Růst trhu smartphonů se v roce 2017 zastavil a během posledního čtvrtletí dokonce poklesl. Ukazují to analýzy prodeje chytrých telefonů od renomovaných společností IDC a Strategy Analytics. Podle první jmenované se během měsíců října až prosince globálně distribuovalo 403,5 milionu smartphonů, což je meziroční pokles o více než 6 %. Strategy Analytics odhaduje při 400 milionech kusů dokonce 9% meziroční propad.
V dalších ukazatelích se analýzy obou společností liší jen nepatrně, nadále proto v článku pracujeme pouze s čísly IDC. Trh smartphonů má prozatím svůj vrchol za sebou, smartphony ve stávající podobě už zřejmě rychlejší růst nepřinesou. Projevilo se to zejména na velkých trzích jako Spojené státy a Čína, jejichž nasycení vedlo ke zpomalování prodejů a prodlužování intervalu obměny zařízení. Uvidíme, zda se novým konstrukcím smartphonů (bezrámečkové, flexibilní) podaří do budoucna tento trend opět zvrátit.
Tab 1. Největší výrobci smartphonů za 4Q 2017 podle prodaných ks:
Výrobce
|
4Q17 Distribuce (mil. ks)
|
4Q17 Tržní podíl
|
4Q16 Distribuce (mil. ks)
|
4Q16 Tržní podíl
|
Meziroční změna (4Q17-4Q16)
|
1. Apple
|
77.3
|
19.2%
|
78.3
|
18.2%
|
-1.3%
|
2. Samsung
|
74.1
|
18.4%
|
77.5
|
18.0%
|
-4.4%
|
3. Huawei
|
41.0
|
10.2%
|
45.4
|
10.5%
|
-9.7%
|
4. Xiaomi
|
28.1
|
7.0%
|
14.3
|
3.3%
|
96.9%
|
5. Oppo
|
27.4
|
6.8%
|
31.6
|
7.3%
|
-13.2%
|
Ostatní
|
151.3
|
38.6%
|
183.7
|
42.7%
|
-17.6%
|
Celkem
|
403.5
|
100.0%
|
430.7
|
100.0%
|
-6.3%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 1. února 2018
|
S poklesem trhu si nejlépe poradil Apple, který do kritického období přinesl nejkošatější portfolio ve své historii, což mu umožnilo nabízet smartphony v mnoha cenových hladinách. Ani Apple sice nepřekonal svůj rekord z vánočního čtvrtletí 2016, ale s více než 77 miliony prodaných iPhonů byl jednoznačně nejlepší. Samsung na svého věčného rivala podobně jako ve stejném období o rok dříve jen těsně nestačil, když prodal „pouze“ 74 milionů telefonů Galaxy.
Největší výrobci smartphonů podle počtu distribuovaných kusů v období 4Q 2016 až 4Q 2017. Applu se po roce podařilo vrátit na první místo před Samsung (Zdroj: IDC)
Samsungu ale tentokrát ubraly na síle zejména čínské firmy, které mu přebraly zákazníky ve střední a nižší třídě, kde je kladen důraz zejména na cenu. Překvapivě se ale zastavil i růst několik let kontinuálně rostoucího Huawei. Na pozici tržní dvojky si Číňané ještě nějakou dobu musí nechat zajít chuť, protože odstup mezi nimi a druhým Samsungem je propastných 33 milionů smartphonů.
Tab 2. Největší výrobci smartphonů za celý rok 2017 podle prodaných ks:
Výrobce
|
2017 Distribuce (mil. ks)
|
2017 Tržní podíl
|
2016 Distribuce (mil. ks)
|
2016 Tržní podíl
|
Meziroční
změna (2016-2017)
|
1. Samsung
|
317.3
|
21.6%
|
311.4
|
21.1%
|
1.9%
|
2. Apple
|
215.8
|
14.7%
|
215.4
|
14.6%
|
0.2%
|
3. Huawei
|
153.1
|
10.4%
|
139.3
|
9.5%
|
9.9%
|
4. Oppo
|
111.8
|
7.6%
|
99.8
|
6.8%
|
12.0%
|
5. Xiaomi
|
92.4
|
6.3%
|
53.0
|
3.6%
|
74.5%
|
Ostatní
|
577.7
|
39.5%
|
654.5
|
44.4%
|
-11.7%
|
Celkem
|
1472.4
|
100.0%
|
1473.4
|
100.0%
|
-0.1%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 1. února 2018
|
Jedinou značkou z první pětky, které se navzdory klesajícímu trhu podařilo zdvojnásobit distribuci, je čínské Xiaomi. Je to zejména výsledek začínající globální expanze, ale také cenově agresivní nabídky, které nemůže prakticky nikdo ze zavedených značek konkurovat. Podobně se za hranice Číny začalo rozrůstat i Oppo, které se ale zatím spokojí s asijskými trhy. Rozdíl mezi ním a Xiaomi byl ve čtvrtém kvartálu zanedbatelný, Strategy Analytics má dokonce jejich pořadí prohozené (4. Oppo, 5. Xiaomi).
Jak se zbavit zbytečných aplikací na telefonu: