4Q 2019: Apple využil stagnace Samsungu, problémů Huawei a stal se jedničkou

4Q 2019: Apple využil stagnace Samsungu, problémů Huawei a stal se jedničkou

Vánoční čtvrtletí roku 2019 přineslo nečekané překvapení v podobě (staro)nového krále trhu chytrých telefonů. Prvenství si po dvou letech uzmul zpět Apple. V minulosti byl světovou jedničkou i v letech 2016 a 2017, pokaždé ale pouze v posledním kalendářním kvartálu. Poté se vždy vrátil na první pozici Samsung.

Podle analýzy průzkumné společnosti IDC se během října až prosince celosvětově do distribuční sítě dodalo 369 milionů smartphonů. Meziročně trh poklesl zhruba o procento. Hlavní příčinou byl podle analytiků pokles poptávky uživatelů v Číně, kteří stále čekají na cenově dostupnější 5G přístroje. Trhu neprospělo ani americké embargo na Huawei/Honor, do budoucna se výzkumníci obávají i vlivu epidemie koronaviru na výrobu.

Výrobce

4Q19 Objem distribuce (mil. ks)

4Q19 Tržní podíl

4Q18 Objem distribuce (mil. ks)

4Q18 Tržní podíl

Meziroční změna

1. Apple

73.8

20.0%

68.4

18.3%

7.9%

2. Samsung

69.4

18.8%

70.3

18.8%

-1.2%

3. Huawei

56.2

15.2%

60.5

16.2%

-7.1%

4. Xiaomi

32.8

8.9%

25.0

6.7%

31.1%

5. Oppo

30.6

8.3%

29.3

7.9%

4.2%

Ostatní

106.0

28.7%

119.5

32.0%

-11.3%

Celkem

368.8

100.0%

373.1

100.0%

-1.1%

Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, Q4 2019, 30. ledna 2020

Apple se svými iPhony 11 naprosto ovládl domovský americký trh, kde překonal 50% tržní podíl. Výrazný zájem o novinky i na dalších vyspělých trzích přispěl k meziročnímu 8% růstu distribuce a k dodání téměř 74 milionů iPhonů. Na rozdíl od 4Q 2018 to tentokrát na Samsung stačilo a Apple je aktuální jednička. Nejprodávanějším modelem se po poklesu ceny stal předloňský iPhone XR.

Expanze mimo Čínu

Samsung přitom žádnou chybu neudělal, jen má jinou prodejní špičku – konkrétně ve třetím čtvrtletí. Je to dáno dřívější premiérou a tím pádem i dřívějším startem prodejů podzimních novinek, které jsou už několikátý rok po sobě odhalovány v srpnu. Na počty kusů se stále nejlépe prodávají cenově nejdostupnější modely série Galaxy A. Celkově klesla distribuce Samsungu v souladu s poklesem trhu a zastavila se na 69 milionech kusů.

Klepněte pro větší obrázek

Jak už bylo řečeno, Huawei se nadále potýká s problémy pramenícími z americko-čínské obchodní války a na mimočínské trhy tudíž může uvádět pouze „recyklované“ modely se staršími komponentami, aby na nich mohly běžet služby Googlu. Zákazníci v Číně ale svoji „národní“ značku opět podrželi a meziroční pokles 7 % na 56 milionů kusů není v celkovém kontextu vůbec tak závratný.

Na čtvrtém a pátém místě proběhla klasická přetahovaná – za delší konec tentokrát zatáhlo Xiaomi, které díky masivní expanzi svých značek Xiaomi a Redmi na mnoha mimočínských trzích dodalo do prodeje 33 milionů smartphonů. Páté Oppo v podstatě replikuje strategii Xiaomi. Se svými dceřinými značkami se také zaměřilo na země mimo Čínu a poprvé zde realizovalo více než polovinu svých dodávek. Celkem značka, pod kterou patří také prémiové OnePlus, dodala 30,6 milionu kusů.

Diskuze (104) Další článek: Telidoo znamená levné volání a SMS. A není to operátor, je to aplikace

Témata článku: Apple, Huawei, Oppo, Samsung, Xiaomi, Smartphony, Statistika, Čína, Hospodaření a finance, Analýza, IDC, Huawei / Honor, Milión kusů, Kus, Objem distribuce, Stagnace, Epidemie, Tržní podíl


Určitě si přečtěte