Analýza: blíží se konec volných webových SMS bran?

Zřejmě se budeme se rozloučit s posíláním textovek přes web zdarma. Je velmi pravděpodobné, že po T-Mobilu se ke stejnému kroku odhodlají i ostatní operátoři, i když jejich brány v nejbližší době zdarma zůstanou.
Analýza: blíží se konec volných webových SMS bran?

O zablokování posílání SMS přes Internet zdarma se v kuloárech hovoří už nejméně dva roky a v poslední době se jen čekalo, který z operátorů s tím přijde jako první (zajímavé je, že jako největší kandidát byl obvykle uváděn Eurotel). Jedna z možných teorií zhruba z konce loňského léta dále uváděla, že jsou na tom všichni tři operátoři domluvení, a že krok provedou někdy po Novém roce, kdy to je z marketingových důvodů nejlepší (lidé jsou připraveni, že z různých míst na ně dopadne zdražení). To druhé se prokázalo jako pravdivé, ale ani možná tichá dohoda operátorů není vyvrácena – samozřejmě by nebyla natolik hloupá, aby všichni zasekli webové textovky ve stejný den, to by zřejmě pan Bednář z ÚOHS dlouho neváhal s pokutou; spíše ji lze očekávat v jiné podobě: a) dejme si první čtyři měsíce roku 2003, ve kterých to provedeme, a je už na každém, kdy, b) dejme si pro tyto měsíce „klid zbraní“, nepokoušejme si na základě toho, že někdo dává SMS zdarma a jiný ne, přetahovat zákazníky.
Třeba ale také nic z toho pravda není; kuloáry si dovedou často taky pěkně vymýšlet.

Štědrý večer ukázal jeden mimořádně zajímavý fakt: poměr mezi SMS zasílanými přes mobily a přes Internet. Podle agenturních zpráv zákazníci T-Mobilu (u kterého ten den nefungovalo odesílání zpráv přes Internet) poslali okolo 14 mil. zpráv, ale obdrželi jich 30 miliónů. Dá se z toho odvodit, že webových textovek se ten den odeslalo více než přes mobil; už se ovšem dá hůře říci, zdali tento poměr platí i pro normální, všední dny – spíše ne. Nebál bych se ale říci, že:

a) na SMS jsme si už naprosto zvykli jako na standardní součást komunikace a zpoplatnění toho, co bylo dosud zdarma, nás nepřiměje k odmítnutí služby

b) SMS přes web zasíláme, protože to je snazší i protože to je zdarma. Pokud bude možnost zasílání zachována, ale zpoplatněna, budeme tak činit i nadále, jen v o něco menší míře

c) Internet představuje navíc ideální prostředek pro zasílání MMS a dalších „multimediálnějších“ dat – vytvořených nebo upravených na počítači, stáhnutých z Internetu atd.

Tím „my“ mám na mysli většinu současných uživatelů mobilů; jistě se najdou lidé, kteří po zpoplatnění webových textovek na tento způsob komunikace zanevřou úplně, ale půjde podle mého názoru o úplně zanedbatelné procento zákazníků.

Pokud neexistuje tichá dohoda – mohou ostatní operátoři využít kroku T-Mobilu k přetažení zákazníků? Obávám se, že by to nebylo příliš úspěšné, a že to je právě hlavní důvod k tomu, že během pár měsíců vznikne něco podobného jako t-zones; ostatně Oskar pro svoje uživatele již zaheslovanou část webu, která se nazývá Samoobsluha, má. Webová brána přece není u odesílatele, ale u příjemce – pokud tedy odesílám přes web textovku třeba na Oskara, je úplně jedno, jestli jsem sám uživatelem T-Mobilu, Eurotelu, čínského mobilu nebo žádného mobilu. A pokud jsem zákazníkem operátora, který zablokoval svou webovou bránu, považuji to nikoli za svůj problém, ale za problém jiných – těch, kteří mně textovky posílají. Proto krok T-Mobilu, který s ukončením SMS z webu zdarma přišel jako první, není velkým podnikatelským rizikem; firma jen možná získá trochu špatné pověsti, protože se na ni sesypou stížnosti zákazníků jako první. U dalších dvou už uživatelé jen rezignovaně pokrčí rameny.

Mimochodem, s t-zones: dobrý nápad, ale proč tak špatný název? Prohřešuje se proti pravidlům dobrého URL – má pomlčku, není to české slovo, jinak se vyslovuje a jinak píše. „Okolní“ domény jako zone.cz nebo zones.cz navíc úspěšně drží spekulanti. Chápu, že je nutno dodržovat globalizační standardy, ale české vedení T-Mobilu si mohlo prosadit lokální značku, zvláště, když vědí, jak dopadl podobně nešťastně zvolený Quick.cz.

Shrňme tedy, že krok T-Mobilu s velkou pravděpodobností skutečně ohlásí konec SMS zpráv přes web zdarma, a to během krátké doby několika měsíců; T-Mobilu raději přiznejme bod za to, že měl odvahu ze všech tří přistoupit před zákazníky jako první a nechat na sebe nasypat jejich stížnosti.

A co říkají na konec webových bran zdarma zástupci Eurotelu a Oskara?

Jan Kučmáš, Eurotel: „V nejbližším časovém horizontu neplánujeme zpoplatnění zasílání textových zpráv z internetu. Samozřejmě není možné kategoricky tvrdit, že k tomuto kroku nepřistoupíme někdy později, nabídka služeb se neustále mění.“

Igor Přerovský, Oskar: „V současné době je zasílání textových zpráv z naší webové brány zdarma. V nejbližší době nepřipravujeme plány na zpoplatnění této brány.“

Témata článku: Ostatní, SMS, Analýza, České slovo, Web, Konec, Webová brána

Určitě si přečtěte

Computer Extra: Kompletní rádce výběrem komponent a sestavením počítače

Computer Extra: Kompletní rádce výběrem komponent a sestavením počítače

** Výběr nejlepších a nejvýhodnějších komponent ** Podrobný fotonávod pro sestavení počítače ** Hledání chyb, ladění a přetaktování

18.  10.  2017 | časopis Computer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka. Computer otestoval rovnou 17 modelů

Jak vybrat bezdrátová sluchátka. Computer otestoval rovnou 17 modelů

** 17 bluetooth sluchátek v přímém souboji ** Potiskli jsme stovky stran v testu tankových tiskáren ** 23 služeb Googlu, které pravděpodobně neznáte

11.  10.  2017 | časopis Computer | 1

Roaming už padnul, teď se EU zaměří na předražené volání do zahraničí

Roaming už padnul, teď se EU zaměří na předražené volání do zahraničí

** V roamingu konečně využíváme služby za domácí ceny ** EU se chce nyní zaměřit na drahé volání z domova za hranice ** Jde o další škodlivou regulaci EU? Nebo není jiná cesta?

3.  10.  2017 | Pospíšil Aleš | 44

Jak dobít kredit někomu jinému

Jak dobít kredit někomu jinému

23.  9.  2017 | Kůžel Filip | 4

T-Mobile: Pád roamingu znamená 10× spotřebu dat a trojnásobek volání

T-Mobile: Pád roamingu znamená 10× spotřebu dat a trojnásobek volání

** Roaming už není strašák, lidé přestali mobil za hranicemi vypínat ** Datový provoz narostl v porovnání s rokem 2016 desetinásobně ** T-Mobile také obsloužil o 20 % více cizinců, nejvíce Němců

2.  9.  2017 | Pospíšil Aleš | 88