Ach, ti neloajální uživatelé handheldů...

Před rokem byl Palm Computing považován za neohroženého vládce světa kapesních počítačů; dnes už jej někteří řadí mezi oběti high-tech krize.
Nedávná zpráva, podle které Compaq překonal v momentálním prodeji firmu Palm Computing, tj. podle které se nyní prodávají iPaqy více než Palmy „x“, byla i pro většinu znalců tohoto segmentu doslova šokem (aniž bych chtěl zbytečně nadužívat silná slova). Před půl rokem a dříve všechny analytické firmy, které se kapesními počítači zabývají – opravdu všechny do jedné – tvrdily, že ve sporu operačního systému Palm OS (tj. Palm+Handspring a několik dalších) versus kapesní Windows povede ještě několik let prvně jmenovaný bez větší námahy s tržním podílem ne menším než 70 %. A hleďme, aniž nastal nějaký zásah vyšší moci, jako je vyhořelá fabrika nebo produkce vadných výrobků, už za pár měsíců překonal jen jediný výrobce z docela dlouhé řady těch, kteří podporují Pocket PC, věhlasný Palm, a to v obratu o docela vysokou částku (200 mil. vs. 150 mil. dolarů).

K pochopení tohoto jevu nám ale stačí docela málo – něco historické paměti. Také „byly doby“, kdy byl uznávanou jedničkou v této oblasti britský Psion (snad s výjimkou amerického trhu, kde ale spíše kralovaly mnohem jednodušší pagery). I on byl přes noc vytlačen právě Palmem, který jednoduše přišel s výrobkem, který byl šikovnější a levnější. A byl to právě Palm, který se stal zhruba před rokem téměř „obětí“ firmy Handspring, která vznikla jakoby přes noc a která přišla s modelem Visor: neznámá firma, neznámý výrobek, 0 % tržního podílu, skoro žádná reklama (!) a během měsíce má 20-30 % trhu, podle různých odhadů. Opět: přišla s výrobkem, který byl oproti momentální verzi Palmu „vtipnější“, zajímavější, funkčně bohatší (MP3 přehrávač, mimo jiné) a levnější.

Co z toho můžeme vyvodit:

  • zákazníci, uživatelé kapesních počítačů, jsou neloajální ke známé značce; je jim víceméně jedno, kdo produkt vyrábí
  • jsou dobře informovaní a aktivně se zásobují informacemi, nečekají, až odněkud dorazí reklamní masáž. To je dobrý případ Visoru, který přišel na trh s produktem téměř undergroundovým způsobem, zcela bez reklamy. Po pár týdnech se v internetových chat roomech rozšířila jako blesk zpráva – už jste to viděli, ten Visor? Je to jako Palm, ale o hodně lepší a levnější, hned si to běžte koupit!
  • Nemají žádný sentiment k operačnímu systému. Je jim jedno, zda tam běží EPOC, Palm OS nebo něco s obličejem Windows; zjistí si parametry, cenu a kupují.
V případě poslední novinky, tedy úspěchu Compaqu, ale cítíme ještě jeden důležitý podtón, a tím je oblast tzv. korporátních prodejů, kde je Compaq jako doma, na rozdíl od Palmu. Palm (a Visor, a Psion) vždy těžil z prodeje fandovské vrstvě mladých „geeks“, technologických nadšenců, kteří musí vlastnit nejnovější a nejlepší kapesní počítač z toho prostého důvodu, že existuje. Firmy sebe i své produkty takto pozicovaly a korporace naprosto ignorovaly, a ty zase na oplátku ignorovaly je.

Compaq toto dovedl velice dobře pochopit a obrátit ve svůj prospěch. IPaq je velice podařený výrobek, dnes skutečně asi nejlepší kapesní počítač na světě za svou cenu, ale firma jej dokázala marketingově napozicovat coby „nezbytný nástroj moderního manažera“ a, což je ještě důležitější, dokázala toto sdělení zestonásobit „natlačením“ do svých obřích prodejních a marketingových kanálů všude na světě. Jinými slovy: teprve až když přišel Compaq s iPaqem, uvědomily si statisíce manažerů po světě, že existuje něco jako kapesní počítač (a že by jim to případně mohlo být k užitku).

Kolísání trhu, které momentálně a velice nečekaně sesadilo Palm z trůnu a vyzdvihlo tam Compaq, ale může pokračovat. U těchto produktů je velice důležité, kdo kdy přijde s famózní novinkou: právě příští měsíc to může být Palm a může na sebe opět strhnout pozornost trhu. Velevýznamná bitva se odehraje už tento podzim – tehdy totiž jak Palm, tak Microsoft uvedou na trh nové verze svých „kapesních“ operačních systémů.

Váš názor Další článek: SMSkoví literáti: bohužel, je malých textů

Témata článku: , , Fabrika, Dobrý případ, Uživatelé, Handheld, Neznámá firma