8 let krvavého masakru v Číně. Kam zmizely malé a střední smartphonové značky?

Většina z nás dnes zná značky jako Xiaomi, OnePlus, Oppo či Vivo (a ti zkušenější dokonce vědí, že poslední tři jmenované jsou různé brandy stejné společnosti). Jsou to bezesporu hegemoni současného smartphone byznysu, ale bylo tomu vždy tak?

Když jsem se v roce 2012 přesunul z Taiwanu do Číny, objevil jsem zcela nový svět plný neuvěřitelného množství rychle vznikajících značek smartphonů. Nikdo tenkrát nevěděl, zdali „další velká věc“ či „Apple killer“ bude Zopo, Xiaomi, JiaYu, Gionee, Oppo nebo třeba Coolpad. Všichni byli na stejné startovací čáře a byl to počátek brutální nelítostné války, kterou například jeden z nejbohatších Číňanů Zhou Hongyi (Coolpad) označil doslova za „krvavou lázeň“. Střetli se v ní značky s miliardovými investicemi, drobné čínské továrny, ostřílení byznysmeni i mladí startupisté bez zkušeností, nicméně trh nedělal rozdíly a decimoval značky bez ohledu na sílu jejich kapitálu po stovkách při sebemenším zaváhaní či slabosti.

Válka je dnes u konce, vítěze známe a to, že jste slyšeli (nebo dokonce vlastníte) značku jako Xiaomi či Oppo není výsledek toho, že si nějaký aparátčík v Shenzhenu založil startup a ono se to nějak prodávalo, ale jde o jediné přeživší smartphonové války, resp. spíše masakru. Jde o značky zocelené mnohaletým bojem o své místo na slunci v nesčetných bitvách, kde šílené pracovní nasazení, technická dokonalost, špičkový vývoj a brutální efektivita v každém kroku výroby nestačila - vítěz potřeboval i velkou dávku štěstí.

 

O autorovi

Jiří Opletal se věnuje obchodu s Čínou od ukončení svého studia na Taiwanu v roce 2012. Přivedl do ČR několik výrobců chytrých telefonů a IoT, mezi nejznámějšími značku Xiaomi. V roce 2019 prodal svou distribuční společnost Lion mobile. V současnosti se věnuje investicím do startupů, edukaci trhu v Komunitě importérů, kde sdílí své know-how v rámci přednášek Čína strategicky a je spoluzakladatelem platformy umožnující digitálním nomádům rezervace flexibilních kanceláří - Coworkbooking.com.

Klepněte pro větší obrázek
 
Diskuze (19) Další článek: Huawei Mate 30 míří do Singapuru a brzy možná nakoukne i do Evropy

Témata článku: Technologie, Android, Hospodaření a finance, Čína, GPS, Gorilla Glass, Netflix, Evropská unie, Barcelona, USA, Indie, Gionee, Steve Jobs, Čechy, Jiří Opletal, Shenzhen, Hong Kong, Poruchovost, Newman, Aliexpressu, Tchaj-wan, Země, Lion Mobil, Turing Phone, Itálie


Určitě si přečtěte

RECENZE: Huawei P30 Lite – krasavec se veze na vlně úspěchu

RECENZE: Huawei P30 Lite – krasavec se veze na vlně úspěchu

** Všudepřítomný důraz kladený na fotoaparát se opět vyplácí ** Po úspěchu top modelů nasadil P30 Lite sebevědomou cenovku ** I přes některé nedostatky se, myslím, bude prodávat o sto šest

Jakub Vrbacký | 50

Xiaomi Amazfit 2 Stratos: Šlape na paty nejlepším sportovním hodinkám, cenou je rozdrtí

Xiaomi Amazfit 2 Stratos: Šlape na paty nejlepším sportovním hodinkám, cenou je rozdrtí

Nástupce původního modelu Amazfit podražil a vrhá se tak do nelehkého boje s konkurencí, která za příplatek několika stovek, nabízí o hodně víc funkcí.

Ondrej Papánek | 27