Amerika ve sporu: zakázat telefonování za jízdy či nikoliv?

V naší republice je již nemyslitelné, aby řidič při jízdě telefonoval. V Americe se podobný zákon vydat teprve chystají a jsou s tím opravdu velké opletačky - to víte, když se padesát států nemůže dohodnout. Jaké jsou statistiky nehod z mobilem za volantem?
Amerika ve sporu: zakázat telefonování za jízdy či nikoliv?
V naší republice je již nemyslitelné, aby řidič při jízdě telefonoval. V Americe se podobný zákon vydat teprve chystají.

Již více jak půl roku nesmí řidiči na našich silnicích telefonovat bez použití tzv. hands-free sady. Možná lépe řečeno – mobil nesmí být držen v ruce. Tento zákon byl zaveden v podstatě bez větších debat. Většina obyvatel považuje mobilní telefon v ruce řidiče za nebezpečný, nebyl tedy důvod se zákazem otálet. V Americe se však tento případ rozrůstá do mnohem větších rozměrů. Jsou Američané pomalí ve vydávání tak jednoduchého zákona, nebo jsou prostě důslední a v potaz berou všechny dopady?

Mnohem více problémů

Spojené státy Americké jsou mnohem větší než naše malá zemička. Každý z padesáti států má trošku odlišné zákony a v každém se staví k tomuto problému trochu jinak. Ve státě New York již mobilní telefony před několika týdny zakázány byly, řidiči si však stěžují, že je nařízení nesmyslné a neexistuje dostatek podkladů a důkazů o nebezpečnosti mobilu za volantem. Právě zde je největší zdržení. Kongres zatím skutečně nemá seriózní podklady ani statistiky o vlivu mobilního telefonu na řidiče a jejich pořízení bude trvat minimálně do konce tohoto roku.

Statistiky

Zběžnou statistiku vytvořila AAA (American Automobile Association), která zkoumala příčiny zhruba dvaatřiceti tisíc dopravních nehod. Podívejme se na tabulku.

příčina počet procent
mobilní telefon 1,5
vnější objekt (zvíře, počasí) 29,4
autorádio 11,4
vyrušení dalším pasažérem nebo dítětem 10,9
jídlo, pití 1,7

Nízké procento u příčiny „mobilní telefon“ se dá odůvodnit tím, že se často řidiči nechtějí přiznat k hovoru během jízdy. Raději vše popřou a vinu svalí na výměnu kazety, nanášení make-upu či oslnění sluncem, které je dle jejich názoru běžnější.

Vcelku přesnou statistiku však provedla policie v Japonsku v roce 1997-1998. Mobilní telefon byl za rok u zhruba 2 297 dopravních nehod, které se staly osudné pro 30 lidí a více jak tři tisíce lidí bylo zraněno. V prvním půl roce to bylo 1248 nehod, z toho 43 procent havarovalo při příjmu, necelých 23 procent při hovoru a 16,7 procent při vytáčení. Statistika je však již trochu starší, zajímavé by také bylo procento udávající kolik lidí udělalo chybu při psaní textové zprávy.

Podívejme se do naší republiky na statistiku nehod za minulý rok. Z celkových 211 516 nehod bylo drtivých 91,5 procenta způsobeno řidičem automobilu. Hlavní příčinou nehody je ve 66,5 procentech nesprávný způsob jízdy (tedy všechny vnější vlivy, od konzumace potravin, ladění rádia až po mobilní telefony), nedání přednosti a nepřiměřená rychlost jsou v menšině.

Výzkum

Do výzkumu pro americký kongres je zapojeno výzkumné centrum Virttex (Virtual Test Track Experiment) působící při automobilce Ford. Toto výzkumné středisko provádí testy, ve kterých řidič řídí virtuální auto, přičemž je ovlivňován nejrůznějšími vlivy. Sleduje se trajektorie pohledu řidiče, a duševní soustředění nejen při telefonování, ale i ladění rádia, konejšení batolete či pojídání hamburgerů. Tyto testy nejsou záležitostí na pár dnů – jejich výsledky se očekávají až ke konci tohoto roku. Také další americký koncern General Motors se již snaží zavádět bezpečnostní předpisy pro výrobce vozidel na celém světě. Standardem se mají stát displeje umístěné do předního skla automobilu, hlasové ovládání základních funkcí, propojení palubního počítače s mobilním telefonem a mnoho dalších funkcí, které by nerozptylovaly pozornost řidiče zvýšily bezpečnost na silnicích.

Vtíravá je otázka, zda-li jsou všechny ty testy a statistiky nutné. Jak se dále dočtete tak jistě ano.

Nejde totiž jen o mobilní telefony!

Na otázku z konci prvního odstavce můžeme odpovědět, že jsou Američani důslední. Zatímco u nás bylo zakázáno jen držení mobilního telefonu, v USA se chystají zakázat mobilní telefony ve vozech úplně. V naší republice se, ať už úmyslně či nikoli, zapomnělo na skutečnost, že jedna věc je mít ruce na volantu a druhá, z daleka neposlední, je soustředit se na jízdu. Mnoho řidičů, i když používají hands-free sadu, se soustředí na probíhající hovor a nevěnují se dění na silnicích. Na takové dálnici je to více méně jedno, ale ve městě může řidič ohrozit nejen ostatní automobily ale hlavně chodce a cyklisty.

Z palubních desek mají zmizet i všechny Palmy a Handheldy, které se taktéž stávají potenciální hrozbou. Představit si pana řidiče, který si dělá poznámky do Palmu hovoříc mobilním telefonem, není realitě nikterak vzdálená. Proto se bude kongres zabývat i těmito dalšími vlivy a jejich možným zákazem či omezením, popřípadě nalezením kompromisů.

Jak se k tomu postaví řidiči?

Jak se k danému zákonu postaví řidiči ukáže čas. Negativní postoj řidičů ve státě New York, ale i v několika dalších státech, kde se již podobné omezení vyskytuje, dává tušit, že prosazení těchto zákonů zvyšujících bezpečnost na amerických silnicích nebude tak jednoduché.

Témata článku: Ostatní, Amerika, Telefonování, Telefon