Amerika bojuje se spamem

Spojené Státy Americké už bojují nejen s terorismem, ale také se spamem. Novodobým nepřítelem majitelů mobilních telefonů v Americe se staly nevyžádané textovky za jejichž příjem musí uživatelé navíc platit nemalé částky.

Ještě, že neplatíme za příjem SMS

I když je v USA vývoj mobilních komunikací o něco pozadu oproti Evropě nebo Japonsku, přesto i zde počet uživatelů mobilních telefonů narůstá. V současné době je ve Spojených státech téměř 123 miliónů uživatelů, kteří stále více využívají k obousměrné komunikaci i textové zprávy. Tito majitelé mobilních telefonů se zde však mnohem více než kde jinde na světě potýkají s problémem spamu pomocí textových zpráv.

Jistě i vám se stalo, že vám došla na mobilní telefon reklamní textová zpráva z neznámého čísla. Mobilní telefony a textové zprávy jsou mnohem osobnější než obyčejné či elektronické poštovní schránky a tak je zcela pochopitelné, že se proti tomuto spamu chceme bránit. Ale představte si situaci, kdy za příjem textových zpráv platíte. Ano, v USA se skutečně u většiny operátorů za příjem textové zprávy platí několik centů, podobně jako za příchozí hovor.

Tudíž se nesmíme divit rozhořčení Američanů, kteří podávají žaloby na odesilatele těchto reklamních zpráv. Odpor proti zneužívání krátkých textových zpráv je o to větší, že odesilatel za odeslání několika set tisíc reklamních textovek nezaplatí prakticky ani cent.

Jediným problémem může být získání databáze telefonních čísel, na která lze textovky posílat. Jenomže přístup k databázím mobilních operátorů má v Americe prakticky každý, jelikož jedinou překážkou pro případné zájemce je cena za databázi a je zcela jedno, kdo je tímto kupcem a zda nakupujeme tyto informace od banky, či přímo od operátora. Pak již není problém rozeslat na tato čísla reklamní zprávy pomocí Internetu a spam je na světě.

Textovky se v Americe zatím moc nechytly

Americe se prozatím šílenství textovek vyhnulo, narozdíl od mnoha Evropských státu. V Americe neuvidíte na ulici, ani v metru osoby s mobilem v ruce, kterak si na pidi klávesnici dopisují se svými blízkými. Mobilní operátoři, kteří v Americe investují miliardy dolarů do výstavby lepších telefonních sítí, tak věří, že se jim investice vrátí třebas právě díky službám založeným na SMS zprávách. Tyto úvahy zřejmě vycházejí z vývoje v Evropě, kde se textové zprávy a zvláště pak nejrůznější služby založené na nich, například SIM Toolkit, posílání log a melodií, staly opravdovým šlágrem a pro mobilní operátory jsou podstatnou částí příjmů z provozování telefonní sítě. Mnoho uživatelů mobilních telefonů v USA doposud textové zprávy nevyužívají také z toho důvodu, že tuto službu jejich operátor, případně samotný telefon nepodporuje. Nicméně, mnoho z nich právě nyní začíná kouzlo textovek objevovat a jejich nadšení může být následováno trpkou zkušeností se spamem. Zvláště, když se takový útok projeví i na telefonním účtu několikadolarovou položkou. Pak není divu, že uživatelé od využívání textových zpráv opouští a dokonce si sami tuto službu deaktivují.

Reklamní společnosti u soudu

Jelikož se jedná o Ameriku není nic podivného na tom, že se již  mnozí rozhodli tento problém řešit soudní cestou, podobně jako předseda organizace Whitehat, která bojuje právě proti spamu. A není zdaleka sám. Například společnost Verizon podala v této souvislosti žalobu na společnost Acacia National Mortgage. Důvodem této žaloby je podle slov mluvčího Verizonu, Briana Wooda, neoprávněné zneužití sítě Verizonu k poslání 170 tisíc krátkých textových zpráv zákazníkům ve státech Colorado a Arizona. Se společností Acacia měl problémy i další americký operátor. Uživatelé mobilní sítě AT&T Wireless byli také obtěžování touto esemeskovou kampaní. Konec tomu učinil až varovný dopis na adresu společnosti, která tyto zprávy opět nelegálně rozesílala.

Dokud se mobilní spam neobjevil na scéně, pokoušely se reklamní společnosti prosadit jistá pravidla umožňující využívat SMS zprávy k marketingovým účelům. Nicméně po té, co si jeden ze zástupců reklamní společnosti okusil chuť mobilního spamu, prohlásil o něm, že je to spolehlivý příval starostí. Dále na toto téma podotkl, že zřejmým následkem může být, že mnoho lidí dá mobilní telefon ze své ruky pryč. Kéž by bylo takto postiženo více vlivných lidí z reklamních společností.

S tím, jak bude počet majitelů mobilních telefonů v Americe narůstat, jistě poroste i počet stížností a s tím i tlak na reklamní společnosti, které se tento způsob propagace snaží využívat. Uvidíme, jak si s tímto problémem poradí americká justice.

Co se týká placení za příjem SMS zpráv, dá se očekávat, že i v USA zůstane toto historií, nicméně problém mobilního spamu to nevyřeší. I když už to nebude uživatelům dělat díru do rozpočtu, stále tu zůstanou ty otravné nevyžádané zprávy.

Otázka do diskuse: Stali jste se také někdy obětí mobilního spamu?

Diskuze (22) Další článek: Mobil - nejlepší přítel člověka!

Témata článku: , Amerika, Arizona, Boj, A/B, Marketingový účel, Spam