy? Jsou vám lhostejné? Zaujala vás analýza? Nebo byste si příště přáli data s jinými čísly? Diskuze je vám k dispozici.

Témata článku: Nákup a ceny, Akce, Slevy, Černý pátek, Výprodej, Analýza, Konečná cena, Top produkt, Parfém, Velký prostor, Zdravý rozum, České prostředí, Bomba, Electroworld, Praktiky, Sledované období, Cenová strategie, Zlevněný produkt, Hledání, Největší podíl, Okay, Nákupní košík

Určitě si přečtěte

Přehled slevových akcí. Black Friday letos začíná v předstihu

Přehled slevových akcí. Black Friday letos začíná v předstihu

** Nákupní šílenství Black Friday letos začíná už několik dní dopředu. ** V tomto článku budou přibývat zajímavé akce, na které narazíme. ** Účastní se české e-shopy, ale nezapomeneme ani na Čínu.

16.  11.  2017 | Kůžel Filip | 18

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

** ČTÚ naznal, že na trhu je něco shnilého, síťoví operátoři ale nesouhlasí ** Naopak virtuálové tvrdí, že stav je ještě mnohem horší ** Pozadí telco byznysu v ČR není tak líbivé, jako reklamy v televizi

14.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 25