Analýza: jak se na Zemi prodávají mobily?

Že vás už nic nemůže překvapit a pořadí hlavních výrobců mobilů je už snad navždy dané? Není to úplně pravda, protože ze zadních pozic míří dopředu hráč, který velké giganty nenechá napokoji.
Analýza: jak se na Zemi prodávají mobily?

Studie analytických společností Strategy Analytics a Gartner Dataquest ukazují, jak na tom jsou jednotliví výrobci mobilních telefonů s prodeji a tržbami. Pojďme se podívat na zajímavá čísla.

Ve třetím čtvrtletí roku 2002 bylo celosvětově rozdistribuováno 101,4 milionu mobilních telefonů. I když by jazykově hezčí bylo použít slovo "prodáno", raději jsem zvolil nehezký, ale přesnější výraz. Nebyly totiž počítány prodané kusy, ale počty mobilních telefonů, které výrobce dodal distributorům.

Odhaduje se, že za celý rok 2002 se na světě prodá 404,4 milionu mobilů.

Podíl značek na světovém trhu

V následující tabulce jsou vypočítány podíly výrobců mobilních telefonů bez ohledu na technologie. Jsou zde zamíchány mobily pro sítě GSM, CDMA, TDMA i pro další mobilní standardy. Tato čísla nebudu podrobněji rozebírat, analýzu si nechejme na tabulku, kde budou vyjmuty pouze telefony GSM, které nám jsou nejbližší.

 

2001

Q1 2002

Q2 2002

Q3 2002

Nokia

35,6%

35,1%

37,1%

35,9%

Motorola

14,9%

15,5%

17,2%

16,8%

Samsung

7,3%

10,3%

9,7%

11,5%

Siemens

7,3%

9,0%

8,5%

7,7%

Sony Ericsson

7,1%

6,3%

5,2%

4,9%

LG

2,5%

3,4%

3,8%

4,4%

Alcatel

2,6%

3,3%

3,1%

2,6%

Kyocera

1,7%

2,0%

2,7%

3,1%

Mitsubishi

2,9%

2,4%

1,9%

2,0%

NEC

2,9%

2,5%

1,9%

2,0%

Panasonic

2,7%

2,4%

1,8%

1,9%

Sagem

1,4%

1,3%

1,5%

1,9%

Audiovox

1,4%

1,0%

1,5%

1,2%

Philips

1,4%

0,8%

0,6%

0,4%

ostatní

8,1%

4,8%

3,6%

3,8%

Ačkoli dvě třetiny prodaných mobilů tvoří telefony pro sítě GSM, ostatní technologie je stále nutné brát v úvahu. Jejich podíl se navíc nijak výrazně nemění:

 

2001

Q1 2002

Q2 2002

Q3 2002

GSM

64%

66%

64%

65%

CDMA

15%

16%

18%

19%

TDMA

10%

9%

9%

8%

ostatní

11%

9%

9%

8%

Podíl značek na trhu s telefony GSM

Slíbená tabulka je zde: podíl výrobců, kde se berou v úvahu jen mobilní telefony určeny pro sítě GSM. Napřed jednoduchý podíl na trhu:

 

2001

Q1 2002

Q2 2002

Q3 2002

Nokia

39,0%

38,5%

42,8%

44,4%

Motorola

15,4%

15,4%

15,4%

14,1%

Siemens

11,3%

13,6%

13,1%

11,9%

Samsung

4,4%

8,5%

8,9%

9,1%

Sony Ericsson

9,6%

8,4%

7,0%

6,5%

Alcatel

4,0%

4,9%

4,8%

4,0%

Sagem

2,3%

2,0%

2,4%

2,9%

NEC

1,9%

1,6%

1,4%

1,5%

Mitsubishi

2,5%

2,0%

1,3%

1,4%

LG

0,2%

0,5%

0,8%

1,2%

Panasonic

1,1%

1,1%

0,6%

0,6%

ostatní

8,4%

3,4%

1,4%

2,4%

Grafický pohled na šest nejlepších a sloučený zbytek:

Klepněte pro větší obrázek

Kdo jde nahoru a kdo padá?

Zajímavý je pohled na změnu podílu na trhu. Srovnali jsme nejnovější podíly z konce třetího kvartálu 2002 s výsledky za rok 2001.

Na první místě je i při největším počtu prodaných kusů Nokia, pozornost si zaslouží druhý Samsung, jehož růst je přinejmenším zaznamenáníhodný. Na opačném konci žebříčku se bohužel objevuje Motorola a Sony Ericsson. Nejvíce podílu na trhu ale ztratil souhrn ostatních málo známých značek.

Nokia

5,4%

Samsung

4,8%

LG

1,0%

Sagem

0,6%

Siemens

0,5%

Alcatel

-0,1%

NEC

-0,3%

Panasonic

-0,5%

Mitsubishi

-1,1%

Motorola

-1,3%

Sony Ericsson

-3,1%

ostatní

-6,0%

Zde je grafický pohled na předchozí tabulku:

Klepněte pro větší obrázek

Vydělali?

Ačkoli přehled tržeb za mobilní telefony máme k dispozici jen u pěti největších výrobců, navíc jde o souhrn pro telefony všech technologií, čísla jsou podrobně rozepsána až do prvního loňského čtvrtletí. Uvedené částky jsou v milionech amerických dolarů.

 

Q1 2001

Q2 2001

Q3 2001

Q4 2001

Q1 2002

Q2 2002

Q3 2002

Nokia

$5 850

$5 367

$5 287

$6 733

$5 456

$5 416

$5 652

Motorola

$2 282

$2 498

$2 693

$2 975

$2 301

$2 622

$2 631

Samsung

$1 120

$1 280

$1 460

$1 749

$1 952

$1 893

$2 336

Siemens

$969

$731

$865

$1 276

$1 056

$979

$963

Sony Ericsson

$795

$894

$916

$1 071

$1 137

$972

$905

V grafu si všimněte asi nedostižitelných tržeb Nokie, ale také Samsungu, který jako jediný z velkých výrobců rovnoměrně roste. Pokud bude pokračovat stejným trendem, Motorola už dlouho nebude na druhém místě.

Klepněte pro větší obrázek

Známe tržby, známe počet prodaných (resp. distribuovaných) mobilů, vypočítejme si proto průměrné tržby na jeden kousek. Tentokrát jen pro třetí čtvrtletí letošního roku:

Klepněte pro větší obrázek


Mobily na konci třetího čtvrtletí 2002

Pozice Nokie je zřejmě neotřesitelná, i když stále je co zlepšovat. Například v Číně, což není nijak nevýznamný trh, je Nokia "až" na druhém místě a v třetím čtvrtletí zde na ni velmi tlačil Samsung a lokální výrobci. Rovněž americký kontinent by si zasloužil větší péči a že si to Nokia uvědomuje, je vidět třeba na její prezentaci na současném veletrhu Comdex. V Evropě je Nokia za vodou a v listopadu představená řada mobilů dává znát, že za ní minimálně ještě příští rok zůstane.

Motorola je stále světovou dvojkou, k většímu rozvoji jí ale letos chyběly telefony. Z představených modelů se na trh dostal jen luxusní model V.70, u kterého se nedalo příliš počítat s tím, že zvedne počet prodaných kusů, a inovovaná véčka V.60i a V.66i. Novinky T720 a C330 se oproti očekávání začaly prodávat až v těchto měsících, ohlášené nové Accompli 388 vůbec nebude. Na druhou stranu se Motorole podařilo zvednout produktovou marži na nejvyšší hodnotu od roku 1997.

Samsung nepřestává překvapovat. Při srovnání prodejů všech mobilních telefonů je na třetím místě, u mobilů GSM jej předběhl Siemens. Nárůst podílu Samsungu za poslední rok byl 63 % a i když se z nízkých absolutních hodnot jde nahoru snadněji, toto číslo stojí za povšimnutí. Zajímavý je i podíl na trhu: 10,5 % u všech telefonů, 8,9 % u GSM.

Siemens letos s novinkami přichází až nyní, v třetím čtvrtletí navíc vyprázdňoval sklady, aby uvolnil místo novým produktům. U telefonů GSM si pevně drží své třetí místo na trhu s podílem 24,3 procent, při zahrnutí ostatních technologií však musel své místo uvolnit Samsungu. Siemens rovněž vzhlíží k mobilní Americe; je to dobře vidět na nedávno představeném porfoliu telefonů.

Sony Ericsson je ten pátý vzadu. Stále mu ale ještě můžeme uznat dobu hájení, vždyť až ve třetím čtvrtletí se začaly objevovat první telefony společné značky (pokud zapomeneme na přejmenovaný model T68). Už je ale největší čas něco předvést.

Bude o čem psát

Reálné prodeje za třetí čtvrtletí překonaly odhady. Bylo to mimochodem teprve podruhé v historii, kdy se počet prodaných kusů za třetí kvartál dostal přes sto tisíc. I když je situace pro výrobce mobilních telefonů čím dál těžší, ještě je zjevně nečeká černá budoucnost. Objevily se nové technologie, kterými lze zaplavit trh (MMS, barevné displeje, vícehlasá zvonění, Java), uživatelé budou chtít vyměnit své starší telefony a za čas se určitě opět najdou další vymoženosti, kvůli kterým bude mít smysl kupovat nové mobily.

Témata článku: Analýza, Mobil

Určitě si přečtěte